• Grönögat

Hur bra funkar EDA?

Jag ska ha EDA från första stund har jag bestämt.

Ni som har använt det; vad tyckte ni om det? Fungerade det?

Hur tidigt sätter man in det, finns det någon gräns?

Det gör mig inget att det gör ont, bara smärtan lindras så att jag kan stå ut med den, klarar EDA av jobbet?

• Svar på tråden Hur bra funkar EDA?
  • Isssan

På mig hjälpte inte EDA`n mycket men d la den lite försent. Ont gjorde det inte att få den det var bara jobbigt att ligga ihopkurad och spänna ut ryggen när man har en stor mage i vägen och ont av värkarna. Sen tar det ju ett tag för den att börja värka!

• Lysistrate

Det funkar tydligen inte för alla, ibland tar bedövningen inte. För mig var det gudomligt! jag var så upptagen av värkar att jag inte kommer ihåg om det gjorde ont att lägga bedövningen. Efter vad jag tyckte var tio sekunder,(förmodligen inte, haha!) var smärtan borta! själva framfödandet har den ingen inverkan på men den smärtan är ingenting i jämförelse med värkarna! :) Säg till när du kommer till förlossningen eller skriv ett personligt brev att du önskar bedövningen så får du den i rättan tid. Jag tror att man ska vara öppen minst 5cm(?)eller var det max? Det står i de flesta böcker om graviditet och förlossning! Läs på och det kommer att gå jätte bra! lycka till!

• buffybus

hmm om jag kommer ihåg rätt så sätter dem in den när man e öppen typ 4cm?? och sen måste dem ta ut den innan man ska krysta tror jag... alltså innan 10cm..??

har inget bra minne här haha..men dem tog upp det på föräldrakursen iallafall

Längtar efter dig bebis
  • LIKO

Fick Eda då jag födde Ida-98. Tyvärr så tog den inte och hade därför ingen effekt. Då jag födde Oscar-04 så försökte narkosen lägga Eda, men det lyckades inte så efter ett antal försök så gav läkaren upp och testade att lägga en spinalbedövning istället. Det lyckades och det onda bedövades! Jag var uppe och gick med gåbord och kände inte värkarna!
    Kanon då Eda eller spinal fungerar som det ska!

• Lysistrate
    buffybus skrev 2008-01-21 17:59:56 följande:
    hmm om jag kommer ihåg rätt så sätter dem in den när man e öppen typ 4cm?? och sen måste dem ta ut den innan man ska krysta tror jag... alltså innan 10cm..?? har inget bra minne här haha..men dem tog upp det på föräldrakursen iallafall
    ja man har en slang i ryggen som hela tiden fyller på bedövning. låter kanske läskigt men är ingenting man störs av! De tar ut den när man ska klämma ut bebben. Jag har faktiskt lite suddiga minnen från min förlossning och detta tack vare lustgasen! hihi
  • scooby

EDA var rena himmelriket för mig Kände inte av värkarna ett dugg och inte kändes det att få den heller. Lite läskigt iofs när man var öppen 8 cm och det snart skulle vara dax att föda, kändes ju inte så precis Men nu slutade det i akut kejsarsnitt för mig så jag vet inte längre än så här. Det hade för övrigt inget med EDAN att göra, att jag blev snittad. Det var sonens hjärtljud som hade varit lite väl höga under tiden och sedan dalade.. Öppnade mig som vanligt, fick mot slutet dropp som skyndade på det hela, just pga av hjärtljuden.

Känns bra att veta att det finns något som hjälper så effektivt den här gången, ifall det behövs. Tror att jag var öppen runt 4-5 cm när jag fick edan, var då så slut av värkar i 3 dygn att jag inte orkade längre.

~~Albin ska bli storebror! BF 10 april -08 ~~
  • Tigerwoman

EDA funkar så att man man går från att ha djävulskt helvetes-ont till att inte ha ont överhuvudtaget. Om den läggs i tid vill säga. Sen när man ska krysta snart och inte får påfyllning längre fattar man inte hur man ska stå ut.... men det gör man. Och det gjorde inte ont överhuvudtaget att få den heller.

• Goliz

För mig lyckades narkosläkaren inte sätta den förns på tredje försöket, men när jag väl fått den så fick jag direkt alla krafter tillbaka på en gång (var helt slut av smärtan).
    Jag behövde inte säga till att jag ville ha EDA, dom såg på mig att jag behövde den (jag sa till i början att jag ev ville ha den om det behövdes) När narkosläkaren inte lyckades sätta den först och hon var stressad för att hon hade det så hektiskt med alla patienter så ville hon istället sätta spinal, men barnmorskan var envis och sa till henne att spinalen aldrig kommer att räcka hela vägen, så då försökte hon igen och det lyckades. Tack barnmoskan, säger jag bara...nästa förlossning ska jag definitivt ha den igen...hoppas bara att den ger samma verkan
    Lycka till med din förlossning!

• Jenny 1981

Enligt mig så e EDA en kvinnas bästa vänFlört
    men som sagt den fungerar inte för alla...

Vår lilla sötboll Nova!
  • Themis

Satt perfekt för mig också vid 6 cm öppen-gick från vrålande urmonster till mig själv på fem minuter blankt.

"Ge mig en Snickers och ett korsord" liksom...

Svar på tråden Hur bra funkar EDA?