• cedeira

Rädd för snabb förlossning

Är gravid i v.22 och är redan orolig för förlossningen. Den första gick jättesnabbt - trodde att jag skulle föda i bilen och när vi kom till förlossningen var jag helt öppen. Då stannade det av och tog 45 minuter. 4½ h från första värken hemma till födseln. Är nu livrädd att jag ska föda hemma eftersom alla säger att förlossning nr 2 går fortare.

Någon som har liknande erfarenhet/rädsla? Bör jag be om igångsättning?

• Svar på tråden Rädd för snabb förlossning
  • Frezalo

Var också orolig att 3:an skulle komma ut hemma. Man vi hann till förlossningen i god tid och hon kom ut 2 timmar efter vi hade kommit dit. Det enda man kan göra är att se till att ha någon hos sig hela tiden de sista veckorna. Då slipper man i alla fall oroa sig för att vara ensam. Bor du långt ifrån ett sjukhus? Annars går det fort för ambulans att ta sig till dig, menar jag. Ingen vet hur en förlossning kommer bli. Prata med din barnmorska om din oro. Om det finns någon praktisk lösning på problemet så kan hon/han hjälpa till. Om det inte gör det så kanske det kan vara skönt att prata med en kurator om oron, då kan bm remittera dig. Hoppas det går bra för dig i alla fall.

• cedeira

Tack för svaret Inflyttad 07! Jag har bara ca en kvarts bilkörning till sjukhus så jag är väl egentligen privilegierad. Är ändå så orolig eftersom det blev tokpanik när vattnet gick. Som tur var så kom 1:an på en lördag så sambon var hemma, för jag blev helt hjälplös. Men det kanske blir helt annorlunda med 2:an. Får ha mobiltelefonen fastkedjad vid handleden och en reservmobil med laddat batteri med överallt. Får nog ta ett snack med bm om oron.

• HaJoMi

Min kompis födde första på 3 timmar och andra på 1,45 minuter. Eftersom den första gick så himla fort var hon tillsagd av sin BM att åka in till förlossningen så fort hon kände något med tvåan - och det gick jättebra.

Hennes kompis i sin tur som fick sitt andra barn strax innan hann däremot inte vilket gjorde min kompis än mer lyhörd för att känningar.

• Snäckan05

Med min första tog det 3 tim och 46 min från första värk, vattnet hade gått innan men vid kontrollen av vattenavgång så var jag inte öppen något och hela livmodertappen satt kvar så de sa till mig på förlossningen att det satte nog inte igång utan att jag skulle komma tillbaka dagen efter. Värkarna startade på vägen hem.

Tvåan fick jag en planerad igångsättning med. Dels pga snabb första förlossning, dels för stort barn och dels för min förlossningsrädsla. Tror det tog 13 tim innan värkarna startade och vattnet gick men sen tog det mindre än en timme tills han var ute.

• millan R

Jag hade också en relativt snabb förlossning med min första och har tidigare varit orolig för att det ska gå snabbare med andra, men det kan ju också bli precis tvärt om. Jag har sett till att det mesta är planerat, och när det närmar sig ska vi se till att det finns barnvakter nära (vill ju inte att min dotter ska få se mig föda). Men i värsta fall får maken ta hand om henne och jag föda ensam, jag har inte samma panik nu av nån anledning.

Nu gick nog min förlossning i rätt normal takt fram till 4 cm (och då var jag ändå på förlossningen redan), sen tog det 2 timmar tills hon var ute.

Däremot har jag hört om folk med snabba förlossningar som fått igångsättning. Prata med din BM så kan ni säkert göra upp nån plan!

• cedeira

Snäckan, rekommenderar du igångsättning? Är det jobbigare än när det kommer igång av sig självt? Glömde säga att jag är extra rädd eftersom läkare behövdes i slutskedet, det hade inte gått bra att föda första hemma själv.

Tack alla ni för råden! Ska definitivt prata med min bm.

Snäckan05 skrev 2007-12-16 21:20:06 följande:
    Med min första tog det 3 tim och 46 min från första värk, vattnet hade gått innan men vid kontrollen av vattenavgång så var jag inte öppen något och hela livmodertappen satt kvar så de sa till mig på förlossningen att det satte nog inte igång utan att jag skulle komma tillbaka dagen efter. Värkarna startade på vägen hem.Tvåan fick jag en planerad igångsättning med. Dels pga snabb första förlossning, dels för stort barn och dels för min förlossningsrädsla. Tror det tog 13 tim innan värkarna startade och vattnet gick men sen tog det mindre än en timme tills han var ute.
  • Snäckan05

Jag hade helst sett att det satte igång av sig själv. Har hört folk som haft lätta igångsättningar och jobbiga igångsättningar.

Min igångsättning berodde främst på stor bebis. Jag sprack väldigt mycket min första förlossning pga att det gick så snabbt och jag ville undvika det andra förlossningen. Nu sprack jag mycket ändå även vid andra förlossningen men jag hade garanterat spruckigt ännu mer om den startat av sig själv och jag inte hunnit in till förlossningen.

Nu var jag inte riktigt mogen för igångsättning så hade jag haft otur hade det inte gått men det tog som sagt ca 13 timmar innan det hände något.

• tobiasmia

Första kom på 3,43 från början till slut útan några förvärker alls. hade inte den minsta lilla aning om att något var på tok när allting satte igång och vi fick åka hux flux till BB. Hon kom dessutom 8 dagar före BF.
    Nummer 2 föddes vid igångsättning 10 dager efter BF. Vattnet gick men inte hände det någonting för det. Så det kan alltså vara tvärtom också. Den förlossningen tog dock 1,40 så den var ju snabb ändå.

Svar på tråden Rädd för snabb förlossning