• Msun

varför kan man inte säga sanningen

när man inte själv blir med barn blir man ganska så nyfiken på hur de gick till för alla andra , nära och kära. För alla verkar bara ha blivit med barn bara så där opps! men när man börjar dra i tåtarna kommer sanningen fram .
    -"Ja vi förökte i 8 mån sen blev vi med barn"( kompsis 2:barn)
    -" jag åt inte p-piller i ett år " säger hon som inte skulle ha barn
    -" mina föräldar höll på i över ett år med första" bästa kompis
    - " Jag åt p-piller och så opps!" väninna förökte i 3 mån
    Varför kan man bara inte erkänna att vi försökte och lyckades är det nått att skämmans över att bli med barn.
    När man själv har svårt att bäbisresultat så är sanningen bättre att höra än alla dessa opps! historier som man bara blir frustrerad över... eller är det bara jag som bara hatar detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 23:00:46:
    Ja jag förstår att det är känsligt. jag vill ju inte heller prata med alla hur om barnlöshet. men de är när jag öppnar mig och talar om hur svårt det är för mig som de andras historer kommer fram och vi kan prata lite om det. precis som detta forum finns
    ni behöver inte bli arg på mig ..

• Svar på tråden varför kan man inte säga sanningen
  • MissXXX

vadå frågar du hur länge dom försökt?
    Det är ju en ganksa privat sak för vissa så det är kankse inte konstigt att dom inte vill tala om hur länge dom kämpat?

Och om du inte frågar.. varför skulle man säga att det tagit lång tid när man berättar att man ska ha barn?
    "Vi är med barn, äntligen efter att ha försökt nästan 1 år".
    Så måste man väl inte säga, är som sagt privat... :)

Klart det kan kännas frustrerande för dig om du försökt länge och det på alla andra verkar som att dom bara ops, blev med barn. Men som sagt, det kan vara en ganksa känslig sak även för osm som äntligen blivit gravida :)

• MissXXX

men vill du ha stöd eller så, så sätt dig med en nära vän som har barn och tala om hur det är för sig och fråga hur det var för henne.. På så sätt blir ju situationen en annan :)

• MissXXX
    MissXXX skrev 2008-01-03 22:42:37 följande:
    men vill du ha stöd eller så, så sätt dig med en nära vän som har barn och tala om hur det är för sig och fråga hur det var för henne.. På så sätt blir ju situationen en annan :)
    "tala om hur det är för DIG" skulle det stå xD
  • Love4cats

Tja...varför TS...undrar jag också. Som tidigare sagts att det är känsligt men en som försöker och försöker förstår ju till 110% själv vad denn* i så fall gått igenom.

Varför mörkar man med historier? En spontan tanke; Likväl som annat handlar det om prestation, man vill minsann inte visa för någon annan att man också minsann inte haft det så lätt utan allt ska låta som en dans på rosor, man tävlar med varandra så att säga...

En tanke för många kvinnor är väldigt duktiga på att jämföra sig med varandra.

Men vänd på steken; Om de som hittar på historier pratat med en själv som har det tufft, varför egentligen i hela friden ljuga. Varför köra med oops historier så den andra kanske känner sig sårad och tänker "Va är det här?" Alla andra händer det bara för...

Varje steg är ett steg närmare...och möjligheterna oändliga...
  • Pimpinellan

Jag har aldrig under mina 39 år ö.h.t diskuterat med nån annan än mina absoluta närmaste vänner om hur lång tid det tog för dem att bli gravid.Det är verkligen en privat sak som jag aldrig ens skulle fråga om!Om sen folk berättar självmant så är det en annan sak eller som i våra kretsar där ingen försöker innan de gift sig - då kan man själv räkna ut hur lång tid det tog.
    Det enda jag bävar för själv nu när vi ska gå ut med att vi har svårt och ska göra ivf det är om nån "stackare" säger att oh,vi fick minsann också kämpa,det tog ett halvår för mig att bli gravid!DÅ kommer jag att säga några väl valda ord!

• Michas
    Pimpinellan skrev 2008-01-03 22:56:58 följande:
    Det enda jag bävar för själv nu när vi ska gå ut med att vi har svårt och ska göra ivf det är om nån "stackare" säger att oh,vi fick minsann också kämpa,det tog ett halvår för mig att bli gravid!DÅ kommer jag att säga några väl valda ord!
    Instämmer !!
  • Msun

Tack love4cat jag tror du förstår vad jag menar.
    Jag har själv inte pratat med mina föräldrar och syskon och min sambos mamma fick reda på det av ett misstag. Så jag vet att vad ni alla menar . ... det är en svår ska ...

Msun skrev 2008-01-03 22:37:35 följande:
    när man inte själv blir med barn blir man ganska så nyfiken på hur de gick till för alla andra , nära och kära. För alla verkar bara ha blivit med barn bara så där opps! men när man börjar dra i tåtarna kommer sanningen fram . -"Ja vi förökte i 8 mån sen blev vi med barn"( kompsis 2:barn)-" jag åt inte p-piller i ett år " säger hon som inte skulle ha barn-" mina föräldar höll på i över ett år med första" bästa kompis- " Jag åt p-piller och så opps!" väninna förökte i 3 månVarför kan man bara inte erkänna att vi försökte och lyckades är det nått att skämmans över att bli med barn. När man själv har svårt att bäbisresultat så är sanningen bättre att höra än alla dessa opps! historier som man bara blir frustrerad över... eller är det bara jag som bara hatar detta?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 23:00:46:Ja jag förstår att det är känsligt. jag vill ju inte heller prata med alla hur om barnlöshet. men de är när jag öppnar mig och talar om hur svårt det är för mig som de andras historer kommer fram och vi kan prata lite om det. precis som detta forum finnsni behöver inte bli arg på mig ..
  • Dimitra

Jag tror inte att det handlar om ovilja alla gånger utan att man helt enkelt inte orkar rent känslomässigt. Det är ju lite som att öppna Pandoras ask att öppna sig om sina svårigheter med att få barn.

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Ramona Fransson

Det är inte ett lätt ämne att beröra. Alla är rädda för att såra någon. Som när någon kär vän, make/make dör och grannarna hellre korsar gatan än pratar med änklingen/änkan. Det är inte heller ett ovanligt beteende, dessvärre! Men jag hoppas att du håller modet uppe och vågar!  

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
Svar på tråden varför kan man inte säga sanningen