• Millsan74

Någon som varit i Italien-Adriakusten- Caorle?

Hur är det där? barnvänligt? Svindyrt?

• Svar på tråden Någon som varit i Italien-Adriakusten- Caorle?
  • jag1980

Vi var i Caorle i somras och det var jättefint. En mysig liten stad med bra stränder. Maten var jättegod och lagom i pris. Tyckte det var billigare än jag räknat med. Har inte barn så kan inte svara på om det är barnvänligt. Det var iallafall mycket barnfamiljer där, på hotellet var det nästan bara svenska barnfamiljer o de verkade ju vara nöjda. Jag längtar tillbaka till detta mysiga ställe!

• Millsan74

Tack för svar, sugen på att åka dit!!!!

• EllBee

Vi var i Caorle 2005 och ska åka tillbaka dit nu i sommar. Fullkomligt älskar Caorle, kan varmt rekommendera det Barnen har också Caorle som sin favoritsemester.
    Stan är jättemysig med sina små färgglada gränder, stranden är långgrund, priserna är vettiga, inga problem att ta med sig barn på restaurangerna vi var på, glassen och pizzorna (speciellt rest. Caorlinas) är i en klass för sig. Nära till många fina utflyktsmål.

Ska ni bila ner eller hur reser ni?

• Millsan74

ZebraGirl: Vi har inte bestämt oss för flyg eller bil. Hur åker ni? Vad roligt att du kan rekommendera Caorle, var ska ni bo?

• Millsan74

Någon annan som varit där eller vet något om detta ställe?

• Pshevil

Caorle är jättemysigt, en härlig liten stad!
    Vill man ha bad och långa stränder kan man också söka sig till Bibione som inte ligger så långt därifrån, det är en härlig semesterort. Bra bad och många trevliga restauranger och fik.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Millsan74

Lägger ut tråden igen....

• vackrastarflow

jag jobbar på Sembo och när vi rekommenderar resor till Adriakusten så är det främst Bibione som rekommenderas när det gäller barnfamiljer. Det är aningen lugnare där, med en underbar strand som lämpar sig bra för små barn.
    Caorle rekommenderas också, dock inte lika mycket Lignano som är lite livligare och där fler unga samlas och festar.

Men man kan i princip åka vart som helst på Adriakusten att hamna fel. Är man däremot ute efter lite mer "Italien" lite mer pittoreskt så är Caorle självklart. Bibione är mer uppbyggt efter turism och däremed anpassat därefter.

• EllBee

Ursäkta om jag lånar tråden lite...

vackrastarflow: Kan du förklara för mig varför ni främst rekommenderar Bibione för barnfamiljer? Vet att ni alltid gjort det och alltid förvånats över det. Caorle har precis som Bibione långgrund sandstrand och båda orterna är lugna och stillsamma. Däremot är Bibione bara en vanlig turistort utan något annat än sin strand och inte alls "Italien", precis som du säger.

Är utgångspunkten att barnfamiljer bara vill bada? För det kan man göra precis lika bra i Caorle PLUS att det finns en genuin känsla som vi föräldrar kan ta med oss hem.

Eller är det att standard-barnfamiljer vill ha allt på ett ställe? Altanea (eller vad det heter) är väl suveränt i så fall?

Hoppas att du kan förklara varför för jag tycker att det är så synd att så många barnfamiljer missar en sådan pärla och istället hamnar i ett trist Bibione.

Sen vill jag tillägga att jag tycker att Sembo är jättebra, vi har alltid varit nöjda, så ta det inte som kritik! Det är bara en fråga.

Tack, för lånet av tråden!

• virrr

Jag kan faktiskt hålla med om vad Zebragirl skriver. Jag tyckte det var mycket trevligare i Caorle. Bibione var verkligen "bara" strand och inget mer, iof var det ett tag sedan jag var där, men jag tror inte det har ändrats så mycket.

