Ett år är den gräns man satt för att det ska kallas att man har svårt att bli gravid och det eftersom det flesta blir gravida inom ett år - faktiskt 85%.Så du har svårt att bli gravid,men det finns inget som säger att det därmed är omöjligt.Ungefär 10% till blir gravida när det gått ett år till och resten behöver hjälp med diverse behandlingar,mediciner eller ivf och sen de få som blir kvar är de som inte alls kan få barn och måste adoptera - omdet vill förstås.Men även bland dem som försökt i många år finns det de som spontant blir gravida mot alla odds.Det är väldigt sällan helt kört så haka inte upp dig på begreppet "svårt att bli gravid".Det betyder bara att det tar längre tid och kanske att du behöver hjälp på vägen.Ofrivilligt barnlös räknas man medicinskt som efter två år,men jag anser personligen att den gränsen går betydligt tidigare.Jag har egentligen varit ofrivilligt barnlös hela mitt vuxna liv eftersom jag definitivt inte valt att börja försöka bli gravid vid så sen ålder,men det var först när jag passerat ett år av försök som jag verkligen började räkna mig som ofrivilligt barnlös.