• alh

Nekad provrörsbefruktning

Min make har haft testikelcancer, och i och med det så har han kass hormonnivå. Han får testosteron i läkemedelsform, men den behandlingen lurar hans kropp att tro att han producerar sperma fast han inte gör det. Alltså, han har ingen spermaproduktion.
    Samtidigt har han Hepatit C, och eftersom han har det, så får vi inte göra provrörsbefruktning.
    Vill veta om nån annan är i liknande sits, och hur ni gör/har gjort...

• Svar på tråden Nekad provrörsbefruktning
  • Mian1
    alh skrev 2007-12-28 11:14:08 följande:
    Min make har haft testikelcancer, och i och med det så har han kass hormonnivå. Han får testosteron i läkemedelsform, men den behandlingen lurar hans kropp att tro att han producerar sperma fast han inte gör det. Alltså, han har ingen spermaproduktion.Samtidigt har han Hepatit C, och eftersom han har det, så får vi inte göra provrörsbefruktning.Vill veta om nån annan är i liknande sits, och hur ni gör/har gjort...

Oj så trist!
    Kan tyvärr inte hjälpa er men är det så att ni inte får gratisförsöket eller får ni inte alls genomföra ett ivf även om ni betalar själv? Varför tror dom att det kan smitta eller ?

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • alh

Vet inte, de bara sa att vi inte kan få nån hjälp. Har inte vart hos nån privat visserligen, men det verkar vara reglerat av nån lag. Trots att chansen är större att vinna 30000000:- på lotto än att bli smittad av hepatit c via sex, så blir man nekad.

• Mian1
    alh skrev 2007-12-28 11:22:00 följande:
    Vet inte, de bara sa att vi inte kan få nån hjälp. Har inte vart hos nån privat visserligen, men det verkar vara reglerat av nån lag. Trots att chansen är större att vinna 30000000:- på lotto än att bli smittad av hepatit c via sex, så blir man nekad.
    Väldigt skumt, tycker att ni ska ringa och kolla fråga varför och be om andra möjligheter om det nu finns.
    Spermierna bode väl inte kunna ha Hepatit?
    Jag tycker ni ska skriva en lapp med massa frågor och kräva svar och fråga hur privat klinik skulle ställa sig, ring sedan till en privat klinik och fråga.

Lycka till och bråka lite med dom!
  • alh

Lagen är skriven 1988, och då visste man knappt vad hepatit var. Det jämställs med HIV i den lagen :(
    Nä, han har frusna spermier sen innan canceroperationen, och de har inte hepatit. Det som sätter stopp är att de ränkar med att vi har sex under en ev graviditet, och att bebis och jag kan bli smittade då, och att de därför inte utför ivf.
    Men risken för att bli smittad via sex är så liten att den inte finns.

• Mian1
    alh skrev 2007-12-28 11:32:48 följande:
    Lagen är skriven 1988, och då visste man knappt vad hepatit var. Det jämställs med HIV i den lagen :(Nä, han har frusna spermier sen innan canceroperationen, och de har inte hepatit. Det som sätter stopp är att de ränkar med att vi har sex under en ev graviditet, och att bebis och jag kan bli smittade då, och att de därför inte utför ivf.Men risken för att bli smittad via sex är så liten att den inte finns.
    Helt otroligt!
    Hiv smittade får ju mediciner för att de ska kunna bli gravida utan att smitta barnen men ni får inte bli föräldrar pga hepatit!
    Precis risken är ju så minimal och va tusan egentligen 9 månader celibat för ett barn skulle kunna funka.
    Otroligt trist om denna lag från 88 ska förstöra för er minns att vi innan ivf var tvungen att ta en massa blodprover muttrade då om överförmyndareri utan att egentligen bry mig allt för mycket men nu ser jag hur det kan ställa till det.

Hoppas verkligen att ni kan bråka till er ett undantag annars så kanske utlandet är ett alternativ? Vet inte hur det är i andra länder men det brukar ju skilja sig i lagarna kring ivf.
  • alh

Bråka....ja, det var ingen rolig julklapp vi fick i alla fall. Kanske när den värsta sorgsenheten lagt sig att man orkar bråka.
    Det finns ju en behandling mot hepatit som kan hjälpa. Men bara den processen tar minst två år. Och OM maken blir friskförklarad så ska man stå i kö i flera år igen för ivf *suck*
    Hinner ju gå i pension innan allt det där är klart ;)

• Mian1
    alh skrev 2007-12-28 11:45:12 följande:
    Bråka....ja, det var ingen rolig julklapp vi fick i alla fall. Kanske när den värsta sorgsenheten lagt sig att man orkar bråka.Det finns ju en behandling mot hepatit som kan hjälpa. Men bara den processen tar minst två år. Och OM maken blir friskförklarad så ska man stå i kö i flera år igen för ivf *suck*Hinner ju gå i pension innan allt det där är klart ;)
    Förstår att det måste kännnas väldigt tungt och sorgligt men jag hoppas verkligen att ni när ni återhämtat er orkar bråka. Allting tar ju sådan otrolig tid med ivf och 2 år får behandling måste kännas tufft.