• vackrastarflow
    EllBee skrev 2008-04-01 13:13:01 följande:
    Ursäkta om jag lånar tråden lite...vackrastarflow: Kan du förklara för mig varför ni främst rekommenderar Bibione för barnfamiljer? Vet att ni alltid gjort det och alltid förvånats över det. Caorle har precis som Bibione långgrund sandstrand och båda orterna är lugna och stillsamma. Däremot är Bibione bara en vanlig turistort utan något annat än sin strand och inte alls "Italien", precis som du säger. Är utgångspunkten att barnfamiljer bara vill bada? För det kan man göra precis lika bra i Caorle PLUS att det finns en genuin känsla som vi föräldrar kan ta med oss hem.Eller är det att standard-barnfamiljer vill ha allt på ett ställe? Altanea (eller vad det heter) är väl suveränt i så fall?Hoppas att du kan förklara varför för jag tycker att det är så synd att så många barnfamiljer missar en sådan pärla och istället hamnar i ett trist Bibione.Sen vill jag tillägga att jag tycker att Sembo är jättebra, vi har alltid varit nöjda, så ta det inte som kritik! Det är bara en fråga. Tack, för lånet av tråden!
    det är ingen fara
    det är så att många är ute efter just stranden, och tyvärr inte så mycket efter Italien. de flesta som väljer Adriakusten är för att det är ett av de närmaste målen att köra till. jag anar att om Mallorca legat i höjd med Munchen och på fastlandet hade fler valt det än Adriakusten. alltså har vi flera som åker dit för sol och bad mer än för Italienkänslan. Bibione "dör" vid 21 på kvällen och många tar det som något positivt.

Sedan finns det ett större utbud av hotell i Bibione, därför blir det att man rent instinktivt rekommenderar olika platser till olika personer som ringer in. Barnfamiljer vill bo nära andra barnfamiljer, familjer med äldre barn undviker gärna det och då vet vi lite vad vi rekommenderar till vem.

När det gäller Adriakusten så gör vi inte någon större skillnad mellan de olika orterna, det är ju inte så att jag alltid säger Bibione till en barnfamilj, däremot så är det ett av alternativen som hoppar upp först. Vi har många fler family plus hotell där än tex Caorle eller Lignano. Man märker lite vad kunden är ute efter och därefter rekommenderas olika orter.

Det finns inte många orter som vi på Sembo har som INTE lämpar sig för barnfamiljer, tvärtom är barnfamiljer våra största kunder. Så allt är relativt. Som sagt, när vi gör våra rekommendationer så är det främst utifrån känslan från kunden. Idag sålde jag tex ett par lägenheter på Italienska blomsterrivieran, barnfamiljer, det är kanske inte det man tänker på i första taget för barn, men varför inte liksom?

Och det är alltid kul med nöjda kunder, vi har ganska många tackolov

(hoppas du orkade läsa)
  • EllBee

vackrastarflow: Tack, för att du svarade så bra!

Egentligen kanske jag ska vara glad över att Bibione är det alternativ som hoppar upp först hos er, så att jag får min pärla lite mer för mig själv Fast jag tycker fortfarande synd om de som missar Caorle.

Sen kan jag hålla med om att man gärna vill hitta lekkamrater åt barnen, fast det finns ofta om man väljer ett lugnt resmål med pool.

Italienska blomsterrivieran hade vi också gärna åkt till men eftersom vi inte kan bila ner (bara en av oss har körkort så vi vågar inte chansa ifall nåt händer) så får vi nöja oss med de orter som badbussen går till (du känner inte till några planer på att utöka antalet destinationer för bussen? *hoppas*).

Tack, igen

• vackrastarflow
    EllBee skrev 2008-04-02 13:45:58 följande:
    vackrastarflow: Tack, för att du svarade så bra! Egentligen kanske jag ska vara glad över att Bibione är det alternativ som hoppar upp först hos er, så att jag får min pärla lite mer för mig själv Fast jag tycker fortfarande synd om de som missar Caorle.Sen kan jag hålla med om att man gärna vill hitta lekkamrater åt barnen, fast det finns ofta om man väljer ett lugnt resmål med pool.Italienska blomsterrivieran hade vi också gärna åkt till men eftersom vi inte kan bila ner (bara en av oss har körkort så vi vågar inte chansa ifall nåt händer) så får vi nöja oss med de orter som badbussen går till (du känner inte till några planer på att utöka antalet destinationer för bussen? *hoppas*).Tack, igen
    Hehe nej jag tror att bussen än så länge bara kommer att åka till de orter den åker just nu. Men man kan flyga till Nice och åka tåg en kort stund till blomsterrivieran

Men det är lite så med resmål, när folk letar efter resor till Alcudia på Mallis tänker jag att det finns såååå många mysigare resmål i Spanien. Det är ungefär likadant med Bibione. Många som ringer in vet precis var de vill åka och så är det det där med känslan. Om jag får en som upprepar "nära stranden" hela tiden märker man att det är främst därför de åker, och då kan Bibione rekommenderas.
Svar på tråden Någon som varit i Italien-Adriakusten- Caorle?