• Mme Soleil

Mått på täcke & bäddset till spjälsäng?

Jag behöver råd! Har nyligen köpt en vanlig spjälsäng från IKEA med måtten 120*60. Köpte på samma gång ett täcke och ett bäddset som båda hade storleken 110*125. Var på Jyrsk i går för att handla ett andra bäddset. Kom då hem med ett i storleken 70*105. Alltså för litet för IKEA täcket! Vad göra?

Vad är egentligen standardmått på täcken & bäddset till spjälsäng?
    Var har ni köpt täcke & bäddset?

• Svar på tråden Mått på täcke & bäddset till spjälsäng?
  • Yrslan

Du har köpt ett bäddset för vagga eller korg på Jysk. Använd det i vagnen eller åk och byt till bäddset för spjälsäng.

• Fridolina 82

barniallt.se finns bäddsett för både vagga och spjälsäng. Jag brukar gå in där o kolla när jag glömmer bort måtten...

Lycka till! (och god jul)

• challe 1

Mme Soleil skrev 2007-12-19 07:57:55 följande:

Jag behöver råd! Har nyligen köpt en vanlig spjälsäng från IKEA med måtten 120*60. Köpte på samma gång ett täcke och ett bäddset som båda hade storleken 110*125. Var på Jyrsk i går för att handla ett andra bäddset. Kom då hem med ett i storleken 70*105. Alltså för litet för IKEA täcket! Vad göra? Vad är egentligen standardmått på täcken & bäddset till spjälsäng?Var har ni köpt täcke & bäddset?
    när jag var på IKEA och skulle shopa till bebis så stod det att man inte ska använda deras täcken fören barnet är ca ett år gammalt. ville bara informera.
  • Annamaja

hej jag har för mig att Ikea har sina egna mått på täcke och påslakarn. Men jag tror också att du köpt ett sett för vagn/vagga.

• lin83

Tror att standardmåttet på täcke och bäddsett till spjälsäng ligger på 100x130 och till vagga/vagn på 70x80

• kodoktorn

Köpte nyligen ett täcke till spjälsängen eftersom bebisen fryser om hon bara har filt i påslakanet. Täcket är 100x130 cm, påslakanen från IKEA ska vara 100x125 men måste ha krympt i tvätten för de är betydligt kortare än täcket, skiljer drygt 1 dm så det blir till att vika täcket.

• Mme Soleil

Tack för era svar! Mycket att hålla reda på.

Yrslan - Jag tror också att Jyrsk setet är till för en vagga eller vagn. Hur fungerar det: kan man använda påslakarn i vagnen i stället för åkpåse?

Fridolina 82 - Tack för tipset! Var inne och kikade och det verkar som jag ska ha 100*130 (påslakarn & täcke), 38*55 (örngott), 32*50 (kudde) och 100*150 (påslakarn). Är det standard överallt? Vill inte vara låst att handla på ett ställe.

Challe 1- Jag såg också att det stod att täcket är från ett års ålder. Dessutom är det så himla stort. Ska man inte ha täcke i spjälsängen utan köra med sovpåse den första tiden?

Annamaja - Så kan det kanske vara. Borde kanske handla någon annanstans då?

lin83 - Det stämmer med de uppgifter som jag hittade nu på barniallt.

Kodoktorn - Det lät inte så kul! Kanske borde köpa täcke och påslakarn någon annanstans då. Har du goda erfarenheter av Jyrsks artiklar eller är det bara de dyrare varianterna som gäller? Det kanske finns billiga bäddset och täcken någon annanstans?

• Fridolina 82

Mme Soleil skrev 2007-12-19 11:05:21 följande:

Tack för era svar! Mycket att hålla reda på.Yrslan - Jag tror också att Jyrsk setet är till för en vagga eller vagn. Hur fungerar det: kan man använda påslakarn i vagnen i stället för åkpåse?Fridolina 82 - Tack för tipset! Var inne och kikade och det verkar som jag ska ha 100*130 (påslakarn & täcke), 38*55 (örngott), 32*50 (kudde) och 100*150 (påslakarn). Är det standard överallt? Vill inte vara låst att handla på ett ställe.Challe 1- Jag såg också att det stod att täcket är från ett års ålder. Dessutom är det så himla stort. Ska man inte ha täcke i spjälsängen utan köra med sovpåse den första tiden?Annamaja - Så kan det kanske vara. Borde kanske handla någon annanstans då?lin83 - Det stämmer med de uppgifter som jag hittade nu på barniallt.Kodoktorn - Det lät inte så kul! Kanske borde köpa täcke och påslakarn någon annanstans då. Har du goda erfarenheter av Jyrsks artiklar eller är det bara de dyrare varianterna som gäller? Det kanske finns billiga bäddset och täcken någon annanstans?
    Jag tror att det är standard. Ska inte svära på det då jag är osäker men jämför på ikeas hemsida och ett par fler så ser du om det är skillnad. Dom införde ju standard-mått om jag inte fattat det fel för ett par år sen... Lycka till och hoppas du får en toppen Jul!
  • MammaMi83

ikea och jysk har andra mått än vad andra har...
    har märkt det sj...

standard ska vara 100-130 om man kolla runt på alla ställen

Med Cassandra 021206, Och gravid BF 080111
  • Fridolina 82
    MammaMi83 skrev 2007-12-19 11:37:22 följande:
    ikea och jysk har andra mått än vad andra har...har märkt det sj...standard ska vara 100-130 om man kolla runt på alla ställen
    Åh fy farao!
    Tur att du sa det annars hade nog jag oxå gått på den niten...
    Tack tack och god jul!
Svar på tråden Mått på täcke & bäddset till spjälsäng?