• josida

Tips och råd - Teneriffa, Los Cristianos...

Den 20 januari och jag och barnen (snart 3 resp 5 år gamla) til Teneriffa. Kommer att bo på Blue Star Atlantida i Los Cristianos.

Nu vill jag gärna ha tips och råd på vad man kan göra, var man äter gott, vad man bör se osv. Vill veta allt!!!

*tack'*

• Svar på tråden Tips och råd - Teneriffa, Los Cristianos...
  • josida

INGEN som har varit på Södra Teneriffa??? Det tror jag inte på...

• Ankianka79

Jag bodde mitt emellan Playa de las Americas och Los Cristianos nu i december.
    Vi hade en liten knatte på 20 månader med oss, så vi hittade inte på så himla mycket mer än var på stranden och promenerade på den fina strandpromenaden.

En dag hyrde vi bil och åkte upp till Teide och sen till Puerto de la Cruz. Efter det fortsatte vi till en strand som låg lite norr om Santa Cruz, Teresitas, en anlagd strand med sand från Afrika och planterade kokospalmer.

Annars är ju det nästan ett "måste" att besöka Loro-parque, en jättestor djurpark som ligger på nordvästra delen av ön, med mycket att se, hann inte med dettta själv, men tar det när sonen blivit större, får ju ha något att göra nästa gång man åker dit igen.

Det finns även ett vattenland strax utanför Playa de las Americas.

Sen fanns det ju en del utflykter att göra med resebolagen, men vi tycker det är skönare att hyra bil, man bestämmer sin egen takt.

Det var vad jag kom på nu.

• josida

Ja, Loro Parque ska vi till förstås...

Hur funkar det när man hyr bil - kan man hyra bilbarnstolar också? Har ju en nästan 5-åring och en nästan 3-åring...

• Ankianka79

Japp, visst kan man hyra bilbarnstolar.
    Det kostar ca 6 euro extra.

Vi hyrde en Polo med en bilstol + en extra förare och extra försäkring och vi betalade ca 70 euro för en dag.

• josida

Ok, låter ju okej. Har du något tips på vilken firma man ska hyra av?

• Ankianka79

Vi hyrde via Avis. Det finns säkert sådana som är billigare, men det känns tryggare med en välkänd firma som finns runt om i världen, och att researrangören rekommenderar dem.

• Lotten 66

Det blir nog billigare om man hyr bilen hemifrån via resebyrån. Förra året betalade vi 1600kr/vecka. Tror det var hos Avis. Hyr du bil så ta gärna en tur till Garachicco och Masca som båda är jättemysigt. Ligger på västkusten mellan Los Gigantes och Puerto de la Cruz ungefär. Själv åker jag till Teneriffa o Los Gigantes i mitten på februari i två veckor. Ska verkligen bli skönt.

• Lotten 66

Glömde skriva att det finns ju en liten djurpark även i Las Americas dit jag tror att det går gratisbussar. Tror att den heter Las Aquilas eller något liknande. Inte lika fin som Loro Parque men ändå helt ok.

• Camilla D

Var vulkanen något att ha? Vi skall snart också dit, och högst upp på barnens önskelista står vulkanen och delfinsafari.
    Kan ni rekomendera det?

• Lotten 66

Teide (vulkanen) och området där är helt otroligt. Nu har vi aldrig lyckats komma upp med linbanan för den är ofta stängd men det är absolut värt ett besök. Loro Parque är också värt ett besök. Helt otroligt fin park

• Signatur Sara

Vi har också tänkt att till Teneriffa i februari med en tre- och en sexåring. Men vi har inte kunnat bestämma oss för om vi ska satsa på Sunwing i Fanabe eller något hotell i Los Cristianos. Vi vill ha det barnvänligt men också mysiga omgivningar... Ni erfarna här. Går det att få båda delarna??

• Lotten 66

Är dåligt känd där nere men om du vill ha mysiga omgivningar så tror jag nog att du ska satsa på Los Christianos. Finns säkert något barnvänligt hotell där också.

Svar på tråden Tips och råd - Teneriffa, Los Cristianos...