• jag är fin

Ni som bor vid en bullrig väg...

Ni som bor vid bullrig väg...
    Hur har ni det nu i vinter? Jag tycker trafiken ökat och låter mycket mer nu. Trist. Men det är väl så utan några löv på träden som dämpar. Vi bor nära en motorväg, men framförallt en avfart. Där åker det mycket tung trafik... Det förtar verkligen lite av charmen att bo på landet tyvärr. Men men, nu är man ju ändå inte ute så mycket. Fast jag tycker man hör "dånet" in lite mer nu också.

Jag funderar på vilka bullervärden man klarar av och om nån kommer ut och mäter eller hur det funkar. Nån som vet?

• Svar på tråden Ni som bor vid en bullrig väg...
  • Äppelpaj70

Vet inget om bullergränser. Men vi bor vid en ganska trafikerad väg och trafiken har ökat markant! Och de kör mycket fortare än förr. Speciellt den tunga yrkestrafiken och de yngre grabbarna!

• koje

Vi bor längs gamla e4an. gick 10 000 bilar o lastbilar 12 meter utanför huset innan. vi flyttade hit 2001 och vägen lades om 2004 då vår stora tjej var med och klippte banden till den nya e4an.

Dånet från bilarna som kommer nu hörs mer och kan nog hålla med om att det låter mer på höst och vinter än vår o sommar. Tror det har med att det inte finns några löv på trän och buskar.

Ring vägverket o fråga om de kan komma o kolla bullervärdet hos er.

Lycka till

• Stugmamman

Ring kommunen, tror det är de som har hand om sånt. Står om såna här saker i miljöbalken.

• jag är fin

TAck för era svar.
    Fast jag tror inte de gör nåt, för när jag är ute och åker bil så brukar jag kolla hur många som bor nära en väg och det är ju många! Och det är inte många som har bullerplank...
    Men jag ska ändå prata med grannarna som bott här längre. De bor också närmre vägen, får se vad de säger.

• SusanneJ

vi har speciella buller fönster.
    om bullret överstiger ett visst värde så kan man få ett bidrag av staten så man kan sätta in sådana fönster.

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, BF 080927 ღ ¸.?°´¯)
  • jag är fin

Susanne J: Hur bor ni då?
    Vi har ju bullret några hundra meter bort så det hörs bara som ett dovt buller inomhus om det är tyst. På kvällen hörs det i vårt sovrum eftersom det ligger mot vägen. Vaknar på natten och hör den stora tystnaden
    Det är mest när jag är ute som det stör. Då dånar det mycket.

• SusanneJ
    jag är fin: vi bor precis brevid en mycket trafikerad väg inne i Eskilstuna. vägen ligger bara ett par meter från huset.
  • Mimmi P

Dubbdäck låter mer än odubbade däck, speciellt när det inte är snö på vägarna. Det och som du själv nämner att det är mindre dämpning i växtligheten kan göra att det blir högre volym på bullret. Men det finns riktvärden på hur mycket det får bullra i en lägenhet, som några redan har skrivit, ring kommunen och be de komma och mäta, ni kan få bidrag för att åtgärda problemet om ni ligger över riktvärdet.

• jag är fin

Hur är det när ni är ute då? Har ni bullerplank också?

SusanneJ skrev 2008-01-26 14:33:49 följande:
    jag är fin: vi bor precis brevid en mycket trafikerad väg inne i Eskilstuna. vägen ligger bara ett par meter från huset.
  • jag är fin

Ja det låter ju inte så mycket inne hos oss, utan mest när vi är ute. Men det lär väl finnas riktvärden på det med...
    Tänkte också på det där med dubbade däck. Det är mest den tunga trafiken som stör.

Mimmi P skrev 2008-01-26 14:44:28 följande:

Dubbdäck låter mer än odubbade däck, speciellt när det inte är snö på vägarna. Det och som du själv nämner att det är mindre dämpning i växtligheten kan göra att det blir högre volym på bullret. Men det finns riktvärden på hur mycket det får bullra i en lägenhet, som några redan har skrivit, ring kommunen och be de komma och mäta, ni kan få bidrag för att åtgärda problemet om ni ligger över riktvärdet.
  • SusanneJ

nej, vi har inget bullerplank. ja, det låter ju rätt mycket när vi är utanför. men det får man väl leva med eftersom vi vill bo rätt centralt.

• jag är fin

Ok.

Mina grannar hör ju knappt ljudet så det är väl bara att vänja sig. Jag lyssnar ju efter det eftersom det blivit störande för mig...

• koje

Men om ni bor flera hundra meter från vägen så kan ni nog inte få bullerskydd annat vore om ni hade E4an 12 meter från huset som vi hade innan. Nu har vi den ca 250 meter från huset o jo visst så hör vi muller av bilar men definitivt långt ifrån som vi hade det innan då kunde vi inte prata med varann där ute i trädgården o stå ca 3 meter bort från varann för då hörde man inte vad man sa nu kan vi stå på ena sidan huset och skrika till den andra på andra sidan o ändå höra vad man säger.

• jag är fin

Oj, då lär det ha bullrat hos er.
    Nej jag tror eg inte det heller - att vi skulle få ett plank. Vad kan det vara, 100 meter till motorvägsavfarten som löper här förbi. Det dånar mycket då det är så öppet runt motorvägen och jag bor som på en liten ås. Men som sagt, det är nog bara jag släpper det. Min man hör det ju inte Det är väl en del av samhället idag att det låter.

• koje

jepps det mullrade o bullrade 10 000 bilar o last bilar om dygnet lovar du hade inte stått ut en sekund.

Har ni bott i huset länge? för det är en vane sak.

När vi flyttade till vårt hus så hade några mc gäng träff på high chaparall en massa motorcyklar av olika storlekar träff o jag lovar vi vaknade av att det mullade ca 1,5 mil härifrån o då var det bandidos el hellangels som kom mitt i natten o jag lovar det var 40 motorcyklar o du vet hur de kan döna detta var mitt i natten o fönsterna öppna för det var sanslöst varmt vi fick upp snabbt o stänga till barnens fönster annars hade de trott de åskade.

Men jag lovar dig idag saknar man dånet men när de skulle fixa till nya e4an 05 då var vi inte glada då hade vi alla bilar o lastbilar precis utanför igen inget kul vi vågade inte släppa ut katt el barn livrädda för att få nån påkörd för inte höll de 70 fast skyltarna sa det när då 70-120 km/h ingen hit med 3 skolbarn

• jag är fin

Ah ok... Men skönt att ni slipper det nu då.
    Vi har bara bott ett halvår typ. Innan bodde vi på en ort som var tystnaden själv. Man blev helt till sig om bara en moppe kom
    Ja kanske man kommer sakna mullret en dag. Jag vaknar mitt i natten och hör tystnaden

• jag är fin

Ja jag har sett en liknande artikel eller om det var samma...
    Det låter ju inte bra förstås.

Svar på tråden Ni som bor vid en bullrig väg...