• julmusten

Klader till en preemie??

Hejsan alla prematurforaldrar.

Det faller sig sa att ett par av vara vanner har just fatt en liten son. Han ar pga komplikationer med graviditetn fodd tre manader for tidigt och vagde nar han foddes 1 pound och 10 ounces, (typ 700-800 gram). De har ingenting till honom sa jag vill skicka dem nagot bra att ha pa sjukhuset tills vidare och tankte genast pa klader, (for det maste val vara svart att hitta klader till sana sma krabater).

Nu till mitt dilemma dock. De klader jag har hittat for sana sma babisar ar jattefula. De ar alla i hemska monster och de ser liksom hemsydda ut. Det verkar som att det blir lite battre nar man kommer upp i preemiekladerna och inte micro preemie som jag har tittat pa nu. Hur fort vaxer de sma nar de ar sadar sma?? For nu i jultider kommer det ta ett tag innan jag far det jag bestallt och sen skall det skickas vidare. Jag vill inte kopa nagot som inte ar jattefint och sen dessutom inte kommer passa. Behover de ens klader i borjan???

Jag bor i USA sa jag kan inte direkt leta efter klader i storlek 40, utan det ar just micro preemie och preemie som galler. Micropreemie ar for barn fran 1-3 pounds, (500-1500 g), och Preemie ar 3-7 pounnds, (1500-3000 g ungefar).

Om jag skall strunta helt i klader, vad uppskattade ni att ni fick pa sjukhuset??? Jag vill alltsa kopa nagot som de kan anvanda nu, sa att de far uppleva lite hur det ar att vara foralder med egna babissaker och sant. Jag kan tanka mig att det kan kannas lite svart nar man ar pa sjukhus och det ar en massa sjukpersonal overallt. Sen nar de kommer hem sa tror jag att det kommer hallas en shower for dem, sa da kan jag kopa nagot mer typiskt da.

Sa, ar jag helt ute och snurrar?? Tanker jag for mycket, skall jag bara kopa nan blomma i stallet???

Tack sa jattemycket for hjalpen.

• Svar på tråden Klader till en preemie??
  • cloudberry79

En egen filt är nog väldigt uppskattat! Det var en av de första sakerna vi fick, vi sov själva med filten några nätter så den skulle lukta mamma och pappa, sen har Vidar haft den hela tiden under sjukhusvistelsen. Om barnet ligger i kuvös behöver det inga kläder, jag skulle nog satsa på vanliga prematurkläder om du ska köpa något, så har pojken lite kläder att växa i. Vi har kläder från Me&My som Vidar har använt sedan han var fyra veckor fram till nu, de börjar bli lite väl små nu när han är 45 cm och nästan 3 kg. Övrigt som varit uppskattat är en amningskudde. Även om man inte ammar så är det skönt att ha stöd när man har bebisen i famnen på sjukhuset, förutsatt att de får sitta med honom (jag vet inte vilka vårdmetoder man har i USA, här i Sverige använder nog alla kängurumetoden, där även riktigt små barn får sitta hud mot hud med mamma och pappa även om de har alla möjliga apparater påkopplade).

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • julmusten

Tack for input. IdaT klader ar ju jattefina. Far se hur mojligt det ar att fa nagot fraktat hit inom lagom lang tid bara.

Amningskudde skall jag absolut kolla in med. Varan har varit valanvand och da anvande jag den bara till amning de forsta veckorna, sa det var ju en bra ide.

Jag vet inte heller hur man gar tillvaga har, jag tror det varierar fran sjukhus till sjukhus. I vilket fall som helst sa verkar det ju som att de kommer fira jul dar och det har ar deras forsta babis, sa jag kan bara tanka mig hur knasigt allt maste kannas just nu.

• oOmejaOo

Ja en filt skulle jag satsa på. Ja hade köpt filtar som skulle med in på bb men de hann inte med in, och sen hade jag inte hunnit tvätta dem. Jag skulle även ta den friheten att tvätta den med parfymfritt tvättmedel så de kan börja använda den genast. Man har inte direkt tid att tvätta när man ligger inne.
    Jag läste även en del böcker, skönt som avslappning.
    De kläder jag köpte var i stl.40
    De kunde hon ha de första två månaderna.

