• Shasti

Är EDA farligt?

En fråga om en sak som jag nojjar över till er som vet: hur farligt är EDA? Jag läste att om man sätter den fel och bedövningen går ut någonstans dit den inte ska så kan man få andningsstillestånd och rentav dö . Undrar också om någon vet vad "ryggläckage" är man kan få efter EDA?

• Svar på tråden Är EDA farligt?
  • Anna83 m Juline och Vincent

Jag vet inte hur farligt det är...Men mig fick dem sticka 3 gånger o det bran som eld utmed sidan när dem spruta in vätskan fel...Men med mig hände inget farligt...Det jag har hört är att man kan få en fruktansvärd huvudvärk...Då får man ligga i ett bäcksvart rum till det gått över för ljuset gör att man får ondare...

• Shasti

Tack för ditt svar! Har förstått att för en del gör det jätteont och andra verkar inte ens känna det. Ingen annan som hört om ryggläckage eller hur farligt det är? Antar att även om det kan vara farligt så måste risken vara minimal eftersom man knappt aldrig hört talas om det, men jag kan inte sluta nojja . Vill absolut ha bedövning men funderar på att strunta i det ändå pga risken.

• Bluebell

Jag har också hört att det finns vissa risker med EDA, men fördelarna överväger, tycker jag. EDA:n var min bästa vän när jag födde min dotter! Och jag skulle inte tveka att be om den igen! Kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag vile bara säga hur jag tänker !

• systersandra

farligt och farligt . EDA är en vanlig bedövningsform som ges inför många operationeroch naturligtvis innebär det risker.Det du läst att det kan komma fel innebär att man i få fall kan komma fel och sätta den högre upp. Då kan man få andningssvårigheter men de har full koll på dej så du kommer inte att dö av andningsstillestånd. Då får du lite syrgas.
    Sen kan ju EDA ge blodtrycksfall, värksvaghet mm, vilket är ganksa vanliga biverkningar.
    Sen finns det få fall av patienter som blivit förlamade av EDA för att de stuckit fel.
    Ryggläckage innebär att det kn rinna ut lite ryggmärgsvätska och då kan man få huvudvärk men det är inte heller det vanligaste.
    Men eftersom 25 % av alla som föder barn tar EDA ( inte helt säker på siffran) så kan du vara lugn.
    Anledningen att jag vet detta är att jag är sjuksköterska på operation.

• Shasti

Stort tack för utförligt svar systersandra!

• sorba

EDA var som att komma till himlen, tror jag! Flört Det värsta, som någon tidigare skrev, var att värkarna kan stanna av men det finns ju dropp mot det! Lycka till och var inte orolig!

Kram, kram

• TriBelle

jag fick eda, och jag har kraftiga problem med min rygg nu.
    den låser sig där den suttit. och det gör sjukt ont. håller i sig i typ 3 min.

och när jag bär min son ibland så domnar hela benen och det känns som att jag ska ramla vilken sekund som helst.
    klarar knappt av att sätta mig i dessa lägen, utan lixom släpper honom halvt i luften över sängen och följer med..

jag e nu gravid igen och jag kommer INTE att använda eda igen.

har varit i kontakt med läkare, men dom vill göra en magnet röntgen på mig och det får ske efter denna graviditet.

men dom säger att det måste bero på edan. hade inte alls problem med ryggen innan.
    plus att min son är väldigt lätt. och jag har passat mig för att bära honom snett å så... så det kan inte bero på det.

• TriBelle

men tänk på att jag säkert e 1 på 1000 som fått problem av edan.

och jag hade inte hört något dåligt om edan av mina vänner... bara att det hjälp.. saktat ner förlossningen en aning. men inte nått mer..

• Camilla85

narkosläkaren sa till mig att OM det går fel, är det allvarligt! Men det e ju inte vanligt att nåt händer! Jag tog EDA under min förlossning och kommer göra det nästa graviditet igen! =)

• pajas01

gud jag skulle inte vilja vara utan eda.. de va de bästa jag vart med om blev ju människa ifrån ha varigt ett kolli eller nått i den stilen.. tyckte itne alls de kändes, jag hade ju värkar hela tiden så jag va i min egna lilla värld med lustgasen..

• Yohanna85

det bästa med edan är att du blir bedövad men är fullt medveten uppe i huvudet. Och det tyckte jag var jätteskönt. Det enda som kändes sen var ett tryck neråt så allt det andra onda försvann. Och den kommer jag absolut ta igen om jag känner att jag har så ont.

Och den kändes knappt när de satte in. Man har så ont förövrigt.

Det enda idag känner jag att jag är lite öm då och då just där de satte den. Och juyst under förlossning så var det inte lika mycket bedövat på den högra sidan som den vänstra! det kändes mer olustigt men inge farligt, och det sämsta var att mina krystvärkar var långdraget och jag kände de inte så mycket som man ska. Det var det största minuset.

Men jag känner nog att det positiva väger över

• Dew

Har fått EDA under div operationer. Har fått en punktering en gång. Var lite läskigt. Hade så ont i huvudet att jag kräktes och kissade på mig utan att jag kände det. Men det blev bra sen. Har haft fler EDA efter det och inte haft såna problem nån mer gång. En bra smärtstillnings metod.

• Shasti

Puh, det finns alltså risker men det låter ju så himla sköööönt... va fasiken ska man göra? När är det "för sent" att sätta den? Kan man kanske testa utan först och se om man står ut?

Svar på tråden Är EDA farligt?