• Anonym (undrar)

bytt efternamn efter skilsmässa?

Min mans ex pratade om att hon skulle byta namn efter skilsmässan men det verkar inte bli så. Har nu gått över tre år och jag o min man gifte oss för drygt ett år sen. Exet träffade också en ny innan deras skilsmässa gått igenom, dvs för tre o ett halvt år sedan. Det stör mig lite att hon behållit min mans efternamn, vilket jag alltså numera delar. Är detta vanligt? Ni som känner igen er, från något håll, hur tänker ni? Kanske kan förstå det utifrån att deras gemensamma barn också delar efternamnet (liksom mitt och min mans gemensamma barn).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 15:26:39:
    Tycker det verkar som att en del missförstått min fråga och att detta skulle vara något större problem för mig. Det är det alltså inte. Var bara nyfiken på hur man kunde resonera. Om jag fått välja hade hon hellre fått byta (som hon planerade) utifrån att vi har ett ovanligt namn och hon skyr mig och min mans gemensamma son som pesten. Det är dock inget jag går och funderar p dagligen och varken har eller kommer att ta upp med varken henne eller min man ;).

• Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?
  • Anonym (förstår)

Jag förstår att hon inte har velat byta namn, gör hon det så kommer ju barnen att ha ett annat efternamn - om nu inte din make går med på att barnen ändrar efternamn.
    Efter skilsmässan valde jag först att behålla ex:ers efternamn just av den anledningen men efter tre år bytte jag tillbaka till mitt flicknamn av div. anledningar, det som fick mig att tveka in i det längst var just det att jag isåfall skulle få ett annat efternamn än mina barn

Numera är jag omgift och jag haar inga som helst problem med att min nuvarande makes fd fru har behållt hans efternamn

• Anonym (hmm)

jag tycker inte riktigt att det är nått problem utan det är väl upp till personen själv...
    sen tror jag det kostar typ 200 eller nå sånt oxå...
    mina föräldrar skillde sig för 3-4 år sen o mamma har fortfarande pappas efternamn..
    däremot min moster skilde sig o bytte tillbaka till flicknamnet...
    så min tanke är att det e ju upp till var o en...

• Teskedsmamman

Det är mer vanligt att man behåller än byter efter en skilsmässa, jag behöll mitt när jag skilde mig....

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym

Valde att inte byta efternamn efter skilsmässan för barnens skull. De ville att jag skulle heta samma efternamn som de gjorde. 5 år senare när de var större tog jag upp frågan med dem igen och då var de tonåringar och tyckte att det inte spelade någon roll att jag tog tillbaka till gamla efternamn. Själv hade jag gärna bytt direkt men eftersom barnen blev lessna när frågan väcktes så valde jag att vänta för deras skull.

• Anonym (hmm)

En glad tjej skrev 2007-12-16 00:13:16 följande:

Det kostar inget att byta tillbaka till sitt gamla efternamn, det gjorde jag!
    oki...fel ab mig på den punkten
  • Anonym

Det kostar ju en del att byta körkort och pass etc. som man ju måste göra när man byter efternamn.

• Anonym (undrar)

Ok, tack för era svar. Hon är ju inte direkt fattig så de småsummorna kvittar nog.
    Men som jag skrev ovan kan jag kanske förstå det utifrån barnens namn. Vet faktiskt inte hur jag hade gjort om det var jag som skilt mig. Sen tror jag kanske att jag retat mig mer om det varit så att min man envisats med att behålla efternamn som tillhör ett ex. Det förvånar mig ändå lite att det verkar vara vanligare än att byta.

• Anonym

Anonym (undrar) skrev 2007-12-16 01:18:56 följande:

Ok, tack för era svar. Hon är ju inte direkt fattig så de småsummorna kvittar nog. Men som jag skrev ovan kan jag kanske förstå det utifrån barnens namn. Vet faktiskt inte hur jag hade gjort om det var jag som skilt mig. Sen tror jag kanske att jag retat mig mer om det varit så att min man envisats med att behålla efternamn som tillhör ett ex. Det förvånar mig ändå lite att det verkar vara vanligare än att byta.
    Efternamnet tillhör väl inte exet? Efternamnet tillhör den som heter det. För egen del var jag bara 19 år när jag gifte mig och var 39 när vi skildes. Så jag hade alltså hetat exets efternamn längre än mitt efternamn som ogift. Därmed känns det som mitt efternamn. Alla jobbkontakter och vänner är vana vid det namnet och även jag.
  • Anonym (undrar)

Kanske är traditionell men jag tänker det som släktnamn - det kommer från hans släkt. På sås sätt blir det förståeligt för mig att inte byta pga att barnen heter så men har svårt att förstå det ur andra aspekter. Fattar att det är en identitetsfråga också, särskilt efter många år, men det är det ju att vara gift/inte gift med någon också.

Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?