• FordsonM

Alkohol och familj

Jag har väl alltid varit glad i drickat antar jag. Var mycket på krogen innan fru och barn (när frun "bara" var flickvän var hon med hon också). Till saken: Jag dricker nästan alltid på helgerna och trivs med det. Jag blir inte aspackad eller nåt. Vin till maten ett par bira och/eller whiskey på kvällen. När jag (vi) nu ska umgås med andra par (i vissa fall vänner sen förr) så ska det va så jävla nyktert hela tiden. Rena godtemplar tillvaron. Jag förstår inte varför? Och jag pratar nu inte alkisnivå utan typ: "Vill du ha en wirre? Kanske en öl" nivån.
    Nån som känner igen sig? (Eller bli jag alkis-klassad nu?).

• Svar på tråden Alkohol och familj
  • Sway307

Jag tycker det är fel att stämpla någon som, alkis. Men varför blir du så upprörd när du inte får ta en öl eller dyl. Du har ju alla andra helger att dricka på. ett börja dricka på helgerna är ju i mina ögon början till missbruket. Min mor gjorde samma sak under hela min uppväxt och idag dricker hon varenda lediga dag. Nu kommer du kontra med att det kommer minsann inte hända dig. Men tänk dig för, varför bli så upprörd över att du inte kan ta en öl när ni har främmande? Varför inte ta en god dricka ist. för något alkoholbaserat?

FordsonM skrev 2008-01-07 17:04:24 följande:
    Jag har väl alltid varit glad i drickat antar jag. Var mycket på krogen innan fru och barn (när frun "bara" var flickvän var hon med hon också). Till saken: Jag dricker nästan alltid på helgerna och trivs med det. Jag blir inte aspackad eller nåt. Vin till maten ett par bira och/eller whiskey på kvällen. När jag (vi) nu ska umgås med andra par (i vissa fall vänner sen förr) så ska det va så jävla nyktert hela tiden. Rena godtemplar tillvaron. Jag förstår inte varför? Och jag pratar nu inte alkisnivå utan typ: "Vill du ha en wirre? Kanske en öl" nivån.Nån som känner igen sig? (Eller bli jag alkis-klassad nu?).
  • Isfjord

Instämmer (Jag dricker inte själv kanske bör tilläggas)
    Men kan man inte träffa andra eller gå på fest utan att behöva alkohol riskerar man helt klart att bli alkis.

• Charlie Bravo

Jag kan se din poäng TS. Sjävl dricker jag inte varje helg, men tar gärna en öl till maten på helgen och/eller kanske någon specialöl/conjac på helgkvällen (som alternativ till det godis som frugan eventuellt vill tugga på). Ser inget fel i det. Jag dricker ju för att få en smakupplevelse, precis som man äter en bit god mat. Och besöker man vänner/har gäster på besök (kvällstid) så hör det till ovanligheterna om det inte serveras vin och/eller öl. Handlar ju inte om att dricka för att bli full utan för att det är gott. Nu ska det tilläggas att jag bor i Danmark och där har man ju en helt annan syn på alkohol än i Sverige på gott och ont. Men visst kan jag erkänna att jag blivit fördanskad när det kommer till dryckeskultur, och kan ibland tycka att det moraliseras allför mycket i Sverige.

Om man däremot inte kan gå ut utan att dricka så kanske man bör ta sig en tankeställare

• cruZZe

PFT.

Håller med TS till 100%. Tar gärna ett glas vin till maten, någon öl på kvällen eller en grogg. Skulle någon försöka hindra mig från den njutnngen skulle jag också bli lite "kinkig" . Om andra däremot inte tar någonting är det helt upp till dem.

• Wipperman

Men det är väl upp till var och en att välja en nivå?
    Den där nivån får dock inte resultera att näromgivningen mår dåligt.
    Rätt enkelt.
    Själv har jag sett för mycket av människor som inte kan hantera alkohol då jag periodvis rör jag mig i miljöer där alkohol är för tillgängligt.
    Just nu dricker vi champagne, barnen fyller år.
    Men kommer inte vara bakis imorgon.
    Som sagt, hitta en bra nivå.
    Det är rätt många som åkt dit och som krökar på andra platser än parkbänken i en grå förort.

