• Snowstorm

Nån som hyrt ut sitt hus i Sverige???

Jag o min sambo äger ett hus i Stockholm o ska snart flytta till Australien Vi hade först tänkt sälja huset men överväger nu att hyra ut huset till typ SAS Relocation Services eller nåt annat seriöst företag (hyra ut privat vill vi inte).

Är det någon som hyrt ut till ett företag??
    Hur mycket hyrde ni ut det för?
    Var det möblerat??
    Vad är era erfarenheter med att hyra ut?

Nackdelen med att hyra ut är såklart om någonting går sönder när man är borta, typ varmvattenberedaren el nåt annat kostsamt. Eller att fukt el mögel upptäcks.

Kom gärna med tips o råd om vad man isf bör tänka på om man hyr ut till företag.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Nån som hyrt ut sitt hus i Sverige???
  • USAmom

Hej Chocolate!

Vi har hyrt ut vårt hus i Sverige till ett företag. Det är alltså inte de expatriates som bor i vårt hus som står på hyreskontraktet utan det företag som den ena föräldern jobbar för.
    Vi hyrde ut huset med endast två soffor och ett bord. Alla andra möbler hade vi ju med oss utomlands. Jag tror att ni kan se på t ex Blocket vad hus i er prisklass kan hyras ut till. Det kan vara bra att veta vad företag betalar för ett hus så att ni inte lägger er för lågt eller för högt.
    Än så länge har allt gått bra med våra hyresgäster men de har bara bott där i några månader än så länge.
    Jag måste avråda starkt mot att hyra ut till privatpersoner för om ni får problem så kan det ta flera månader att bli av med dem genom kronofogdemyndigheten och tingsrätten. Det är mycket svårare än vad man kan tro att bli av med en hyresgäst som inte betalar.
    Vi skrev en hel pärm om hur vårt hus skall tas om hand. Vi hade kvar alla manualer till värmepannan, vitvarorna etc och många var på engelska. Ju mer information hyresgästerna har när de skall bo i ert hus desto tryggare kan ni känna er.

Lycka till!

• Snowstorm

Tack USAmom! Ja hyra till företag känns säkrast...

Nån annan som hyrt ut sitt hus och kan bidra med era erfarenheter??

• Kristin28

Vi hyrde ut vår bostadsrättslägenhet till ett företag som heter humanentrence. Än så länge känns det jättebra, vi har dock inte flyttat hem igen så vi vet ju inte hur lägenheten ser ut. Men vi litar på dem.
    Vi hyr ut möblerat, men har tagit bort allt för personliga saker.

Svar på tråden Nån som hyrt ut sitt hus i Sverige???