• Anonym (nyfiken)

vart kan man få reda på någons betyg???

En galen fråga jag vet, men kan man få reda på någons skolbetyg någonstans??

• Svar på tråden vart kan man få reda på någons betyg???
  • Mamma till Alva o Melker

det är ingen offentlig handling, så du kommer inte åt den informationen, utan ägarens medgivande.

• Anonym (hmm)

Mamma till Alva skrev 2007-12-28 14:34:09 följande:

det är ingen offentlig handling, så du kommer inte åt den informationen, utan ägarens medgivande.
    Är visst offentlig handling..
  • Anonym (??????)

varför vill du veta vilka betyg en anna person har är du enbart nyfiken??

• Gloire de Dijon

Jo, det är en offentlig handling. Du kan tex ringa skolan personen gick på.

• Anonym (hmm)

Jag har nu kollat runt lite, och kan numera bekräfta att betyg är en offentlig handling. Tänk efter, hur skulle tidningar annars kunna publicera kändisars/politikers etc betyg? Tror knappast kronprinsessans kille ville att tidningarna skulle publicera hans relativt låga betyg!

Klart betyg ska vara offentliga handlingar! De måste kunna kontrolleras av eventuella arbetsgivare, högskolor osv

• Anonym (nyfiken)

ok, men vart kollar man det då? Ringer man upp skolan det gäller då eller vad?

• Hedebris

man kontaktar bara skolan personen gått på.

det är en offentlig handlig. bara att fråga på

konstigt, har precis tentat i offentlig rätt, där vi fick en uppgift där man skulle ringa och begära ut en ofentlig handlig, då många valde att ringa till skolor och begära ut betyg, de nekade eftersom det inte var en offentlig handling.. och när jag skulle hämta ut mina betyg efter att jag tappat bort mina, var jag tvingen att legitimera mig.

men ok, säger ni att det är offentligt så...

• Hedebris

det ska vara en offentlig handling. bryter skolan mot detta så bryter de mot grundlagen

skumt... vi har ju ringt många skolor....

och jag hämtade ut mina betyg på regionenshus.. de är de som håller i arkiverade betyg iaf här...

ja ja.. skumt skumt..fast ioaf.. så sa vår lärare att det var rätt att vi inte skulle få ut något betyg från någon annan...  får kika upp detta...

• Anonym (hmm)

Äh, du tycker att det är skumt, eftersom du hade fel ;)Och din lärare hade tillråga på allt fel, kompetensen känns stor hihi

Mamma till Alva skrev 2007-12-28 16:19:40 följande:

skumt... vi har ju ringt många skolor....och jag hämtade ut mina betyg på regionenshus.. de är de som håller i arkiverade betyg iaf här...ja ja.. skumt skumt..fast ioaf.. så sa vår lärare att det var rätt att vi inte skulle få ut något betyg från någon annan...  får kika upp detta...
  • Anonym

Lärare vill kanske inte informera elever om att klasskompisarnas betyg är offentliga med tanke på risker för mobbing mm.

• Cuthalion

Mamma till Alva - Den informationen jag fick, när jag själv gick i skolan och det diskuterades om betyg, var att så länge den berörda personen fortfarande är elev är betygen inte offentliga men när personen slutat på skolan är det fritt fram för allt och alla att ta del av dem.

• Anonym (Svart/Vitt)

I skolformsförordningarna finns bestämmelser om betygsättning samt om skriftliga omdömen om elever som inte når de uppsatta målen i ett ämne. Särskilda bestämmelser finns också om skriftlig information om elevs studiegång som komplement till utvecklingssamtal. Samtliga dessa typer av handlingar är sannolikt av den karaktären att de skall expedieras, dvs. överlämnas till eleven eller dennes vårdnadshavare. Enligt huvudregeln i 2 kap. 7 § tryckfrihetsförordningen blir betyg, skriftliga omdömen om elever som inte når målen samt skriftlig information vid utvecklingssamtal därför allmänna handlingar vid den tidpunkt när de skickas eller överlämnas till eleven i fråga eller dennes vårdnadshavare.

Uppgifter om rena studieresultat omfattas inte av sekretessbestämmelserna i 7 kap. 9 § sekretesslagen, eftersom ordinarie studier inte anses utgöra en del av skolans elevvårdande verksamhet. En följd av detta är att betyg alltid är offentliga. När det gäller skriftliga omdömen om elever som inte når uppsatta mål samt skriftlig information vid utvecklingssamtal är situationen något annorlunda. Till den del sådana omdömen eller sådan information avser just elevens studieprestation torde de inte kunna sekretessbeläggas, men handlingen kan också innehålla annan information. Av t.ex. 7 kap. 2 och 9 §§ grundskoleförordningen framgår att skriftlig information vid utvecklingssamtal kan omfatta även uppgifter om elevens sociala utveckling och att omdömen om elever som inte når målen också kan innehålla information om vilka stödåtgärder som har vidtagits. Sådana särskilda uppgifter som förekommit inom ramen för den elevvårdande verksamheten kan komma att omfattas av sekretess.

• enny signatur

vilka betyg talar vi om? gymnasie? högskola? på gymansienivå är det ofentlig ahndling, såvida man inte gått på friskola, då varierar det om de är det. om de kommit in till vhs är de offentlighandling, inte annars

• Anonym (nyfiken)

högstadieskola gäller det! Måste man ange år också eller räcker det med personnumret på personen!?

• enny signatur

inte säker, enklast är att kontakta komunen där du bor.

• Anonym (Märta)

Varför har du ett behov av att rota reda på någon annans betyg? Det som är extra lustigt är att du själv väljer att vara anonym. Du får ha ett privatliv, men inte andra människor?? Själv undrar jag vad det är som gör att människor är så besatta av vad andra människor tjänar, vad deras hus kostade, vilka betyg deras barn har osv. osv. in absurdum...Har människor inga egna liv?? Vad andra människor tjänar eller har i betyg har de väl inte med att göra?? ...att det är offentligt är väl ingen anledning att "leva genom andra människor". När nyfikenheten helt saknar gränser.../Märta

Svar på tråden vart kan man få reda på någons betyg???