• Tjockomammut

Varför prematur? Vad hände? Jag vill höra era historier.

Jag födde min dotter i v 34. Jag har aldrig fått något svar om varför det egentligen hände... Vattnet gick helt enkelt. Jag undrar hur det gick till för er? Och ni som har fler barn, hände det igen? Har man nån sorts "benägenhet" att föda för tidigt?

Jag väntar mitt andra barn nu (är i v 27) och känner mig orolig. Vad har era läkare/barnmorskor sagt? Bör man kollas upp extra ordentligt andra grav om man första gången fött för tidigt?

Är det något man har rätt att sjukskrivas för? Min arbgivare samt FK vägrar ge mig havandeskapspenning, och det känns jobbigt för jag känner instinktivt att jag bör ta det lugnare denna grav.jag har rätt tungt jobb och dessutom foglossning, men det skiter ju FK i, man är ju gravid och inte sjuk....  Jag är så orolig. Ledsen

Hur var det för er???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 15:04
    Ok, nu har jag ju snart gått förbi v 36, så nu är jag inte orolig längre. From v 37 anses ju barnet vara fullgånget om det skulle födas. Så det känns bra. Skulle inte förvåna mig om jag gick över tiden den här gången istället.

Men jag har tagit det extra lugnt denna grav. Vet inte om det hjälpt, men skönt för mig är det iallafall.

• Svar på tråden Varför prematur? Vad hände? Jag vill höra era historier.
  • chillie

Vattnet gick i v 32 med mitt tredje barn och hon föddes i v 32+5. Ingen kunde förklara varför vattnet hade gått. När jag väntade fjärde så sa nån läkare att risken är stor att det händer igen medan bm sa att det inte alls skulle hända en gång till Fundersam Men mkt riktigt så gick vattnet i v 33+5 och hon föddes ett par timmar senare. Är nu gravid igen och räknar helt klart med att få runt samma tid än en gång. Har varit på spec-mvc, men läkaren sa att det inte finns nåt att göra för mig. När vattnet går så spontant så finns det liksom inget som kan stoppa det. Allt jag skulle göra är att åka in så fort jag känner för mkt sammandragningar.

• LA Woman

Har tyvärr inte heller nåt svar... Mitt vatten har gått spontant vid båda mina förlossningar och jag har inte heller fått nåt svar på varför.

Med första barnet gick vattnet i v 37+0 och hon föddes i v 37+3 och var fullgången.

Med andra barnet gick vattnet i v 33+0 och hon föddes i v 34+0.

När jag väntade andra barnet så frågade jag bm om hur stor risken var att det skulle börja med vattenavgång nu också, men det trodde hon absolut inte. Jag trodde dock det hela tiden, även om jag inte trodde det skulle bli såå tidigt.

Jag har en väninna som fött båda sina barn för tidigt, första i v 35 och andra i v 34. De vet inte heller varför hennes värkar startade så tidigt och de trodde inte att det skulle hända igen, men i v 33 började värkarna, de fick först dom att avstanna med bricanyl men hon tiggde sig till kortisonsprutor för att skynda på lungornas utveckling, pojken hade inte mått så bra då han föddes. De ville först inte ge henne det, men ändrade sig och det var ju tur då hennes tös föddes dan efter sista behandlingen. Nu hade både hennes mormor och mamma visst en benägenhet att föda för tidigt så kanske det är nåt genetiskt, va vet jag.... Hennes förlossningar började dock med värkar, inte vattenavgång.

(¯`°?.¸ ♥ www.barnsligt.blogspot.com ♥ ¸.?°´¯)
  • Bettane

Hej

Min första son föddes i v. 35+1 med att vattnet bara gick... jag är idag gravid i v 35+6 och ingen bebis....
    Hela min släkt har fött förtidigt dock aldrig i v. 35.
    Till mig har de sagt att jag kan absolut räkna med att den kommer förtidigt men samtidigt är det inget som är säkert. Ju längre i magen ju kortare på neo... Men  nu längta vi massor efter den lille. Har inte fått några extra kollar, bara då jag sagt att sammandragningarna blivit värre då har de tagit mig på största allvar och kollat mig omg just pga risk av prematurbarn.

