• Veronicah

Vad är fjortis?

Min son talar om s.k fjortisar. Vilket tydligen inte alls är samma sak som när jag var ung :O
    vad betyder det egentligen? Hur är man om man är fjortis?

• Svar på tråden Vad är fjortis?
  • viseversa

det är ett sätt att vara! små tjejer och killar som tror dom är vuxna!. och så blir det bara fel!

• Mrs Anna

För mig är fjortisar helt enkelt unga tjejer som är lite fåniga. Fnittrar mycket, gör sig till, vill märkas. Är ju ofta unga tonårstjejer, därmed fjortis.

• sweetcherry

De vill gärna spela coola, typ röker för att det är "tufft"!

• Disela

En fjortis är för mig bara tjejer. De sminkar sig för mycket, röker, fnittrar, skriker och är högljudda, super, skryter om hur många killar de har hånglat med, klär sig lite slampigt.. Det är en fjortis för mig... Jag var en fjortis inser jag nu..

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • KalsongMorsan

När jag/vi pratar om fjortisar är det typ småbrudar som klär sejj vulgärt, kort-kort, översminkade, fnittrar & "skämms" för allt & allt är pinsamt. Gör sejj till & håller på. Spec när killar är i närheten då blir dom helt plötsligt jätte tjejjiga, "försöker" uppföra sejj fast dom ändå håller på.
    Ungefär..

Från den dagen du blir Mamma har du ditt Hjärtan springades utanför kroppen Föralltid
  • Raven Waves

Men fjortisar är alla som tuggar tuggummi, lyssnar på HIM och snattar trosor på H&M...hehe!

Fjortiskillar är förpubertala moppepojkar som står i en ring och delar på en cigg och spottar på marken...!

• Vardagspoesi

Jag går i högstadiet och det kryllar av fjortisar, vill jag lova! 

Fjortisar är oftast blonda, översminkade med 100 lagar puder, tre liter foundation och 75 omgånger mascara + kajal. Oftaste dricker och röker de på en och samma gång. Leker allmänt tuffa och balla. Ska alltid vara med skolans häftigaste killar och fjortisar är oftast populära bland alla i skolan.

Det är svårt att förklara fjortisar på rätt sätt, det är alldeles för många saker som man förknippar de med. Men ja, som en sammanfattning av vad många skrivit; det är tjejer som vill leka tuffare än vad de egentligen är.

Vill tilläga att jag verkligen inte är någon sån. Jag vill bara vara mig själv och ingen annan. Glad

*blev lite OT. Ursäkta!*

Tillsammans är vi starkare än Bamse, klokare än Skalman & coolare än Batman
  • cicci85

TS: vad va en fjortis när du va ung då?

Fjortisarna är ju bimbotjejer, översminkade fjolliga och tycker sååklart att de är snyggast å bäst i hela världen.
    När man ser dem så undrar man hur man kunde va på det sättet själv Å just det, fjortis är ingen ålder, det är en livstil Haha

• Kall öl

Som Mariasthlm går jag också i 8:an och det är fullt med sk. fjortisar.

Tjejer = bimbosar, översminkade fjollor, egon, såna som bara kan ha kompisar som är "pop", ligger med varenda kille, super varje helg OCH talar om det, röker, har "fritsun" sugmärken på halsen efter någo ligg slash fylleragg...
    Killar = super, röker, "fritsun" etc, etc... Både killar o tjejer kan vara fjortisar...

Paris Hilton 4 president!
Svar på tråden Vad är fjortis?