• Que Sera Sera

Lagrad ost, hur är det med det?

Laste har om dagen att listeria aven kan finnas i mejeriprodukter och undrar nu hur det ar med lagrad ost. At det senast idag i hopp om att det var ok men tankte att jag vill veta, inte hoppas... Sa, sa att jag vet nasta gang, ar det helt ok eller bor jag undvika det?

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Svar på tråden Lagrad ost, hur är det med det?
  • siamusen

Que Sera Sera skrev 2007-12-16 23:46:31 följande:

Laste har om dagen att listeria aven kan finnas i mejeriprodukter och undrar nu hur det ar med lagrad ost. At det senast idag i hopp om att det var ok men tankte att jag vill veta, inte hoppas... Sa, sa att jag vet nasta gang, ar det helt ok eller bor jag undvika det?
    Lagrad som i parmesan tex? helt ok i sa fall.
  • tokfisan

håll dej borta från lagrad ost överlag om du e gravid

• Que Sera Sera

Mh, lagrad som i ost man ater som forratt etc. Men ok, skippar det framover! =)

• Que Sera Sera

Fast dar stod det att det var ok... hmmm....

• ticktick

Tokfisan: Du har fel, fel, fel. Onödigt att ge rekommendationer och därmed oroa utan att ha koll på läget.

"Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."

Källa: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• ticktick

... även "vanlig" hårdost är lagrad om än olika länge. Kan tilläggas.

• Que Sera Sera

Ok! Da skall jag istallet se fram emot nar vi oppnar var finfina lagrade hardost som vi fick som gava av en van! Sa gott. Lite ost, lite oliver, brod med olja och salt och nar inte gravid, lite torkad skinka mm... Gott! =)

• Höstäpplet

Lagrad ost går utmärkt att äta.

• tokfisan

jag håller mej borta från sånna ostar för jag läst lite olika att de kan va farligt, jag håller mej borta från allt jag hört kan va farligt, men jag är också lite orolig över lag, ingen skam med det, jag älskar brie ost men väntar med det tills jag slutat ammat.....håller till godo med hushållsost,

• Theia

Jag skulle dö om jag inte fick äta lagrad ost!
    tänk att vara tvungen och leva på hushållsost i nio månader!

• Loren

Alla hårdostar är okej, inkl lagrade och parmesan. Det finns säkert rykten, men man måste ju ha lite "common sense" eller. Sedan är det självklart att man gör som man vill!! Får man för sig att något inte är bra så kan man ju strunta idag, även om det inte är faktabaserat.

Svar på tråden Lagrad ost, hur är det med det?