alh skrev 2007-12-28 11:32:48 följande:
Lagen är skriven 1988, och då visste man knappt vad hepatit var. Det jämställs med HIV i den lagen :(Nä, han har frusna spermier sen innan canceroperationen, och de har inte hepatit. Det som sätter stopp är att de ränkar med att vi har sex under en ev graviditet, och att bebis och jag kan bli smittade då, och att de därför inte utför ivf.Men risken för att bli smittad via sex är så liten att den inte finns.
Helt otroligt!
Hiv smittade får ju mediciner för att de ska kunna bli gravida utan att smitta barnen men ni får inte bli föräldrar pga hepatit!
Precis risken är ju så minimal och va tusan egentligen 9 månader celibat för ett barn skulle kunna funka.
Otroligt trist om denna lag från 88 ska förstöra för er minns att vi innan ivf var tvungen att ta en massa blodprover muttrade då om överförmyndareri utan att egentligen bry mig allt för mycket men nu ser jag hur det kan ställa till det.
Hoppas verkligen att ni kan bråka till er ett undantag annars så kanske utlandet är ett alternativ? Vet inte hur det är i andra länder men det brukar ju skilja sig i lagarna kring ivf.