• Nilam84

Tips,vid trånga tårkanaler?

Är i stort behov av hjälp..Min lilla tjej på 11 dagar har väldigt trånga tårkanaler,vilket leder till att hennes ögon rinner o klibbar igen JÄMT! Torkar med ljummet vatten när vi är hemma.. men vad göra när man är ute?finns ju inte direkt utplacerade kranar med ljummet vatten =) har riktiga problem med det här så alla tips uppskattas =)

• Svar på tråden Tips,vid trånga tårkanaler?
  • apache

Min dotter hade likadant och det går så småningom över,tills dess är det nog bara torka som gäller.Se till att ha en blöt trasa med dig och undvik att vara utomhus om det är mycket kallt.

• Ninalu

jag torkar med koksaltlösning, i näsdroppsform. Lätt att ta med sig.

• blonde redhead

När ni är iväg kan du också ha med dig små pimpetter med koksalt och torka om det är nödvändigt. Ska inte göras för ofta, men det är bra ibland.

• Miss geisha

Samma här när han var en liten skit
    Det finn jättebra våtservetter för just bebisögonen på apoteket, vi köpte dm o det funkade hur bra som helst.
    Minns inte namnet men fråga på apoteket dom vet!
    Lycka till!

• Nilam84

miss baby skrev 2007-12-17 11:51:34 följande:

Samma här när han var en liten skit Det finn jättebra våtservetter för just bebisögonen på apoteket, vi köpte dm o det funkade hur bra som helst.Minns inte namnet men fråga på apoteket dom vet!Lycka till!
    Då blir det ett besök på apoteket då! Tackar o bugar =)
  • Superhero

bvc sa till oss att man kan massera vid tårkanalen försiktigt med en tops för att hjälpa till att öppna upp.

• Emab

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp

Supranettes, jättebra som jag använder till min son. Har haft kladdiga ögon hela tiden (född 24/9) och vi maserar också men det hjälper inte tycker jag. Dottern hade likadant, det växte bort...

• Nilam84
    Emab skrev 2007-12-17 12:22:36 följande:
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp, jättebra som jag använder till min son. Har haft kladdiga ögon hela tiden (född 24/9) och vi maserar också men det hjälper inte tycker jag. Dottern hade likadant, det växte bort...
    Tack!! ska knalla iväg på en gång =)
  • Ninalu

Får jag fråga NÄR det växte bort? Min dotter är 4 månader och kan fortfande ibland inte öppna ena ögat när hon vaknar - är det verkligen normalt?

Emab skrev 2007-12-17 12:22:36 följande:
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp, jättebra som jag använder till min son. Har haft kladdiga ögon hela tiden (född 24/9) och vi maserar också men det hjälper inte tycker jag. Dottern hade likadant, det växte bort...
  • Nilam84

Hittade en speciell ögontvätt på apoteket som dom rekomenderade, o den var mkt billigare än servetterna..den funkar faktiskt bra.. ska köpa servetterna sen men får vänta ett par dagar tills man är rik igen.. Tack för alla svar!

• Emab

Det var mest att servetterna var bra att ta med sig...

Vet inte riktigt när det försvann, dock så blir de alltid kladdiga när hon blir förkyld och hon är 3 nu!

• Nilam84
    Emab skrev 2007-12-17 20:19:28 följande:
    Det var mest att servetterna var bra att ta med sig...Vet inte riktigt när det försvann, dock så blir de alltid kladdiga när hon blir förkyld och hon är 3 nu!
    Jo dom är fårstås mer praktiska.. ska prova dom oxå.. har altid pads med mig i väskan så det blir ganska så praktiskt med ögontvätten då oxå ju..
  • Gummsesnuffsan

Min son hade ett öga som klibbade igen å det grövsta. Dessutom gjorde all rinnande tårvätska och att man var där och tvättade att han blev sårig i ögonkanten och det såg hemskt ut! Så höll det på tills han var ca 5 månader. Jag vet inte om det var för mitt lilla tips som kommer strax eller om det var för att tårkanalen blev normal, men det slutade i alla fall efter att jag i ca 3 dagars tid masserade med lillfingret och tryckte lätt precis vid näsroten och vid ögonvrån. (Fick äntligen efter 5 hemska klibb- månader tipset av en läkare)

• piding

Hej. Vår lilla tjej hade helt stopp i båda tårkanalerna och det ledde till att tårsäckarna fylldes till max och bakterier började växa där, vi fick massera tårsäckarna(vid näsroten mot inre ögonvrån) i samband med varje blöjbyte och tvätta med koksalt enl ögonläkaren. kunde dröja upp till ett år innan ansiktsskelettet växt till så att det lilla benmembran som finns i tårkanalen öppnas. För vår del öppnades den på ena ögat vid ca två månader och andra ögat vid ca två o en halv månad. Enl ögonläkaren vill man inte gå in i tårkanalen och vidga med metallstift förrän efter ett år då det växer bort i 95% av fallen. Bara att kämpa vidare så är det plötsligt bra från den ena dagen till den andra,

• piding

För att vara lite snäll mot huden kring ögat köpte vi också extra mjuka kompresser på apoteket o torkde med..

Svar på tråden Tips,vid trånga tårkanaler?