• Mupp

Hur länge kvar i magen vid vattenavgång?

En väninna till mig ligger på förlossningen nu. Hennes vatten gick igår, redan i v.29. Än vet de inte vad som orsakade vattenavgången, de letar efter infektion hos henne. Barnet verkar mår bra därinne och det finns vatten kvar så nu ska de försöka hålla bebisen kvar så länge som möjligt.
    Hur länge kan den teoretiskt sett stanna kvar om allt går väl. Är 4-5 veckor för mycket att hoppas på? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur länge kvar i magen vid vattenavgång?
  • Julmust

När mitt vatten gick 25+2 så var det egentliga målet att bebisen skulle ligga kvar till v 32 (hela veckor), men det blev bara en vecka. V 32 är de rätt färdiga, så förmodligen är det målet för din kompis också. Fosterhinnorna kan täta till igen om man har tur. Varje dag är vädefull för din kompis och hennes bebis. Hoppas det går bra för dem.

• Mupp

Tack för svar. Vad orsakade din vattenavgång, om man får fråga? Jag hoppas allt gick väl ändå.
    Vi får hoppas att min kompis lillkille håller sig kvar därinne ett par veckor till.

• Julmust

Det vet man inte. Man odlade, men hittade inget. Det kan ju ha varit en infektion i alla fall. Denna gång har jag haft UVI (som jag inte märkt av själv) två gånger. Kanske var det så då med. Jag minns faktiskt inte om man gjorde någon urinodling förra gången. Nu har jag kommit till v 33, så det känns rätt lugnt, även om jag hoppas på att få gå in på det nya året åtminnstone.

Din väninna har säkert fått cortison som påskyndar barnets lungmognad. Att den hinner verka är betydelsefullt, så redan att vattnet gick igår och hon inte fått än är bra. Det gick väldigt bra för vår dotter, även om hon var liten och det var mycket slangar och 11 veckor på sjukhus.

• penni

Mitt vatten gick i vecka 21och fick ligga inne 1 vecka, men de sa till mig att jag förmodligen skulle fått stanna i 10 veckor om det hade gått!

Men jag hade tur och fosterhinnorna läkte ihop på den veckan.

Är idag i vecka 35 och inget mer vatten som läckt utan däremot fyllts på igen och dom har nu mer eller mindre "avskrivit" min komplikation.

• Mupp

Julmust: Vad skönt att höra att allt gick bra.

Penni: Vilken solskenshistoria. Visste faktiskt inte att hinnorna kunde läka ihop igen!

• knäppisen

Det vanligast är att förlossningen startar inom tre dar efter att vattnet gått, men det finns många som legat veckovis efter att vattnet gått. Själv hade jag inte sån "tur", 3 resp 1 dygn tog det för mina att titta ut efter vattenavgången, trots strikt sängläge.

• Gemelas

Mitt vatten gick 29+0 och knappt ett dygn senare var tjejerna ute. Vattnet bara forsade eftersom båda låg i säte och inget "proppade" igen flödet så det hann aldrig bildas så mkt nytt att det stoppade upp förlossningen.

• Lilla EF

Mitt vatten gick 27+3 och sipprade sedan 1 vecka innan värkarna började på allvar och Emma föddes. Till mig sa de att det kunde dröja flera veckor innan förlossningen kom igång.

• 5e barnet på g

Mitt vatten med nr 3 gick i v21. Och allt som bildades nytt rann ut. Så han låg helt utan vatten i 6 veckor innan han föddes i v27+0.

• skrollan2

Mitt vatten gick i v33 o efter 40min föddes lilla Felicia

Svar på tråden Hur länge kvar i magen vid vattenavgång?