• Lilith74

Nån annan som tycker att Microugn är äckligt...?

Hejhej.-..

finns det nån annan som tycker att Microugnar är uräckliga och aldrig skulle släppa in en sån i sitt hem? Inte så mycket för strålningen, mer för att de behandlar maten på ett äckligt sätt, bara värmer ost tex istället för att smälta den. Också ofräscht att man inte får stekyta.
    Nu ska vi ha barn och ala säger att vi "måste" ha en micro. Stämmer det, undrar jag? Nog klarar man sig jättebra utan en ful och illaluktande micro?

• Svar på tråden Nån annan som tycker att Microugn är äckligt...?
  • phil

nog klarar du dig utan en micro, men livet blir ju lite mer komplicerat.. tycker du verkligen att de är fula?

• littletiger

micron är himla bra att tina mat i, speciellt när det närmar sig middagstid och upptäcker att köttfärsen ligger kvar i frysen....
    eller när man vill poppa popcorn och inte har lust att göra det i kastrull, då köper man micropop.
    eller om man bara vill värma brödet/bullen lite granna utan att behöva sätta på ugnen

det är vad jag tycker att micron är bra till!

• littletiger

Illa luktar dem ju inte så länge man gör rent den efter användning, och ful? Det finns ju nyare micros med snygg design nuförtiden.

• Linda1976

Jag håller inte med dig... Å andra sidan så lagar jag inte mat i den.. Vill jag ha smält ost eller färg på en gratäng så använder jag ju ugnen. Däremot så är det jättepraktiskt att tina upp saker (bröd, matlådor osv). Jag skulle aldrig klara mig utan (eller jo, det är klart, men det är väldigt praktiskt) en... Vår är inbyggd ovanför vanliga ugnen i väggen och är varken ful eller illaluktande!
    Dessutom är det ju energisparande också.... att tex värma tevatten eller tina upp en middagsrest går mycketfortare än över vattenbad på spisen....
    Heja micron säger jag!

• sötasofie

Kan absolut inte se något fel på microugnar, de är urpraktiska och ingen kräver ju att du skall smälta ost i den, eller hur?

Finns en massa bra sorter som har alla möjliga funktioner. Vi köpte en Whirlpool-micro på OnOff som praktiskt taget gör allting utom att stå upp och sjunga en liten sång för dig. Den grillar, steker fettFRITT, ångar, micrar, värmer och kokar. Kostade oss en vacker slant (runt 2500) men har säkert sparat oss lika mycket i el under de år vi haft den eftersom jag nästan aldrig använder spisen idag.

Min älskade micro ser urflott ut och det som kommer ur den doftar himmelskt!

• Lilith74

jag tycker f.ö att frys är ganska äckligt också... och fryst mat...

• S vali s

Vår micro är sk*t snygg, inte luktar den och dessutom så är den helt oumbärlig - vi vill absolut inte vara utan den

• delifi2

tycker micron är toppen.
    man behöver ju inte göra mat i den, men att värma upp barnmaten tar bara 10 sekunder jämfört med minuter om man skulle värma upp den i vattenbad.
    bra att värma upp sin egen mat i om man tex inte hinner äta upp den.
    Min dotter gjorde varm choklad i den när hon var yngre eftersom hon inte fick använda spisen

• Fru N07

Varför tycker du det är så äckligt?
    Jag tycker micron är jättebra, typ mickra lite vatten till te, tina saker värma saker mm.

Naturligtvis måste ma ju hålla den ren, men det måste man ju med kyl,frys,ugn och spisen oxå.

• Linda1976

Men men...?? Då måste man ju springa och köpa mat hela tiden.. Och inte kan man köpa en låda kycklingfiléer när det är lägre pris.... eller köpa wokgrönsaker i påse och frysa in... *fattar nada*

Svar på tråden Nån annan som tycker att Microugn är äckligt...?