• Babylilja

Hur vågade ni flytta?

Min man kommer från syrien...jag tjatar och jag tjatar på att jag vill flytta dit men han vill inte...jag älskar det landet. Men sen när jag tänker efter...vågar jag verkligen? jag har varit där 2 gånger redan ska dit en tredje nu i juli 08. berätta gärna för mig. vad fick er att lämna kalla sverige?

• Svar på tråden Hur vågade ni flytta?
  • Karpet

Det var enkelt för mig att lämna Sverige. Jag har aldrig haft den uppfattningen att Sverige skulle vara bättre än något annat land. Annorlunda visst, men absolut inte bättre. Sedan är det ju också så att är man en människa som har lite svårt att tänka sig att leva ett helt liv (kanske sitt enda liv) i ett och samma land så är ju valet rätt.

Sverige finns alltid kvar, om det inte funkar att bo i Syrien så prova ett annat land eller flytta tillbaka till Sverige. Det finns inget som säger att Sverige är det enda landet där du kan vara lycklig. Man utvecklas enormt genom att röra på sig lite i världen.

• Babylilja

tack för ditt svar.
    jag känner att jag vill få ut så mkt som möjligt av mitt liv och det kan jag inte göra här...men samtidigt så har jag ju hela min familj här...

• Karpet

Din familj finns ju kvar, det finns flyg, mail, telefon, brev herregud du kan t o m faxa dem

Babylilja skrev 2008-01-28 21:14:01 följande:
    tack för ditt svar.jag känner att jag vill få ut så mkt som möjligt av mitt liv och det kan jag inte göra här...men samtidigt så har jag ju hela min familj här...
  • Babylilja

haha jo det har du rätt i..;)

• Emelisch

Jag har fått den där skräcken att mannen, skulle bli helt tokig och ta vårt barn och massa som i "inte utan min dotter" , blivit lite för påverkad av den filmen tror jag :P Är inte tillsammans med någon från något annat land, men skulle nog aldrig våga flytta om de vore så...

• Emelisch

Jag har fått den där skräcken att mannen, skulle bli helt tokig och ta vårt barn och massa som i "inte utan min dotter" , blivit lite för påverkad av den filmen tror jag :P Är inte tillsammans med någon från något annat land, men skulle nog aldrig våga flytta om de vore så...

• Babylilja

ha om min man ens tänkte tanken på att tänka sig att kunna ta min dotter ifrån mig så skulle de va de sista han gjorde..:P men jag litar helt och fullt på honom och vet att han aldrig skulle göra något sådant, det är väl snarare han som borde vara orolig i så fall haha..:P

• Fröken M

Shit, jag bor själv utomlands, men till Syrien skulle jag aldrig i livet våga eller vilja flytta till! Tänk för tusan efter en gång till.

• Babylilja

Fröken M skrev 2008-01-28 21:48:01 följande:

Shit, jag bor själv utomlands, men till Syrien skulle jag aldrig i livet våga eller vilja flytta till! Tänk för tusan efter en gång till.
    varför det?
  • Karpet

Undrar jag med. Okej, det är ju inte Ankeborg, men sååå hemskt är det väl inte där?

Fröken M skrev 2008-01-28 21:48:01 följande:

• Babylilja

grejjen e den att det är inte hemskt alls där. trevliga människor och härligt väder. Även väldigt fritt, flickor går i linne och utan slöja där. inte som iran eller saudi arabien.

• Yrslan

Skulle inte flytta utan att kolla med myndigheterna här vad som gäller angående barnen. Bodde utomlands när jag separerade från mitt x, jag hade dock kollat innan vi flyttade att barnen inte skulle kunna hållas kvar i landet vid ev skilsmässa. Eftersom vi gift oss inom svenska kyrkan så gällde endast de svenska lagarna vid separation. Hade vi däremot gift oss borgerligt så hade jag inte fått med mig barnen hem...
    Jag är i dag glad att jag tog reda på allt innan, trodde inte att någon kunde bete sig så illa efter drygt 10 år tillsammans men det slog sint .....

• Emelisch
    Babylilja skrev 2008-01-28 22:30:36 följande:
    grejjen e den att det är inte hemskt alls där. trevliga människor och härligt väder. Även väldigt fritt, flickor går i linne och utan slöja där. inte som iran eller saudi arabien.
    Oj, jag trodde det var jättesträngt där, att de var tvungna att gå i slöja och sådär. Tänk så fel man kan ha hehe
  • MariaNJ

men gums, du har ju inte heeeeela familjen i swe ju!!:)

• MariaNJ

skulle det inte vara skont att slippa alla fordommar folk har i swe? i syrien skulle det ju iaf finnas en anledning till att myndigheter fragar om du behover en tolk, men nar det hander i ditt hemland, hmmm...ja, det finns en anledning till att jag valde att lamna swe, eller det finns ju manga saklart, men inskranktheten och ignoransen ar skrammande!

• Babylilja

jag vill liksom bara få prova att vara helt oberoende ett tag...

• morsigne

jag bor da i USA med man och barn men det var nog mest for att min man kommer igentligen fran Egypten sa derfor vagade jag flytta utomlands han bodde ju redan utomlands ner han bodde i Sverige. Om man hade vart gift med en svensk man sa tror jag aldrig detta hade blivit saning

Svar på tråden Hur vågade ni flytta?