• AlexXxelA

Orolig pojkvän!

Hur ska jag få min pojkvän att slappna av?
    Han är jätte rädd att vi inte ska klara av den lilla som kommer i aug, att det ska gå åt helv'te med ekonomin och att han kommer bli en dålig pappa.
    Han vill inte ha barnet, eftersom han inte tror han klarar av det.
    Hur ska jag få honom att lugna sig och se ljust på det hela?

• Svar på tråden Orolig pojkvän!
  • Champagne

Grattis till graviditeten!

Finns det fog för hans rädsla? Jag menar, har ni dyrt boende, låga/inga inkomster, ingen buffert osv så kan det ju finnas skäl för att han är orolig.

Sätt er ner och räkna på det. Så att ni får det svart på vitt.

I either get what I want or I change my mind.
  • Chanteuse

Ni är rätt unga o ni har inte varit tillsammans så länge vad jag förstod när jag kollade din presentation. Har själv suttit i nästan samma sitts (va ett år äldre än vad du är). För mig va det nog en mer självklarhet att behålla barnet, o då va han ändå sex år äldre än mig. Det finns väl inget att göra förutom att lyssna på honom och hoppas att han "växer" in i rollen som pappa när det väl är aktuellt. Förklara att det är rätt onödigt att springa runt o oroa sig för det nu....jag lovar, det kommer mer naturligt än vad man tror, föräldraskapet alltså.

• Saaaraa

Jag tror att det är en ganska vanlig reaktion för killar..
    min sambo blev också lite superorolig i början(dock inte för ekonomi, boende osv. för det har vi gott o väl så vi klarar oss) han väldigt nervös i början och blev helt tillbakadragen och brydde sig inte det minsta om bebisen i magen..
    efter ett tag smälte han det hela och blev istället väldigt framåt i graviditeten. Det var efter UL han insåg att han skulle bli pappa och tog det till sig verkligen, innan det var det som om bebisen inte fanns.

• jerseyko

Klart det är naturligt att bli orolig, ett barn förändrar ju hela ens liv!

Att han är orolig för hur ni kommer klara er och hans roll som pappa tycker jag snarare är ett litet tecken på att han ändå är mogen att faktiskt kunna tänka längre än "bebisar är söta".

Har ni dyrt boende, dålig ekonomi osv är det nog svårt att se det från den ljusa sidan. Tyvärr, bebisar är inte bara söta utan som sagt hela ens liv förändras och har man inte en bra ekonomi och ett bra boende så gör någ bara en ny familjemedlem det jobbigare, även fast man får en snäll bebis.

Svar på tråden Orolig pojkvän!