• Anonym

Xanor,Sobril,Oxascand,stesolid!!!?

Någon som tar/har tagit dom här tabletterna mot ångest & depression??
    Tog med dom här läkemedlen eftersom dom är intressanta för mig & min depression, vill ha ngt ångest dämpande & lugnande.

Kan man få välja hos en läkare vad man vill ha?
    vill gärna höra era erfaenheter kring detta.

• Svar på tråden Xanor,Sobril,Oxascand,stesolid!!!?
  • idiblon

Du blir nog ordinerad det som läkaren tycker passar, i så fall...

• Smokie

Hej
    Jag har tagit sobril (även andra medel mot depression som citalopral och propavan för sömn). Sobril var verkligen en räddare i nöden, men det är lätt att bli beroende.
    Jag visste inget om dessa läkemedel utan blev rekomenderad av läkaren och fick prova mej fram. Diskutera med din läkare eller med sjukvårdsupplysningen.
    Lycka till!
    // Linda

• Anonym

Så vitt jag vet är sobril och oxascand samma tablett (har iaf fått ut både och på samma recept, oxascand är ersättningspreparat för sobril) Verkar ångestdämpande och lugnande och är bra.
    Stesolid är liknande men dock vanebildande, så det är ofta inte det första preparatet som skrivs ut. Xanor har jag aldrig provat men det lär vara något liknande det också, även detta vanebildande.
    Man får inte välja vad man vill ha (rent generellt, men har man provat runt kan man ju självklart komma med önskemål själv) utan läkaren väljer det som passar bäst, om något.

• Anonym (varsam)

Alltså Sobril är inget läkemedel mot depression.... det är en ångestdämpande medicin.
    Dom andra TS räknade upp är också mot ångest och är vid behovs medicin inte för dagligt bruk eftersom att man snabbt kan bli beroende av dom.
    Propavan är en sömntablett..... den får många bakiskänsla av dagen efteråt.
    Citalopram är en anti depressiv medicin så den hjälper mot själva depressionen. En vanlig biverkan av den är viktuppgång.

Du säger att du vill ha ångestdämpande och lugnande..... fråga dig själv på vilket sätt och när är du i mest behov av medicin? Är det på kvällen? Då kanske det skulle vara bättre med en låg dos Theralén istället.... eller om du äter Citalopram så kan man ta Mianserin (en antidepp) på kvällen som tillsammans med Citalopram verkar lugnande och sömngivande.

Undvik så långt det är möjligt ångestdämpande medicin (inkl. Theralén) Försök att på andra sätt lära dig hantera ångesten

• Anonym (varsam)

Ja sobril och oxascand är samma substans bara olika namn.

• Anonym (inlägg4)

Glömde ge mig ett "namn".

Nej, inget av de lugnande läkemedlen som räknas upp i ts är ju antidepp-medel utan strikt lugnande/ångestdämpande och ska knappast tas regelbundet utan snarare vid behov.

När jag åt citalopram (mot depression) i kombination med remeron (också antidepp) gav det mig väldigt mycket sömn, hade inga problem att sova på kvällarna (eller dagarna ;), däremot gjorde det mig lite vääl trött..

Dock tycker jag att man inte heller ska dra sig för att prova lugnande, i låg dos, om ångesten är svår att hantera och man ger utlopp för den på "dumma" sätt, medan man kanske försöker lära sig sätt att hantera den på.

• Anonym (varsam)

Håller med inlägg 4.... en låg dos lugnande som till exempel 10mg Theralén på kvällen är bättre än att ta starka tabletter.

Självklart om man är en "fara" för sig själv eller andra pga ånesten så ska man naturligtvis ta hjälp av medicin.... när det är som värst så kan det hjälpa otroligt mycket. Men jag har den åsikten att vissa läkare alltför ofta alltför fort skriver ut lugnande/ångsetdämpande/sömnmedicin..... till exempel så undrar jag varför TS frågar ifall man får välja vilken man vill ha.... det är ju upp till läkaren att bestämma medicin.... naturligtvis i samråd med patienten men dock ändå läkaren som har mer kunskap om olika preparat

• Anonym

Tack för alla svar. jag är fylld av ångest & får panikångest attacker väldigt ofta.
    Har oxå mkt mkt inre stress som gör att jag tappar kontrollen över mig själv & allt i min omgivning.
    Jag är alltså ute efter ngt som dämpar min ångest & ngt som kan hålla mig lugn.

jag skulle kunna tänka mig att gå på anti depressiva tabletter & ha tex sobril i nödfall (när jag får mina attacker tex) osv.. är det ngn här som gjort så? får man göra så?

Jag hatar att leva med min ångest.. behöver verkligen bli av med den.. orkar inte mer annars.

• Anonym

Anonym (varsam) skrev 2008-01-04 17:21:12 följande:

Alltså Sobril är inget läkemedel mot depression.... det är en ångestdämpande medicin.Dom andra TS räknade upp är också mot ångest och är vid behovs medicin inte för dagligt bruk eftersom att man snabbt kan bli beroende av dom.Propavan är en sömntablett..... den får många bakiskänsla av dagen efteråt.Citalopram är en anti depressiv medicin så den hjälper mot själva depressionen. En vanlig biverkan av den är viktuppgång.Du säger att du vill ha ångestdämpande och lugnande..... fråga dig själv på vilket sätt och när är du i mest behov av medicin? Är det på kvällen? Då kanske det skulle vara bättre med en låg dos Theralén istället.... eller om du äter Citalopram så kan man ta Mianserin (en antidepp) på kvällen som tillsammans med Citalopram verkar lugnande och sömngivande.Undvik så långt det är möjligt ångestdämpande medicin (inkl. Theralén) Försök att på andra sätt lära dig hantera ångesten
    Jag vill aboslut inte ha ngt man går upp i vikt av, vill snarare ha ngt man går ner lite av..
    jag har försökt i flera år att hantera min ångest, sökt mkt hjälp & försökt prata med folk men jag är på gränsen att tappa konceptet nu. behöver mer än ngn att prata med.. om ni förstår.
Svar på tråden Xanor,Sobril,Oxascand,stesolid!!!?