• fairyfloss

Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!

Jag väntar barn och känner mer och mer hur jag inte vill att mina barn ska gå i skolan. Jag vill istället hemskola.

Varför? Jo för att skolor är skit! För det första så är det 30 elever på en enda lärare, hur sjutton ska läraren kunna uppmärksamma alla dessa barn? Hur ska läraren kunna hjälpa alla barn, ens om hon märker att de behöver extra hjälp? Det finns inte tid! Det gör att alla barn som är bättre eller sämre än de "borde" kommer att utvecklas sämre än vad det har förmåga till. Skit, alltså, om man inte är precis "normal".

Sen, minns ni när ni gick i skolan? Vad gjorde man på ungefär 80% av lektionstiden? Inte lyssnade i alla fall. Tänkte på saker, ritade osv. Det är att slösa med ett barns tid. För sen, när man kommer hem från skolan så måste man ju läsa i kapp allt det där som man missade, plus göra läxor. Alltså sitter man där i minst två timmar efter en låååång skoldag. När ska man ha tid att göra sina egna saker? Aldrig! Jag hade i alla fall aldrig tid att göra det JAG ville, förutom på loven. (De lov man inte spenderade till att komma i kapp.)

Sen är det skolans knasiga regler, typ man får inte ta med sig saft till skolan, eller halstabletter som innehåller socker, osv. Varför ska skolan ha att göra med vad MITT barn äter? Det är ju MIN roll som förälder att bestämma det!

Men det är ju SÅÅÅ bra för barnen att vara i skolan för det sociala säger ni då! Jaha? Det är ju jättebra att gå till skolan och känna sig osäker för att man inte har likadana byxor som alla andra. Det är ju jättesocialt att byta personlighet så att man passar in. Det är ju absolut jättesocialt att inte våga räcka upp handen för att man kanske blir skrattad åt när man svarar fel. Nej, det sociala tror jag passar bäst utanför klassrummet med likasinnade, genom aktiviteter och föreningar.

När man hemskolar behöver man inte använda lika mycket tid till att studera, eftersom mindre tid är dötid. Istället för att de ska slösa bort timmar av dagen genom att sova sig igenom lektionerna, så kan man som förälder vara uppmärksam. Funkar det inte att lära sig på det ena sättet, så testar man ett annat. Genom mer effektiv inlärning finns det även mer tid och ork för sociala aktiviteter. OCH tid för barnet att göra det som h'n vill göra! Måla, skriva, spela fotboll, sjunga, ja vad det nu är som h'n vill göra!

Jag ser ETT argument för skolgång: Barnpassning medans föräldrarna jobbar. Hur det ska gagna barnen förstår jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 01:43
    Vill bara tillägga, för jag tror inte de flesta av ni som skriver har så mycket kunskap om hur man hemskolar, att man i de allra flesta fall har en kursplan även när man hemskolar. Man har kursböcker och andra material, precis som i vilken skola som hellst! Skillnaden är att man som förälder känner sitt barn och kan utnyttja studietiden maximalt, man lär helt enkelt ut på det sättet som barnet lär sig bäst på! Framförallt många små barn (lågstadiebarn) har svårt att sitta still så pass länge som de måste göra i skolbänken, och behöver komma ut och byta miljö för att bli stimulerade. Sånt kan man ta hänsyn till när man hemskolar! Har barnet spring i benen så kan man gå ut och gå, eller åka på utflykt så att de får ett miljöombyte medans man undervisar, istället för att tvinga barnet att sitta still vid en bänk och vara tysta och lyssna!

• Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!
  • SaramedM

Ja jag ser ett bra skäl och det är att få ta del av undervisningen, från utbildade lärare.

Får man ens hemskola i Sverige?

