• ann0rlunda

Ansiktsförlamning i halva ansiktet

Vaknade igår morse och upptäckte att läppen inte hängde med som den skulle. Åkte till akuten på kvällen eftersom att vi misstänkte en stroke. Så var inte fallet.. Fick diagnosen Bells Pares. Kan ta några månader innan det går över...

Någon som har haft eller har det nu??

• Svar på tråden Ansiktsförlamning i halva ansiktet
  • nicke nyfiken76

En kompis till mig fick det någon vecka efter förlossningen. Det gick över efter ca 4 veckor. Så det behöver inte ta så lång tid som de säger.

• Johannafischer

jag fick det när jag inte var gravid, med førklaring att det var en inflammation på den sjunde järn nerven, kunde inte blinka på vänster så jag fick ha lapp før øgat, och munnen hängde halvt ner på vänster sida, det tog väl ett par månader innan jag var helt bra. âr det detta du har fått?

• Sandra och Frippe

En kollega till mig fick det av borrelia,är det möjligt att du haft fästing i sommras? Hon hade inte sett röken av någon heller men fick förlamningen långt senare eftersom hon då gått så länge. Hon är nu ca 2 år senare inte helt återställd.

• ann0rlunda
    Johannafischer skrev 2007-12-18 13:48:36 följande:
    jag fick det när jag inte var gravid, med førklaring att det var en inflammation på den sjunde järn nerven, kunde inte blinka på vänster så jag fick ha lapp før øgat, och munnen hängde halvt ner på vänster sida, det tog väl ett par månader innan jag var helt bra. âr det detta du har fått?
    ja det är det.. helt sjukt jobbigt. men hur lång tid tog det innan du började känna dig bättre?
  • ann0rlunda

Sandra och Frippe skrev 2007-12-18 13:54:17 följande:

En kollega till mig fick det av borrelia,är det möjligt att du haft fästing i sommras? Hon hade inte sett röken av någon heller men fick förlamningen långt senare eftersom hon då gått så länge. Hon är nu ca 2 år senare inte helt återställd.
    Jag var på akuten och de misstänkte borrelia. Fick göra ryggmärgsprov för att se. Men det visade negativt på det som tur var..
  • blede 70

det är inte helt ovanligt att manfår det när man är gravid.

• Hallberga

Jag fick ansiktsförlamning 1 vecka efter förlossningen. Vaknade på morgonen och vänster ansiktshalva bara hängde. Åkte till akuten o de gjorde alla möjliga tester men kom fram till att det var ansiktsförlamning. Det har nu gått 11 månader o det har blivit betydligt bättre men min mungipa hänger inte riktigt med när jag skrattar med öppen mun. Jag har mått jättedåligt över detta o det tog tyvärr bort mycket av glädjen att ha fått en vacker dotter. Nu mår jag toppen men tänker på det ibland o försöker göra mina övingar som är viktiga!

• LittleMissN

Hej tjejer! Jag fick halvsides ansiktsförlamning efter en bilolycka i somras, är helt återställd nu, kan vakna ibland på nätterna att jag fortfarande "dräglar" lite från vänster mungipa men annars ingenting.

Läskigt att få det, vet hur det känns! Men så småningom när nerven återhämtar sig blir man ju återställd! :)

Jag skadade trapetius nerven efter att ha fått nackskador...

Styrke kramar till dig! Kram Nath

• jackisar 1

Jag fick det efter min första förlossning.
    Fick förklaringen att det berodde på att det hade varit för tuff förlossning (den kom 1 vecka efter)
    Var bättre efter ca 1 månad men det syns fortfarande lite när jag skrattar mycket.

• Theia

Jag fick de när jag väntade dottern fick samma diagnos.
    Men mitt va som värst i en vecka sen blev de bra igen..

Nu syns de ingenting!

• Ilse

Hej!

Jag vaknade med ansiktsförlamning strax efter nyår. Läkaren (stafettläkare som var VÄLDIGT dälig på svenska) sa att det var permanent. Jag blev jättenere.
    Nu är jag nästan helt bra, det har tagit fyra veckor. Imorgon ska jag till HC och träffa en annan läkare.
    Troligtvis beror det på att jag hade flunsan i julas.
    Jag lider med dig, det här har varit riktigt mörka veckor!
    Kram och krya på dig!

Svar på tråden Ansiktsförlamning i halva ansiktet