Hoppas verkligen på er!

Men kolla upp Danmark och Finland  och kanske andra grannländer om de inte har samma restrektioner så kan det kanske vara en snabbare och smidigare väg=)

Lycka till!
  • alh

Tack för tipset! Det ska jag göra! :)

• Pyro pyret

Jag vill börja med att säga att jag inte skriver detta inlägg för att strö salt i såren på er som redan drabbats av så mycket otur/smärta. Att veta att man behöver vänta så länge för en IVF kan inte vara kul och givetvis hoppas jag på att ni skall få ert efterlängtade barn.

Men Hepatit C är ett alvarligt virus som infekterar levern och ger upphov till inflammation och skada på levercellerna. Levern har en livsviktig funktion och är ett av kroppens största inre organ. Samtidigt som levern är en ?reningsanläggning? så är den ett organ med stor funktion för kolhydrat- och proteinomsättningen. I levern bildas också galla som medverkar i fettomsättningen. Viruset finns även i blodet vid aktiv infektion. En allvarlig konsekvens av inflammationen är att den kan leda till ärrbildning i levern s.k. fibros, vilket efter år kan leda till skrumplever. Vid utvecklad skrumplever sviktar leverns funktion samtidigt som det finns en viss risk för att drabbas av levercancer. Det är vad man riskerar att utsätta sig själv för samt ge sitt kommande barn.

Jag tänker inte tala om för er vad som är rätt eller fel. Jag kämpar precis som ni, men för mig personligen skulle det vara ett lätt val att välja att vänta, dock ett svårt val att uthärda.

Hälsningar Pyro Pyret

• alh

Pyro Pyret...
    Du strör inte salt i såren, men är inte helt kunnig på hepatit, eller vår sits...

Vi har "ren" sperma från honom, och skulle kunna avstå från sex i de nio månaderna om det skulle vara så.

Dock vill jag bara upplysa dig om att det krävs att smittat blod förs in i blodomloppet för att man ska riskera att bli smittad. T ex en smittad kanyl, mm.
    Nu är ju vare sig han eller jag sprutnarkomaner, så således är risken enormt liten.
    Det är större risk att bli påkörd på gatan och dö, än att bli smittad av hepatit c via sex!!!! Bara så att du förstår det. Och tack för informationen om hepatit, men det var inget jag inte redan visste. Däremot så kan jag upplysa dig om att det finns behandling mot hepatit c, och att levercancer och skrumplever är en bieffekt av inflammationen som tar ca 20-30 år att utveckla! Och maken står ju i kö för behandling, men allt som allt tar det ett par år innan han blir friskförklarad.
    Det som är tröttsamt är att vi först måste vänta på att han skall genomgå behandling och bli friskförklarad, SEN stå i kö igen i flera år för IVF.
    Varför inte få göra ivf nu? Det är det som är vårt problem. Vi börjar ju trots allt bli äldre, och har kanske inte tid att vänta 5 år till.

• alh

Tillägg:

I de fall då kvinnor som har hepatit c blir gravida, så är det bara 1 % i hela världen som överför viruset till sitt barn, och det sker i så fall vid förlossningen.

• alh

Nej, vi har ju infrusna simmare från innan canceroperationen.

septum skrev 2007-12-28 13:06:25 följande:
    Är inte spermadonation ett allternativ för er??
  • septum

Ok.. Då förstår jag.. Hoppas ni hittar någon som vill hjälpa er.

• Jennie med ie

Jag vet i princip inget alls om sjukdomen, men kan det vara så att det egentligen handlar om att man är rädda för din mans hälsa? Alltså att de inte anser det motiverat att hjälpa ett par att få barn om den ena föräldern löper uppenbar risk att få starkt försvagad hälsa?

• Pyro pyret

Skulle vilja kommentera ditt inlägg lite snabbt.
    Att det är mindre risk att bli påkörd av en bil och dö än att bli smittad av hepatit C vid sexuella förbindelser betyder bara på att chansen är liten, inte att den är borta. Själv har jag två personer i min umgängeskrets som dött av att just påkörning av bil. Visst handlar det om tur och otur. Jag sa därför inte att mitt val skulle vara rätt val för er, utan kalkyleringen av risken och av sitt risktagande är ett personligt val.

