• Onyx87

För dyrt!

Hej alla! Har suttit här nu och läst igenom alla trådar om ungdomar som bor hemma och hur mycket de ska betala för sig.

Jag har nyss fyllt 20 och bor hemma hos mina föräldrar.
    Jag jobbar heltid och får ut ca10.000 i månaden.
    Jag betalar 3100kr i månaden. Då ingår tak över huvudet och mat. Mina övriga utgifter :
    Hyra: 3100:-
    Facket: ca.550:-
    Buss: 600:-
    Telefon: 500:-
    TV: 150:-
    Shampoo/hudvård: 200:-
    P-piller: 150:-
    Mat som jag handlar ca 1 gång i veckan (till hela familjen): 600:-

Det blir 5850:- i månaden 4150:- kvar och samtidigt försöker jag ta körkort. Jag förstår mina föräldrar att det tycker att jag ska betala hemma. Men innan jag tagit körkortet är det nästan en omöjlighet att spara speciellt mycket, till ett eget hushåll eller en bil i framtiden.

Det är svårt att komma med några vuxna genomtänkta argument för att få betala mindre. Eller kanske har mina föräldrar rätt. Snälla hjälp....

• Svar på tråden För dyrt!
  • Maskot

Jag tycker ni verkar ha en jättebra överrenskomelse. Du ville få ner din kostnad för att kunna ta ditt körkort?

Det beror ju på varje familjs ekonomi hur man kan avvara pengar. Men om det är möjligt för din familj att gå ner i hyresavgift, mot att du kanske tar hand om mer städning/matlagning/tvättning så kan man kanske lösa allas situation till något bättre.

Det är jätteviktigt att ta körkort, många ungdommar får ju också någon slags "sponsring" med delar av körkortet. Detta är ju också en slags sponsring om de går med på att sänka dina kostnader i hemmet.

• Majsan70

Jag förstår inte riktigt varför du skall först betala 3100 kronor för allt o sen ändå lägga 600 kronor på mat?

Det är bra att betala hemma absolut, men jag tycker nog att dina föräldrar skulle kunna sponsra dig lite mer hemma. Men det är svårt det där att lägga sig i som utomstående oxå.

Det enda jag kan säga är att mina barn inte kommer få stå för så stor del när de får egna jobb.

• sladdmiraklet

håller med majsan70. varför dom 600kr??
    är telefon kostnaden för din mob.??? eller betalar du till dina föräldrars fasta?? om det är till den fasta telefonin tycker jag det låter mycket...

• Fru Indosaurie

jag har inte ens 4150 kr över varje månad så jag förstår inte riktigt problemet?
    Det beror väl på deras ekonomi också, om dom har möjlighet så kanske du kan få betala mindre hemma. Annars kanske du skulle tjäna på att flytta hemifrån? om det finns några billiga ettor i din stad.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • denna där

Låter som en bra överenskommelse! 3100 kr för mat och husrum är väl en rimlig kostnad?

Jag tog körkort när jag var 26 år, hade två barn, bil och hus. Ingen som lättade mina utgifter för att jag skulle ha råd med något

4150 kr över varje månad är mer än vad vi har efter räkningar och mat är betalt. Då är vi 2 vuxna och numera 3 barn.

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Chiliräkan

Det är jättesvårt för andra att säga hur mycket som är rimligt att betala hemma, det beror helt och håller på familjen ekonomi.

Vår son är 20 år och han bor alldeles för billigt hemma hos oss, han betalar 1000:- i månaden och har dessutom tillgång till vår bil.
    Han jobbar och får ut mellan 8000 - 11000 per månad.
    Nu har jag bestämt att han ska betala 2000/månad vilken också är lite.

Om du går in på någon av dessa sidor och läser så ser det ut som att det du betalar är helt rimligt.
    http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1591&lngArticleId=4626

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5C11%5C22%5C15071

• abnocto

Jag känner en 20-åring som börjat jobba och han får betala 2000kr i månaden men då lägger mamman undan pengarna så fortsätter sonen att studera så får han tillbaka pengarna så han inte behöver ta så mycket lån. Han har "bara" gått ut gymnasiet och tog sabbatsår.
    Fast jag tycker 4000kr över varje månad var bra.

• Tojjo

Att betala 3100 i månaden hemma tycker jag är bra. Jag själv behöver inte betala något hemma ännu eftersom jag inte tagit studenten ännu och tjänar 2-6000 i månaden, väldigt olika. Men med tanke på att du någon gång flyttar hemmifrån så kommer du antagligen att få betala mer.

• sladdis på G

ooops, vi som tänkte låta sonen betala 2000 - 2500:- för boende o mat, när han får jobb efter studenten, (förutsatt att han får det). Anledningen till den ringa kostnaden är att han själv skall kunna sätta av pengar till eget boende eller inför framtiden.

Det är ju inte meningen att vi skall tjäna massa pengar på honom bara för att han förhoppningsvis får ett arbete. Eftersom vi har samma kostnader som tidigare, oavsett om han bor hemma eller inte. Men det beror nog på att vi är två försörjare i familjen, (eller nåja sambon då - eftersom jag studerar med lån). Jag tror att lösningen bör bli ganska individuell beroende på familjens egna ekonomiska förutsättningar, men har man råd så tycker iaf. jag att det är viktigare att barnet själv får möjlighet att spara o sätta av pengar.

Svar på tråden För dyrt!