• Angelica77

Recept nöttoppar/nötklickar

Har precis tänkt ställa mig och göra sådana där goda små nötklickar/nöttoppar och kollat runt på lite recept.
    Har gjort sådana en gång tidigare men då blev dom helt misslyckade. Dom fullständigt rann ut och blev inte några toppar alls .

Kollade nu på Arlas receptbank och där står det följande:
    200gr hasselnötskärnor
    50 gr smör/margarin
    1 dl socker
    1 ägg

I en kokbok står det:
    200gr nötter
    2 dl socker
    1 msk potatismjöl
    2 ägg

I en tråd här på FL har någon tipsat följande:

100 g hasselnötskärnor
    1 ägg
    knappt 1 1/4 dl strösocker
    hasselnötskärnor till garnering

Det skiljer ju en hel del i recepten. Nån som har tips eller tror sig kunna tipsa så att dom inte blir misslyckade denna gång. Det är bara arlas recept som har smör i sig och när smöret smälter så blir ju det väldigt rinnande, så jag är lite tveksam till om man kan lyckas med dom. Please!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Recept nöttoppar/nötklickar
  • BrödernaBus

Jag brukar göra dem nötkakor som står i Sju sorters kakor dvs
    (vet inte exakta mängden på allt)

200gr nötter
    2 dl socker
    1 msk potatismjöl
    2 ägg

Smeten ska ju vara som marängsmet och inte flyta ut, utan man ska kunna klickaut dem på plåten.

• BrödernaBus

Jag brukar göra dem nötkakor som står i Sju sorters kakor dvs
    (vet inte exakta mängden på allt)

200gr nötter
    2 dl socker
    1 msk potatismjöl
    2 ägg

Smeten ska ju vara som marängsmet och inte flyta ut, utan man ska kunna klicka ut dem på plåten.

• Angelica77

Nu har jag gjort som i Sju sorters kakor receptet men ta mig f-n. Gick ju inte ens att lägga upp små klickar för sekunden efter flyter dom ut som i Milda reklamen i TV.
    Hällde i ca 2 msk potatismjöl till. Samma sak. Flyter ut. Fick gröpa upp all smet igen ifrån plåten. Hällde då i vanligt mjöl för att stabba till smeten och nu står dom i ugnen.

Blir antagligen torra som tusan o smakar skit. Herregud, hur svårt kan det vara???? Blir tokig när jag misslyckas så här.

• Angelica77

Vispar ni smeten jättehårt med elvisp för att den ska vara stabbig eller vad gör ni för mirakelkur???

Prova gärna någon av det ovanstående receptet ur Sju sorters kakor och se om ni kan forma små toppar utan att dom smälter samman. Meddela gärna mig sen hur det gick

• BrödernaBus

Ägg(vitan) ska ju vispas så att du kan vända upp och ner på skålen utan att det rinner ur. Jag kör på med elvispen och dem flyter aldrig ut för mig - skumt!!! Men du, jag är säker på att dem smakar som dem ska ändå ;)

Svar på tråden Recept nöttoppar/nötklickar