Jag utgick vidare inte från att ni skulle vara sprutmissbrukare, även om jag tycker att de har samma rätt att skaffa barn som oss andra efter avslutat missbruk.

Att ni har friska spermier är jätte bra för er, så då kan vi utesluta att det är av tekniska skäl som ni inte får genomföra en IVF. Jag är ingen expert på Hepatit C och absolut inte en expert på ert fall. Ovan hänvisad information var snarast tänkt till efterkommande som läser tråden för att förklara varför jag skulle ta den ställning som jag gjorde. Om detta upplevdes som ett påhopp på er ber jag om ursäkt. Jag förstå mycket väll att ni är pålästa om era problem.

Så varför får ni inte göra en IVF innan din man genomgått sin behandling? Min gissning är att det är just de biverkningar av behandlingen som sätter käppar i hjulet. Givetvis är behandlingen olika för olika typer av Hepatit C samt att alla reagerar individuellt på medicineringen. Men generellt kan man utgå från att influensaliknade symtom (feber, muskelverk osv.) är vanliga. Relativt vanligt verkar sjunkande blodvärde vara, minskning av antalet vita blodkroppar och blodplättar. Längre in i den ganska långa behandlingen är det vanligt med psykiska besvär som humörsvängningar, sömnproblem, nedstämdhet, illamående, viktnedgång, visst håravfall samt påverkan av sköldkörteln. Alla dessa problem är av övergående natur förutom i vissa fall påverkan av sköldkörteln. Kan det vara så att man anser att behandlingen av sjukdomen är så påfrestande i sig, att ta hand om sin partner eller eventuellt barn inte anses lämpligt under samma tidsperiod? Detta är alltså endast en teori från min sida sätt! Frågan om hur lång tid är det tills din man skall få påbörja behandling av Hepatit C är därför intressant?

Min tolkning av ditt svar är att det fortfarande kommer att dröja rätt länge innan din man skall behandlas och i så fall faller min teori?
    Vad har läkarna sagt om anledningen till att ni inte får genomföra en IVF, någon förklaring måste ni ju ha fått?

Hälsningar Pyro Pyret

• Pyro pyret

Okej det skall visst finnas en lag som behandlar detta?..
    Ni verkar prata om den gamla smittskyddslagen som dock fått en ny utformning 2004. Läser juridik så jag läste igenom lagen:

Syftet med denna lag är att tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar.

Med smittsamma sjukdomar avses i denna lag alla sjukdomar som kan överföras till eller mellan människor och som kan innebära ett inte ringa hot mot människors hälsa. Med allmänfarliga sjukdomar avses smittsamma sjukdomar som kan vara livshotande, innebära långvarig sjukdom eller svårt lidande eller medföra andra allvarliga konsekvenser och där det finns möjlighet att förebygga smittspridning genom åtgärder som riktas till den smittade.

De allmänfarliga sjukdomarna och vissa andra smittsamma sjukdomar skall anmälas eller bli föremål för smittspårning enligt bestämmelserna i denna lag. Sådana sjukdomar benämns anmälningspliktiga sjukdomar.

Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och får inte vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till faran för människors hälsa. Åtgärderna skall vidtas med respekt för alla människors lika värde och enskildas integritet. När åtgärder rör barn skall det särskilt beaktas vad hänsynen till barnets bästa kräver.

Insatser inom smittskyddet skall vara av god kvalitet. Den som är verksam inom smittskyddet skall ha kompetens och erfarenhet som är lämplig för uppgiften. Den som är verksam inom smittskyddet skall värna både om skyddet för osmittade och om dem som bär på en smittsam sjukdom. De smittade skall få det stöd och den vård som behövs från smittskyddssynpunkt.

Hepatit C är en av dessa (anges i bilaga 1) och ja HIV är också en sådan sjukdom som man inte får ge till andra, men det finns även en massa andra sjukdomar med på denna lisa. Detta är anledningen till varför ni inte får göra IVF och att söka sig privat kommer därför inte hjälpa er om de inte är beredda att bryta mot lagen.

Vill du läsa lagen i fulltext kan du söka på SFS 2004:168 (Smittskyddslagen) tex. på www.lagen.nu

Hoppas han snart får en tid för behandling. Kanske kan ni få stå i kön för IVF under tiden som han genomgår sin behandling utan chans att få hjälp innan han är frisk. Det kan inte skada att fråga i alla fall. Vem vet? kanske är det er tur att ha tur.

Hälsningar Pyro Pyret

• Ramona Fransson

Ofrivillig barnlöshet är klassat som sjukdom. Allt enligt WHO! Tala om att du vet det när du träffar läkaren. Ställ till med ett j-a liv om du inte kan få ett rakt svar. Det har du rätt att få!  

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
Svar på tråden Nekad provrörsbefruktning