• blivande mamma 24

vilken andningslarm finns på sjukhusen

undrar om någon vet vad de andningslarmen som finns på sjukhusen heter för på babyproffsen säger de att det är angelcare som de själva säljer som också sjukhusen använder o vilken andningslarm är bäst?

gravid v 36
  • Svar på tråden vilken andningslarm finns på sjukhusen
  • skrollan2

neonatal i gbg hade angelcare...jag tyckte sjäkv att den va känslig hemma...pep för inget...men de kanske är olika med olika madrasser...vi hade rätt tjock då

• blivande mamma 24

men hur tjock madrass sa de på sjukhuset att man kunde ha?

gravid v 36
  • skrollan2

man kunde ha rätt tjock men sen had evår madrass fjädrar oxå emellan som vi tror gjorde att d etjöt

• cloudberry79

Vi har ett som inte säljs i butik så vitt jag vet, det är en liten prob som fästs på magen och går till en plastdosa som registrerar andetagen. Funkar överallt, i sängen, i bilen, i vagnen, hos bekanta.. Det heter Graseby MR10.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • TereseA

Tycker det inte är så bra...Blir man inte nojjigare av att ha ett sånt larm..Barn andas ju oregelbundet o ha ibland uppehåll...då går väl larmet för ingenting el..

• cloudberry79

Nej, vårt larm har aldrig falsklarmat, det larmar om Vidar inte andats på 20 sekunder, så det krävs ett riktigt andningsuppehåll för att den ska larma. Den har larmat tre gånger sedan vi fick den, alla gångerna har jag varit tvungen att återuppliva honom - lightversionen (lyfta upp, massera magen, kontrollera luftvägarna).

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Mirva

Hej! Bara för att larmet finns på sjukhuset så betyder inte det att larmet är bra. Hjälpmedelscentralen i Stockholm - där stockholmssjukhusen får sina larm - de har både larmen Graceby MR 10 och Axminster, som båda två falsklarmar väldigt mycket. Båda de larmen har fått dålig kritik av både sjukhuspersonal och föräldrar som fått låna hem dem. Som tur är finns dessa stenåldersalarm inte att köpa ute på marknaden. Vill dock tillägga att vissa är nöjda med dessa larm, men för vissa barn passar dessa larm, och falsklarmar då inte.

Hjälpmedelscentralen i Stockholm (Hjälpmedelscentral Syd tel: 08-616 48 00) har även Babysense ll, Nanny och Angelcare. Nanny och Babysense 11 är likvärdiga och falsklarmar inte, så jag skulle vilja rekommendera dig att köpa det billigaste. Angelcare vet jag inte riktigt, men jag tror att det är lika bra som Nanny och Babysense.

Kolla på www.andningslarm.se

• Mirva

Om jag minns rätt så kostar Angelcare 2 495 kr hos Babyproffsen, så du sparar 700 kr på att köpa det på andningslarm.se

Jag har provat både Nanny och Babysense ll. Jag föredrar Nanny, eftersom dosan är lite smidigare och det larmar lite tystare någon sekund innan storlarmet. Det är en fördel eftersom det är lätt att glömma bort att stänga av larmet i början när man tar upp bebisen ur spjälsängen.
    Annars är det ingen skillnad på dem. Sensorplattorna är lika stora och känsligheten verkar vara likadan.

Här är en tråd med olika erfarenheter av andningslarm:
    www.familjeliv.se/Forum-3-96/m21107642.html

• blivande mamma 24

den på för 2495 på babyproffsen e väll med babyvakt ( tror ja det heter) o så har de en för 1700 samma som på andningslarm.se men du har inte provat angelcare eller?

Mirva skrev 2008-01-09 03:56:00 följande:
    Om jag minns rätt så kostar Angelcare 2 495 kr hos Babyproffsen, så du sparar 700 kr på att köpa det på andningslarm.seJag har provat både Nanny och Babysense ll. Jag föredrar Nanny, eftersom dosan är lite smidigare och det larmar lite tystare någon sekund innan storlarmet. Det är en fördel eftersom det är lätt att glömma bort att stänga av larmet i början när man tar upp bebisen ur spjälsängen.Annars är det ingen skillnad på dem. Sensorplattorna är lika stora och känsligheten verkar vara likadan.Här är en tråd med olika erfarenheter av andningslarm: www.familjeliv.se/Forum-3-96/m21107642.html
    gravid v 36
  • Mirva

Aha, på så sätt, ja det förklarar ju prisskillnaden!

Näe, jag har inte provat Angelcare, men enligt vad jag har förstått så håller den samma kvalitet som Nanny och Babysense ll. Jag har pratat med en överläkare och två barnläkare på neo på Karolinska där de använder Angelcare och de är nöjda med det larmet, inga falsklarm. Det är också det andningslarm som technomedica.se hyr ut, så jag tror mycket väl att du kan köpa det larmet.

Se bara till att du har en vanlig madrass, så funkar det bra.

• blivande mamma 24

ok , tack alla för era svar det blir nog en angelcare från babyproffsen lättare o lämna in om det är nåt fel på den istället för o posta

gravid v 36
  • Bambisen

Om du vill ha ett andningslarm som är pålitligt och som andvänds av stora delar av landstinget ska du välja Angelcare.
    Helt överlägsen andra larm och prisbelönt många år i rad.

Vi köpte Respisense först men den larmade för ingenting och var väldigt knepigt att få fast ordentligt på blöjan.

Sen provade vi Angelcare med liggdyna under madrassen och det har fungerat helt perfekt.

Finns att köpa på babyproffsen för 2495:- men finns billigare på nätet hos www.babykul.se för 1399kr-1799kr beroende på modell.

Lycka till

Svar på tråden vilken andningslarm finns på sjukhusen