• cap

Varför ont i magen/ryggen vid ägglossning?????

Hej på er,

Varför får jag alltid ont i magen/ruggslutet vid ägglossning? Någon som har samma sak eller vet varför det blir så?

Jag undrar även om man får det innan, under eller efter själva ägglossningen??? Bra att veta nu när vi planerar syskon till lilltjejen

• Svar på tråden Varför ont i magen/ryggen vid ägglossning?????
  • 9Kärleken6

Undrar jag med. Fast jag har inte ont utan mer molvärk och ibland kommer det efter sex i samband med äl...

• atelli

Jag får lixom hugg i ryggtrakten och jag tror att det är precis när ägget släpper.

Jag äter pergotime för att få äl och kollas upp m ultraljud för att se hur blåsorna växer. Tror att jag har ganska bra koll på att det är vid själva äl som det gör ont.

// a

• cap

9kärleken6; jo det är molvärk jag har med, ungefär som mensvärk. Det håller i sig ett par dagar, men själva ägglossningen är väl bara 1-2 dygn, eller?

atelli; då har du nog bra koll.

• atelli

Mitt är kanske åxå som molvärk, fast sen gör det mer ont i några minuter och sen har det gått över. Jag har iallafall trott att det är precis då som ägget släpper.

// A
    (väntar på äl i veckan!!)

• Fru D

Jag hade ganska kraftig molvärk och dessutom ont i ryggslutet en dag för 2 v sen. Gjorde ett ÄL-test som var halvstarkt. Efter 4 timmar gjorde jag ett till och det var superstarkt.
    Nästa dag var det lugnare igen!
    Så för mig var det nog LH-stegringen jag kände av och så kom själva ÄL 1-2 dagar senare.

• atelli

Jag var på "dag13" koll idag och jag passade på att fråga min gyn.

Han sa att det finns nåt som kallas "mittelsmertzen" (eller nåt sånt). När äggblåsan spricker så kommer det ut vätska som slemhinnan kring äggstocken reagerar på.

Det är alltså inte som jag trodde att det var smärta pga att själva ägget kastas ut, utan en reaktion på "äggvitan"....

// A

• 9Kärleken6

Oki tack för upplysningen attelli! Han sa inte om det var då man var som mest feritl eller om det redan var försent då? Jag kände molvärk ca 3 dagar denna gången vid äl, tror jag hade äl då.

Men tack för svaret i alla fall...

Å lycka till!

• cap

atelli, vad bra att du frågade gyn!!!

• atelli

Som jag förstod det var det då ägget kastas ut ur äggblåsan. Det bästa är väl att det ligger små simmare och är redo i äggledaren när ägget är på gång.

// a

• Anglatuss

jag kände av äl igår, hugg på vänstersida, ont i svanken.. idag hugger de på högersida med.. ska ha äl den 8e enligt fl.. men de kan ju komma tidigare el? Ärpå dag 11 nu! Så de är ju inte helt fel om jag har äl, kan ju va äl.. kollade dessutom sekretet, igår va de vattningt idag är dom lite kletigare och halare.. är dessutom svullen och öm imagen.. ont i benet på vänster sida hade jag igår oså, isamband med att de gjort ont i vänster äggstock.. känner av båda smärtorna idag, känns som svagmensvärk och hugg!

• Peak

ja vad är mesnvärk egentligen - kramp, men av vad??
    Det är konstigt med kvinnokroppen - är ingen intresserad av den - att forka och ta reda på saker menar jag? Om man ringer sin bm och frågar ngt tex om mens...så får man oftast svaret vänta och se "det kan bli så" och ingen vet varför typ....

• Anglatuss

kvinnokroppen är märklig

• cap

Peak; om män hade haft mens hade det nog varit en stor vetenskap.

• Anglatuss

hade nog fel iaf, kände av äl, men ägglossningsdagen är nog kanske idag, hade ont i magen igår.. idag är de helt annorlunda, både här och där!

• Anglatuss

hade nog fel iaf, kände av äl, men ägglossningsdagen är nog kanske idag, hade ont i magen igår.. idag är de helt annorlunda, både här och där!

Svar på tråden Varför ont i magen/ryggen vid ägglossning?????