• sweetjoy

Fler som har "blockerade" äggledare????

Hej där!
    Fick tidigt i höstas förra året reda på att jag har blockerade äggledare och detta fann dom efter en misslyckad spolning på Octavia!Enda hon sa var att det finns ingen annan möjlighet än Provrörsb.
    Min fråga är att är det någon fler som har/eller haft samma problem och vad är chanserna vid insemination???
    Vi ska nu spara ihop så mycke vi kan och senast till hösten söka upp en klinik om hjälp med detta.
    Vill gärna höra mig för om detta och om det finns en stor chans till barn via provrör??
    NÅGON????
    Kram En som längtar..

• Svar på tråden Fler som har "blockerade" äggledare????
  • emcjoh

Vet du VARFÖR de är blockerade? Det kan bero på flera saker.
    Infektioner el. endometrios etc.
    Kanske vore bra att ta reda på det först, min endo opererades framgångsrikt o. vi har fått två barn sedan dess, den naturliga vägen. Lycka till!

• sweetjoy
    Svar på #1
    Hon sa att det blivit en ärr bildning efter ett utomkvedshavandeskap som jag haft långt före.Förmodlidligen därför sa hon,men att det var igentäppt och kunde inte ens spola rent.Var i chocktillstånd och gick bara därifrån ganska direkt utan att ens ställa några frågor.Kanske lite dumt såhär i efterhand men tänkte nog inte så klart.Tack!
  • emcjoh

Du var nog i chock, stackare, men hör av dig till den som undersökte dig igen. Ring henne el. beställ en ny tid så hjälper hon dig säkert med svar. Kan säkert också ge mer ingående råd om hur ni skall kunna få hjälp m. att få barn. Lycka till igen.

• sweetjoy
    Svar på #3
    Ringde upp henne en vecka efter och sa endast att hon skickat remiss till min läkare och att hon inte hade någo direkt svar på varför dom var blockerade...Nä,jag fattar inte..måste kolla uppd et där,har visserligen en tid uppsatt till min egen doktor rätt snart så får väl höra med han.Tack för svaret och god natt till dig!Ps:Kul att det gick bra för dig odu nu har fått 2barn.Kram
  • anneliese

För nu ca 1,5 år sedan (efter att ha försökt i ca 8 månader)så fick jag samma besked "blockerad äggledare" men dock bara den ena. Vad den andra gör har jag ingen aning om... inte vad den ska i alla fall.
    Ingen vet hur detta uppkommit av skumt nog inte heller hade jag några problem utan allt såg bra ut då jag plockade ut spiralen.
    I höstas genomgick vi på Sophiahemmet våran 1:a IVF behandling och är i dag gravida i 4:e månaden och håller tummarna hårt för att detta skall gå hela vägen.
    Så ja det kan gå vägen ge inte upp!Vet hur jobbigt och ovisst allt känns.
    Fråga mig gärna om du ngt vill veta.

• snobben

I våras fick jag veta att jag har en helt blockerad äggledare och den andra har väldigt trång passage. Vi har försökt få barn i snart 5 år. Orsaken till blockeringarna är troligast en orsak av att jag operedade bort min gallblåsa 2003, precis i början på våra försök till barn. Nu på onsdag så ska jag göra en titthålsoperation då de mest troligt ska ta bort den blockerade äggledaren, då den är vätskefylld. Sen blir det IVF för oss.

Chanserna för oss med blockerade äggledare vid en IVF är goda.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • lillawi

Jag hade (har bara en kvar) två helt blockerade äggledare. Gjorde titthålsoperation för att exakt kunna bedöma skadorna. Kolla om det kan vara en idé även i ditt fall. Det går ibland att spola upp ledare under operation eftersom man kan använda ett högre tryck. Det beror på vilken typ av skador/sammanväxningar det handlar om och dess omfattning. På mig gick det inte. En äggledare opererades till och med bort helt eftersom den var vätskefylld, snurrad och uttänjd. En riktigt ful historia. Anledningen till mina blockerade äggledare vet man inte riktigt (jag födde barn naturligt några år tidigare) men hade sedan dess ett utomkvedshavandeskap. Har även haft ett flertal missfall samt infektioner som kan ha påverkat äggledarna.

Vi håller på med ivf.

lillawi

Svar på tråden Fler som har "blockerade" äggledare????