• Santa is here

Förlossningsrädsla för män...

Vart kan man vända sig om ens man har förlossningsrädsla?
    Det vanligaste är ju att kvinnan har det, men inte i vårt fall...

• Svar på tråden Förlossningsrädsla för män...
  • moc

Tala med er BM är väl det bästa skulle jag tro!

• palmblad

Utgå från din man. Vill han ta tag i det eller tror han att det blir för svårt? En man som är osäker kan bli ett större bekymmer vid födseln än kvinnan. Be att han ger ett svar i god tid, så du kan be nån god vän eller släkting va med.

• Annie82

Be att få tid för aurorasamtal.........Vi har både jag och min man förlossningsrädsla och vår aurorabm var helt underbar och berömmde min man jättemycket för att han inte tigde om att han var rädd, utan tog tag i problemet. Det finns nu inskrivet i vår förlossningsplan hur man ska bemöta min man för att han skakänna sig trygg och vi ser nu fram emot förlossningen med iaf mindre vånda än innnan.

• palmblad

Fast respektera honom om han inte klarar att ta tag i det.

Annie82 skrev 2007-12-27 16:21:33 följande:
    Be att få tid för aurorasamtal.........Vi har både jag och min man förlossningsrädsla och vår aurorabm var helt underbar och berömmde min man jättemycket för att han inte tigde om att han var rädd, utan tog tag i problemet. Det finns nu inskrivet i vår förlossningsplan hur man ska bemöta min man för att han skakänna sig trygg och vi ser nu fram emot förlossningen med iaf mindre vånda än innnan.
  • Ebbelina
    palmblad skrev 2007-12-27 16:23:02 följande:
    Fast respektera honom om han inte klarar att ta tag i det.
    Men förlossningsrädsla MÅSTE man ta tag i, den försvinner ju inte av sig själv. Eller menar du att mannen inte ska vara med då? Vi kvinnor som lider av förlossningsrädsla har ju liksom inte den möjligheten...
  • palmblad

Ja, jag anser inte att mannen måste ta tag i det om det känns för svårt. En kvinna kan ju få snitt.

Ebbelina skrev 2007-12-27 17:15:21 följande:
    Men förlossningsrädsla MÅSTE man ta tag i, den försvinner ju inte av sig själv. Eller menar du att mannen inte ska vara med då? Vi kvinnor som lider av förlossningsrädsla har ju liksom inte den möjligheten...
  • Ebbelina

Och man kan vara precis lika rädd för snitt!

• palmblad

Man kan ju bli sövd.

Ebbelina skrev 2007-12-27 17:32:27 följande:
    Och man kan vara precis lika rädd för snitt!
  • Ebbelina

Man kan bli allt möjligt, och man kan vara rädd för allt möjligt också. Både som kvinna och man, och då behöver man ta tag i sin rädsla.

• palmblad

Kvinnan tar ju tag i det om hon klarar det, eller så begär hon snitt eller blir sövd.
    Mannen måste inte ta tag i det, men det är ju himla schysst om han gör det. Och de flesta vän vill ju delta vid födseln.

Ebbelina skrev 2007-12-27 17:56:25 följande:
    Man kan bli allt möjligt, och man kan vara rädd för allt möjligt också. Både som kvinna och man, och då behöver man ta tag i sin rädsla.
  • babyassistans

Jag fungerar som doula..dvs stöd inför och under förlossningen. I många lägen är det just den blivande pappans rädsla som styr att man som par väljer att ha en doula. Jag brukar informera om vad som händer i pappans takt och varför det händer....de flesta män har en bild av hur en förlossning ska se ut men kanske inte vet jättemycket. Med kunskap brukar en del av rädslan släppa. En annan del är att avlasta från det ansvar som en del blivande pappor är rädda för. Kommer han att kunna stötta sin kvinna? tål han blod? Kommer han att hinna hem? Hittar han till sjukhuset? Rusningstrafik? Ja, det finns tusen saker som våra män är orolig för. Under förlossning hjälps man åt..jag lotsar, visar hur han kan göra, stiger åtsidan, låter honom växa in i känslan. Blir det för mycket kan han backa, han vet att jag är där och att hans kvinna får stöd oavsätt hur han presterar. Jag har sett de räddaste män växa och helt o fullt ut vågat ta del av sitt barns födelse tillsammans med sin kvinna. Hoppas att allt går bra!

Svar på tråden Förlossningsrädsla för män...