• Andi Pandi

Ärr efter matsonden???

Hej!
    har två pojkar födda i 26+2 kom hem i måndags efter 11 långa veckor på sjukhus. Pojkarna mår bra men undrar om det är fler som fått ärr i näsan efter sonderna?? På mina pojkar har sonden i näsan skurit av näsvingarna detta inträffade ca 2 veckor efter födslen, på sjukhuset sa dom att det troligtvis var ett tillverkningsfel på sonden. Någon mer?

• Svar på tråden Ärr efter matsonden???
  • maja082

ursch det låter ju hemskt det måste ju ha gjort ont på dom små! nej våra småttingar har aldrig fått något märke av sonden hoppas verkligen dom reklamerar så inte fler drabbas av det!
    grattis till pojkarna hoppas allt är bra med dom nu
    kram

• cloudberry79

Nej så hemskt! Jag har inte märkt av några men från matsonden på Vidar, han hade sin i nio veckor.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Grrl

Min pojke har haft sond i snart ett år (uppehåll typ 1 månad bara), och han har inga märken efter sonden. Däremot har hans ena näsborre blivit "fyrkantig" efter CPAP:en. Det var tydligare förut, men den är fortfarande inte lika rundad som den andra. Fast det är inget man tänker på...

• Andi Pandi

Blir ju lite arg när man tänker på hur ont dom måste haft!!! Att det blir ärr är ju ingenting, huvudsaken att dom mår bra! Har åxå sett att ena näsborren är lite fyrkantig på min ena pojke!

• Kaffekopp

Ja, tyvärr är det vanligt förekommande när man har lite "hårdare" matsonder, och därför är det extra viktigt att sätta duoderm m.m. som skydd under tejpen och även byta sida på sonden varje vecka och inspektera hur det ser ut vid näsan så att det inte ska bli så, men vet flera stycken som råkat ut för det, det är bara beklagligt att de inte kan göra sonderna mjukare på fabriken :( *morr*

Svar på tråden Ärr efter matsonden???