• Nette

Ung förälder och utbildning?

Jag såg just ett program om Unga föräldrar och en tanke slog mig......

Varför visar dom bara den typen av föräldrar? (utan utbildning och går på socialbidrag osv) Det måste ju finnas andra?! Hur ser det ut här på FL? Kan inte ni unga mammor som "blivit något" skriva här och berätta?

Tycker synen på er aldrig blir till sin fördel via dessa program, snarare att folk får vatten på sin kvarn.....

• Svar på tråden Ung förälder och utbildning?
  • agua

inte konstigt att alla tror att unga mammmor är fattiga och bara går på soc. Den enda uppmärksamheten vi får är just sånna som har problem.

Det är samma här vars jag bor alla tror de bara bor samer här och att vi alla bor i kåtor, men de beror bara på att de är samerna som får uppmärksamheten

• agua

inte konstigt att alla tror att unga mammmor är fattiga och bara går på soc. Den enda uppmärksamheten vi får är just sånna som har problem.

Det är samma här vars jag bor alla tror de bara bor samer här och att vi alla bor i kåtor, men de beror bara på att de är samerna som får uppmärksamheten

• cid

Vet inte om jag räknas som ung längre.
    Är 23 och har två barn, sonen är 3 och dottern är 9 månader. Examinerades idag och kan numera titulera mig socialpedagog. Har sedan i Måndags arbetat på en högstadieskola för ungdomar med psykosociala behov. Så antar att det har gått "bra" för mig.

• Nette

Måste ju finnas någon som har vidareutbildat sig! ni behöver ju inte vara unga längre för att skriva här. Det är ni som var unga när ni fick barn men som nu "lyckats" som jag söker.

• Emelisch

Jag har inte barn, men är däremot gravid med mitt första :) Jag går första året på gymnasiet och kommer gå klart terminen ut då jag inte ska ha försen i början av juni. Jag ska skriva på papper nu i vår om att jag ska ta mammaledigt i ett år och sedan börjar jag i 2an på gymnasiet :) Så jag kommer gå klart min studigång, tycker det känns viktigt.
    Tycker också det verkar som att alla lever på socbidrag och allt verkar så dåligt när man ser eller hör saker.
    Jag bor fortf hemma och är under 18 så mina föräldrar försörjer ju fortf mig, och jag försörjer mitt barn :) Har räknat ut att jag kommer att få ungefär 6000 i månaden. Barnbidrag, underhåll, föräldrapenning osv... Så jag är inte en av dom som lever på soc eller som man oftast hör om. :)

• cid

emelisch:
    å andra sidan försörjer du ju inte dig själv. Spelar det då någon roll om pengarna kommer från soc. eller ej?
    Hur ska du försörja er när du börjar i skolan igen? Då har du ju ingen fp att ta ut...

• TyraPaloma

Hejsan!

Klart det finns unga föräldrar som inte är så!

Jag är 22 år och väntar mitt tredje barn (BF 8 jan så är på övertid)..
    Jag fick barn när jag var 17 år (första terminen på gymnasiet) och 18 år (sommaren mellan 2:an och 3:an).

Jag har inte gått på socialbidrag - inte ens när jag var ensamstående. Jag har sedan innan första graviditeten haft ett eget boende. Mina föräldrar har knappt varit barnvakt en enda gång eftersom vi bott så långt ifrån. Jag har mycket bra betyg från gymnasiet, över 18 i snitt. Minns inte exakt. Jag tog i vilket fall min student samma år som resten av min klass. Har läst 1år på universitetet i örebro samt är inne på min fjärde termin av 6 på högskolan i Kalmar. Jag är inte tillsammans med pappan till mina två första barn. Så på den punkten kanske jag är en typisk "ung mamma". Men jag är bara människa och man kan inte "lyckas" med allt. Jag är nu i ett förhållande där jag trivs mycket bra.

Jag tror inte att att varken mina lärare eller mina kompisar skulle kalla mig oambitiös - snarare tvärtom. Jag tar mina studier på allvar och försöker göra bra ifrån mig vilket också syns på mina högskolebetyg.

Problemet med dessa tv-program är att jag tror att det ofta bara är den typen av unga mammor som vill vara med. Jag själv skulle nog inte ställa upp i ett sådant program. Jag tänker inte stå där som om jag har något att bevisa för omvärlden. Jag är en mamma precis som vilken annan mamma som helst.

• Emelisch
    cid skrev 2008-01-11 14:50:21 följande:
    emelisch:å andra sidan försörjer du ju inte dig själv. Spelar det då någon roll om pengarna kommer från soc. eller ej?Hur ska du försörja er när du börjar i skolan igen? Då har du ju ingen fp att ta ut...
    Men då när jag börjar skolan får jag studiebidrag :)
  • lolliepopsie

23 år och 3-barns mamma och har lyckats med att bli hemmafru/distans studerande till barnsköterska och hoppas få arbeta inom Neonatalen!

Men att jag studerar på distans och är "hemmafru",är ngt som jag och min sambo har kommit överens om,han är karriärs männsika och det är inte jag.
    Och vi vill att våra barns ka ha det bra,med inte alltför långa dagar hos dagmamman,och att dom alltdi åtminstone ska ha en förälder nära..

Vi lever gott,kan köpa det vi behöver,mat på bordet,hela och nya och rena kläder...kärlek och omsorg.

Så ja jag anser att jag har lyckats!

• hemlis

När jag blev gravid med min första så var jag 21 och gick på lärarhögskolan, blev klar 3 veckor innan förlossningen

Svar på tråden Ung förälder och utbildning?