Lycka till!!!

• Trolltoka

Fick i v.28+1. Varför är det ingen som vet säkert. Men läkarna tror att det beror på att jag hade en havandeskapsförgiftning som inte brutit ut och börjat visa symtom. Moderkakan hade stannat i växten så barnet fick ingen näring, så var gravt tillväxthämmad + för lite fostervatten. Så för att ha en chans att klara sig var dom tvugna att plocka ut henne. Var på ett tillväxtultraljud pga minskade fosterrörelser, därför dom såg hur det stod till. Nästa graviditet ska jag bli följd bättre och få Trombyl (vad det nu är för nått) för att sänka riskerna att det blir samma sak igen.

• pulmones

GBS förmodligen men som tur var så hade jag gått ganska långt (v. 35). En sån bebis är ju nästan klar, tacksam att deet inte blev bebis i vecka 25

• knäppisen

Vattnet gick med dottern i v 33+2, hon kom i v 33+5. Vet inte varför.
    Med sonen gick jag på extrakontroller för att utesluta infektioner o dyl, men det hjälpte inte, vattnet gick o han kom i v 29+0. Inte heller denna gången vet de varför.

Nu vet inte jag vad du jobbar med eller hur gammalt ditt barn är, men för min del så hade jag det betydligt lugnare på jobbet (kontorsarbete) än hemma med en tvååring, så sjukskrivning var inget alternativ, även fast jag hade väldigt mkt sammandragningar med sonen.

Du säger att FK och din arbetsgivaer vägrar havandeskapspenning, men sjukskrivning då ? Kan du inte prata med läkaren, hotande förtidsbörd är anledning till sjukskrivning.

• Proletariatet

En infektion, GBS, ledde till att förlossningen satte igång och dottern föddes i v.24+1.
    Nu är jag i v.19+1 med andra barnet och hoppas åtminstonde få gå till v.30, jag får lämna urin en gång i månaden och de kontrollerar cervix (livmodertappen) så jag inte börjar öppna mig med jämna mellanrum, är hemma och är mammaledig, så sjukskrivning är inget alternativ för mig.

• pulmones
    morotsstavar skrev 2007-12-11 13:08:55 följande:
    En infektion, GBS, ledde till att förlossningen satte igång och dottern föddes i v.24+1. Nu är jag i v.19+1 med andra barnet och hoppas åtminstonde få gå till v.30, jag får lämna urin en gång i månaden och de kontrollerar cervix (livmodertappen) så jag inte börjar öppna mig med jämna mellanrum, är hemma och är mammaledig, så sjukskrivning är inget alternativ för mig.
    Jisses! men det gick bra för er va?! vad litet det måste ha varit och så omtumlande! (har för mig att jag sett dig tidigare och att din bebis mår bra idag)
  • Felix 06

Mitt vatten gick aldrig, jag blev igångsatt i v37 p.g.a havandeskapsförgiftning och ett tillväxthämmat barn. i v 37 är ju barnen i princip så stora som dom är vid födsel men våran lille grabb vägde under 2 kilo.
    Men läkarna sa till mig att om jag blir gravid igen kommer jag troligtvis få gå på extra kontroller och ultraljud.

• UmmFrida

Jag öppnade mig och började blöda pga en infektion trodde dom men dom vet inte säkert. Detta va i v25, då bodde jag i ett annat land. 1 vecka efter skulle vi flytta hem till sverige och läkarn sa att så länge blödningenslutat så kan jag flyga. Vi flög hem på fredagen och på lördagen åkte jag till sjukhuset bara för att kolla så allt va bra. dom la upp mig i stolen och BM blev helt vit i ansiktet och bara tittar på mig och säger att jag går ingenstans jag stannar där jag är. Jag låg inne i 9 dar innan min dotter föddes i v 27+2. Dom sa att nästa graviditet kommer dom kolla extra noga just för att hon föddes prematur. Jag hade fördelen av att mnin första dotter var fullt gången och normalförlossning.

Svar på tråden Varför prematur? Vad hände? Jag vill höra era historier.