V 36 prematur?
Räknas barn födda i vecka 36 som prematur.. Nån som fått i v 36? Hur har det gått?
Räknas barn födda i vecka 36 som prematur.. Nån som fått i v 36? Hur har det gått?
Tror man kallar barn födda före v.36+0 för prematurer...
Min son är född i v. 35+1 efter vattenavgång och igångsättning pga. GBS! Han var inte smittad och mådde bra, men fick ligga på värmebädd och kollades extra vad gäller matintag (var 3:e timme), temp. och andning på neonatalen. Han fick kraftig gulsot och fick sola i flera omgångar, men annars mådde han prima!
före 36+6 räknas som prematur på karolinska iaf. Mina tvillingar kom 36+0, 2385 g och 2905, behövde ingen vård, vanligt bb i tre dagar bara. Men sen finns det barn som är fullgångna som måste ligga på neo i flera veckor, så det beror helt på hur starka barnen är.
Prematur räknas dom som fram till v.36+0, men för mig som fick i v.28+1 så känns det nästan som fullgånget och räknar inte det som prematur, fast det är det
Hur gick det med amningen?
Ja det räknas som prematur, jag fick min son nyligen var då i 35+1 alltså vecka 36. Han fick ligga 2 veckor på sjukhuset med dropp och sond sen fick han sola. Han har inte haft några problem alls med amningen, kan både suga på bröstet och flaskan. Och då var jag tvungen att låta bli att amma under några dagar på sjukhuset eftersom jag var tvungen att äta medicin men har de en gång lärt sig tekniken så glömmer de ej den.
Det undrar jag med. min pojk föddes i v 36+4.
Från vecka 38 räknas de inte längre som prematur så förklarade barnläkaren för oss på Neo.
Hur är det med barnen i dag? Har dom utvecklats normalt? Började ni amma direkt eller var det strul?
Har läst att vikt under 2500 gram räknas oxå som prematur.
dottern som är född 36+2 är också prematur, inte för att det är någon status att kalla sig det om ni som har väldigt förtidiga barn tror det... vi försäker inte klampa in och ta det ifrån er men hon har sin vikt på prematurkurvan på bvc första månaden
• Vad är en prematur?
Barn som föds före 37:e veckan eller väger under 2500 gram. Barn som föds före 29:e veckan kallas mycket för tidigt födda. Av de mycket för tidigt födda barnen med under 1000 gram i födelsevikt är 75 procent födda före eller under 27:e veckan.
Albin utvecklas normalt. Jag började amma direkt fast vi fick använda en sug napp för han kunde inte riktigt tekniken.
Min äldsta pojke föddes i v. 36+0,och han vägde 2200g.
Han fick sondamatas i 2 veckor och fick sockerdropp pga sitt låga blodsocker.
Han fick även medicineras mot all vätska han samlat på sig då det gjorde så att hans hjärta blev förstorat.
Men efter ca 2 veckor på neo så hade han repat på sig och det ända som "förföljde" honom i ngr år var att han var på gränsen att få gamma sprutor mot sitt låga imunförsvar,men de problemen kunde han ju haft även om han varit sk fullgången.
Hans yngre bror som är född i v.37(räknas inte som prematur men föddes ju ändå 3 veckor före bf) behövde bara sola lite på bb,sen var han ok.
Sen vår lilla som är född i v.35,hon har haft stora problem från början.
Bla så klassar läkarna henne som omogen för sina veckor och korrigerar henne 10 veckor i stället för 5 och har än i dag vid nyss fyllda 1 år stora problem(men det är en annan historia).
Det jag vill säga med detta då att jag nämner alla mina tre,är att de är födda i nästan samma veckor,men de har påverkats så väldigt olika av det.
så jag anser att man aldrig ska säga som vissa gör, att det inte är ngn fara då barnen är sk sena prematurer,då alla barn har olika förutsättningar pga olika omständigheter kring graviditeten och förlossning.