• fairyfloss

Tyler Durden skrev 2008-01-23 10:57:16 följande:

kamrater
    Får de genom aktiviteter. Det finns även hemskolningsgrupper som gör "större" grejer, tex musiebesök och andra studiebesök, som de också kan få kamrater egenom.
  • myskatt

För att alla föräldrar inte har den kunskap som krävs för att undervisa barn, iaf inte längre upp i åldrarna.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • myskatt
    SaramedM skrev 2008-01-23 10:58:39 följande:
    Ja jag ser ett bra skäl och det är att få ta del av undervisningen, från utbildade lärare.Får man ens hemskola i Sverige?
    Jo det får man, men det är ingen som gör det vad jag vet.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • lövet2

Hmmm ...
    Nu finns det ju skolor och så finns det skolor. Min 8-åring går i en klass där det är 13 (14?) elever. Varje dag går han till skolan en timme innan det börjar, eftersom han längtar dit så mycket. Sedan har han lov att stanna kvar en timme efter skolan också för att hinna leka lite extra med kompisarna. På helger och lov suckar han ofta över att han måste vara ledig.
    Kläder bekymrar han sig inte över, och ingen annan i klassen heller efter vad jag sett. Varje dag lär han sig nya saker som han berättar om hemma.
    Jag skulle inte kunna konkurrera med skolan, även om jag har tillräckliga kunskaper ...

• Bonanza

Oj hjälp!

Aldrig att jag skulle byta utbildade lärare, vänner, raster, lekar, social samvaro, aktiviteter och allt skolan kan erbjuda mot hemskolning. En förälder som inte har pedagogisk kunskap, inga kompisar. Aktiviteter i all ära, men påstå att det kan ersätta skolvännerna? Aldrig!

• fairyfloss

SaramedM skrev 2008-01-23 10:58:39 följande:

Ja jag ser ett bra skäl och det är att få ta del av undervisningen, från utbildade lärare.Får man ens hemskola i Sverige?
    Varför skulle man inte få hemskola? Oftast när man hemskolar så följer man en plan på vad barnet ska lära sig, precis som man gör i skolan. Det är hur, var och när man bestämmer själv! Och om du har undersökt hur lärarna gör så läser de själva på ämnet innan man lär ut, vilket man även kan göra som förälder om man hemskolar! Det är först uppe på gymnasienivå man egentligen behöver utbildade lärare.
  • fairyfloss

lövet2 skrev 2008-01-23 11:01:18 följande:

Hmmm ...Nu finns det ju skolor och så finns det skolor. Min 8-åring går i en klass där det är 13 (14?) elever. Varje dag går han till skolan en timme innan det börjar, eftersom han längtar dit så mycket. Sedan har han lov att stanna kvar en timme efter skolan också för att hinna leka lite extra med kompisarna. På helger och lov suckar han ofta över att han måste vara ledig.Kläder bekymrar han sig inte över, och ingen annan i klassen heller efter vad jag sett. Varje dag lär han sig nya saker som han berättar om hemma.Jag skulle inte kunna konkurrera med skolan, även om jag har tillräckliga kunskaper ...
    Vilken tur att din son trivs så bra! Men tyvärr är det inte så för väldigt många barn. Men såklart finns det barn som passar perfekt in i skolsystemet också!
  • jessicolors

Jag tänker inte argumentera med dig huruvida den kommunala skolan är bra eller dålig eller om vilka anledningar det finns för barn att gå eller inte gå i kommunal skola. Men vill bara upplysa om att det finns alternativ att välja på.

Mina barn går i en liten kommunal skola med betydligt färre elevantal per lärare än det du beskriver, och variationerna är stora beroende på var man bor.

Jag känner dock flera som har valt att placera sina barn i montessori-skola, av flera anledningar, bl a finns det inlärningssvårigheter hos några av barnen men även andra orsaker. Dessa barn går i lågstadiet och går i skolan fram till kl 15 varje dag vilket innebär att de inte har några läxor. Studierna bedrivs på en större individuell nivå och elevantalet är färre per lärare.
    Kanske vore något för dig att titta på?
    Det går inte att komma ifrån att skolan tillhandahåller en stor social bit där barnen automatiskt lär sig att integrera med andra barn och vuxna som de inte har någon släktrelation med. Många av de kompisar man har nära kontakt med i vuxen ålder är vänskap som startade i skolålder. I en sådan här skola kan de få den positiva sociala biten men också en annan typ av studiemiljö som kanske passar vissa barn och familjer bättre än vad det gör som den kommunala skolan kan erbjuda. Hoppas du hittar ett alternativ som passar just er!

Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!