Målsman
Kanske en dum fråga men... Om man inte är myndig själv och får barn, vem blir då målsman till barnet? Är det föräldrarna eller mor-/farföräldrarna?
Alltså kan man vara målsman trots att man själv har en målsman?
Kanske en dum fråga men... Om man inte är myndig själv och får barn, vem blir då målsman till barnet? Är det föräldrarna eller mor-/farföräldrarna?
Alltså kan man vara målsman trots att man själv har en målsman?
Klart du blir målsman till ditt egna barn
Ok, då vet jag
Självklart blir du målsman och vårdnadshavare till ditt eget barn!
Man är trots att man inte är myndig själv skyldig att ta hand om och försörja sitt eget barn.
Kramar, Jennie
Fast jag är oxå nyfiken på hur det funkar... jag menar, om man inte tillåts ex skriva på vissa papper för sin egen del, hur kan man då får skriva på dem för sitt barn? Eller får mor/farföräldrarna göra det då?
För mig är det inte så självklart... Annars hade jag ju inte frågat...
Tvärtom känns det ju konstigt att man inte anses kunna bestämma över sig själv men däremot över någon annan.
Men som sagt, nu vet jag!
Sasson, du får skriva på de flesta papper för ditt eget barn.
Det jag har hört är att när det gäller ekonomiska saker (som att starta bankkonton) är att en av föräldrarna måste vara myndig - annars utses en ekonomisk företrädare för barnet. Hurvida detta är sant elel rinte vet jag inte. För mina barns pappa var myndig (jag var 17 år) så vi hade aldrig den diskussionen.
SystraMi - faktum är att om man är minst 16 år när man blir förälder får man fler rättigheter än man har som 16åring utan förälder.
Man får rättigheter att sköta ett eget hushåll med allt vad det innebär. Man behöve rinte be sina föräldrar om lov för att köpa saker till det egna hushållet eller liknande (vilket man juridisk sett måste göra annars).
Ok, då vet jag. Ja egentligen är det inte så jättemycket man inte får göra innan man är 18 väl? Beställa saker kanske? Hur är det med pass?
(alltså jag är bara nyfiken)
Sasson, om jag har förstått det rätt måste man ha sina vårdnadshavares underskrifter för att skaffa ett pass innan man fyller 18 år. Är man över 15 eller 16 (kommer inte ihåg) behöver inte vårdnadshavaren följa med men som sagt deras underskrifter behövs.
Men däremot kan du skaffa pass åt ditt eget barn.
Kramar
Ok, intressant! Tack för svar!