Någon som har kvar sitt utländska förnamn?
Nyfiken på om några har kvar sitt utländska namn som sitt förnamn?
Nyfiken på om några har kvar sitt utländska namn som sitt förnamn?
Min dotter har kvar sitt namn som tilltalsnamn. Jag har kompisar, adopterade från indien och korea som har kvar sina.
Eftersom jag inte är adopterad sâ kan jag inte svara pâ din frâga.
Kan bara säga att det rekommenderas att barnet behâller sitt födelsenamn som ANDRANAMN. Därmed 'suddar man inte bort' barnets ursprung, men man ger det inte heller ett större utrymme än nutiden (och framtiden), sâ adoptivföräldrarna bör välja tilltalsnamn.
Jag har aldrig hört att man bör ha tiltalsnamnet som andranamn faktiskt men jag tror de flesta gör så. Det är däremot lagstadgat i Sverige att man måste behålla minst ett av ursprungsnamnen på ett adopterat barn.
Hade vår son haft ett namn som funkade i Sverige så hade han utan tvekan fått behålla det som tilltalsnamn men det är så långt och "konstigt" att stava att vi gav honom ett svenskt tilltalsnamn. Han har kvar både sitt kinesiska för och efternamn som mellannamn och vill han byta tilltalsnamn i framtiden kommer vi stötta honom fullständigt. Jag tycker hans kinesiska namn är vackert och det har en mycket fin betydelse.
Glömde säga att jag känner flera adopterade som nu är vuxna och endast två av dem har kvar ursprungsnamnet som tilltalsnamn. I det ena fallet är det ett namn som hade kunnat vara svenskt, i det andra ett "konstigt" namn och tjejen som heter det använder ofta sitt svenska mellannamn i stället.
Jag har heller aldrig hört några "bör" om födelsenamnet som andranamn. Var har du sett de rekommendationerna, Utlandssvensk?
Däremot är det, precis som Cerdrica säger, lag på att man behåller minst ett av barnets födelsesnamn. Lagen har inte funnits så länge - tror jag - så bland vuxna adopterade finns de som blivit av med sina ursprungsnamn.
Jag gjorde ett dubbelnamn. Tog ett av mitt barns namn + lade till ett svenskt. Det funkar finfint för oss.
Jag har mitt födelsenamn som andranamn men inte som tilltalsnamn. Har aldrig hört heller att man bör ha sitt födelsenamn som tilltalsnamn här, varken på 20-talet när jag kom till Sverige eller nu när vi adopterade vårt barn. Det kanske är så i det land som utlandssvensk bor i?
Enligt egen erfarenhet så är det många som har kvar sitt ursprungliga namn som andranamn, trots att det inte fanns någon lag på det på 70-talet.
Jag däremot fick behålla mitt som tilltalsnamn