• FordsonM

Absolut, Wipperman har rätt. Alkoholism är ett sorgligt och verkligt problem i många "osynliga" kretsar också. Men det finns ju faktiskt grader i helvetet också. Jag vill kunna "vuxenumgås" med mina gamla vänner, på ett ansvarsfullt sätt. Men jag tycker inte att det utesluter konsumtion av alkohol av ren princip.
    Det kanske är det jag stör mig på, nu när jag tänker efter.
    Det är som om man skulle bara sitta å titta på barnprogram på TV:n även om barnen sen länge sover, för nu är vi barnfamiljer!. Typ, fattar ni? En annan sak; vi bor på landet och jobbar i stan så i veckorna dricks det inget överhuvuttaget, går aldrig ut på pub en onsdag t ex. för man måste ju köra hem. Och när jag skrev "helgerna" i första inlägget så menar jag Fre-Lördag absolut inte Söndag.

• Isfjord

Litet förtydligande, även om ingen hoppat på mig peronligen ännu.
    Jag ser inget fel med att dricka något glas utan att bli berusad, som flera skrivit att de vill göra, även om jag inte dricker så själv.
    Vad jag menar är att om man dricker så varje helg, och sedan är man någon enstaka helg i ett annat sällskap där ingen annan dricker. Kan man inte avstå denna enstaka helg bör man ta sig en rejäl funderare på om man är beroende eller inte.

• cruZZe

Visst avstår man titt som tätt, oftast om man är bortbjuden där ingen har tänkt dricka någonting. Men om jag bjudit hem till en god helgmiddag samt inhandlat ett gott vin så skulle jag faktiskt surna om någon sa åt mig att inte dricka någonting. Vi har en allt för strikt syn på alkohol i detta land tycker jag. Att dricka två glasvin till maten och en cognac efter till kaffet skadar varken mig eller någon annan anser jag.

Sen skulle jag som sagt aldrig tvinga någon annan att dricka med mig. Det är helt upp till dem, på samma sätt som det är upp till mig om jag vill ta en öl eller t.om fem.

Isfjord skrev 2008-01-09 13:38:33 följande:
    Litet förtydligande, även om ingen hoppat på mig peronligen ännu.Jag ser inget fel med att dricka något glas utan att bli berusad, som flera skrivit att de vill göra, även om jag inte dricker så själv.Vad jag menar är att om man dricker så varje helg, och sedan är man någon enstaka helg i ett annat sällskap där ingen annan dricker. Kan man inte avstå denna enstaka helg bör man ta sig en rejäl funderare på om man är beroende eller inte.
  • Wipperman

Vill inte framstå som en gammal gnällig surgubbe men i mitt liv har jag periodvis bränt allt som går att elda.
    Många med press använder alkohol för att släcka.
    Själv är jag en adrenalin junkie med stort rörelse behov och har klarat mig.
    Fick nyss ett email angående en kamrat från en sån där ?bränn-period?, han gick i depå i sitt hem i Qatar, blev 41, tre barn.
    Hjärtat lade av, massa alkohol, rökning, diabetes, absolut noll träning.
    Jorå, jag fick faktiskt ?guld-kort?, 9 månader av nedan härdar men ställer krav på att inte halka in/ner i något som kan vara svårt att bryta.

03.03.05 Paris-Hamburg
    03.03.04 Hamburg-Paris
    03.03.03 Stockholm-Hamburg
    03.02.28 Hamburg - StockholmLH 5224
    03.02.27 Manchester - HamburgLH 5941
    03.02.25 Hamburg - ManchesterLH 5932
    03.02.23 Athens - FrankfurtLH 3507
    03.02.23 Frankfurt - HamburgLH 0220
    03.02.22 Cairo-Athens
    03.02.20 Sharm el sheik-Cairo
    03.02.15 Cairo-Sharm el sheik
    03.02.15 Athens-Cairo
    03.02.14 Hamburg - MunichLH 0962
    03.02.14 Munich - AthensLH 3420
    03.02.12 Paris-Hamburg
    03.02.11 Manchester-Paris
    03.02.10 Hamburg-Manchester
    03.02.07 Hamburg - ManchesterLH 5932
    03.02.03 Stockholm - HamburgLH 5203
    03.01.28 Frankfurt - HamburgLH 0220
    03.01.28 Madrid - FrankfurtLH 4281
    03.01.27 Hamburg - MunichLH 0962
    03.01.27 Munich - MadridLH 4278

• Isfjord

cruZZe
    "Sen skulle jag som sagt aldrig tvinga någon annan att dricka med mig."

Tack, mig tjatar många på att jag måste dricka. Jag har smakat några klunkar för många år sedan.

(När de sedan är rejält packade beundrar de mig som inte dricker, utan står emot grupptrycket och låter bli...)

Svar på tråden Alkohol och familj