(¯`v´¯) Underbara Älskade Meja (¯`v´¯)
  • julmusten

OK, jag skall leta lite filt da. Jag har en kompis som rekomenderar en viss sort, skall se vad det ar for nagra. Jag tror att man kan personalisera filten med, med namn och sant. Ar det jattefjompigt?? Sjalv skulle jag uppskatta sant, men jag vet inte vad andra tycker.

• julmusten

Ahh, kollade in IdaT grejerna och de ar ju verkligen jattefina. Men om vi sager att det tar tva-tre veckor innan de far dem, (pga frakt och sant), skall jag fortfarande kopa storlek 40 da???

• julmusten

Nejmen jag kan ju inte vanta sa lange heller. Skit i det helt enkalt. Det far nof bli en filt och nat annat helt enkelt.

• Buttelina

hej igen

kollade upp idat kläderna till dig. det finns återförsäljare i usa som säljer idat kläder. kanske inte där du bor, men dom kan kanske skicka till dig! jag har själv massor mad idat kläder, dom är underbara

titta här

http://www.idat.dk/index_GB.html

• Buttelina
    julmusten skrev 2007-12-14 16:23:29 följande:
    OK, jag skall leta lite filt da. Jag har en kompis som rekomenderar en viss sort, skall se vad det ar for nagra. Jag tror att man kan personalisera filten med, med namn och sant. Ar det jattefjompigt?? Sjalv skulle jag uppskatta sant, men jag vet inte vad andra tycker.
    jättefint med namn på en filt!! inte alls fjompigt!
  • oOmejaOo

ja det är klart att du kan skriva dit namnet, det är ju jätte fint!

• Skorpan081

Till en prematur vore det väl extra bra med en bärsjal, förslagsvis en trikåsjal. Måste ju finnas såna i USA också .

Det är ju extra viktigt med hud mot hud-kontakt för prematurer.

• Cocarola

Jag tror att det finns ett mycket större utbud av preemie-kläder i USA än någon annanstans i världen, kollade runt på internet som en tok när en väninna fick en liten preemie.

Tycker du gör helt rätt som vill köpa något som passar nu, även om det är kort tid de kan använda det. Och eftersom det inte är att bara kliva in på närmsta butik så är det ännu mindre chans att föräldrarna själva ska ha tid och möjlighet just nu att söka efter minikläder.

www.preemie.com tyckter jag de har fina saker, titta på den här stickade juldräkten
    http://www.preemie.com/Purple-Mountain-Reindeer-Romper-and-Hat--fits-4-6-lbs-_p_0-823.html#

Kumquat (samma butik) har en cool sovpåse med gitarrer och trummor.

Micro preemie är ju lite knepigt att få snyggt, det är ju så lite tyg och mycket ansträngning går åt till att få kläderna så mjuka som möjligt, och lätta att ta av och på utan att störa bebisen. Men jag såg en söt liten dräkt med grodor som hette Happy Froggy, fanns mössa till också.

Hittar du inget så har jag mönster som jag sparat sen jag sydde till min väninnas bebis! De såg inte hemsydda ut ; )

• julmusten

Ah tack messerschmidt.

Det var en bra hemsida. Jag har hittat lite vanliga affarer som har preemieklader med faktiskt, sa nu skall det nog bli nagot av det hela.

Det ar inte klokt hur mycket grejer det finns egentligen.

• oOmejaOo

Alla kläder jag hade köpt var ju såklart jätte förstora, och det tyckte jag var tråkigt. När min bror och hans tjej kom och hälsade på så fick vi de första prematur kläderna. Jag vart sååå glad, äntligen hade vi någon som var hennes egna. Sen har jag nog köpt allt som kommit i min väg för prematurer. Jag tyckte att hon kunde ha kläderna ett bra tag, 2 månader. Så länge de ligger i kuvösen så används ju inga kläder.

Svar på tråden Klader till en preemie??