• Osynligfärg

15 år vill ha barn

Hejsan! Är en tjej på 15år, går i nian. Vänder mig hit för jag vill ha lite åsikter om vad andra tycker, inte för att det är någon annans val. Jag anser att man gör ett eget personligt val att skaffa barn - det är något naturligt,som gör att alla vi människor finns. Det jag vill säga är att om man tar beslutet att få barn när man är 15 år, alltså att medvetet bli gravid, är det då mycket sämre än att ta ett sådant beslut 10 år senare ?
    Vill också kommentera ALLA som skriver så stödjande och snällt till unga föräldrar - Verkligen helt fantastiskt att det finns ett så stort stöd här på familjeliv! :)*

/ Brudensomlängtar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-10 16:23:44:
    detdär "OM"-et i texten vill jag understryka- Det vill säga att OM man tar beslutet att få barn..........

• Svar på tråden 15 år vill ha barn
  • Me o Mike

Jag har en vän som blev gravid när hon var 14. Födde när hon var 15.. Hon ångrar inte sitt barn, men hon har missat sååå mycket och hon skulle ALDRIG rekomendera NÅGON så ung att skaffa barn..
    Det är inte som att skaffa en gullig liten kattunge.. JAg tycker du ska vänta!! Du har inge bråttom! Du har bara levt i 15 år kära nån..

• Lola Jämtland
    Jag anser att man ska ha gått ut skolan först, allra helst grundskolan. Men helst oxå gymnasiet.

O så ska man ju, såklart, kunna klara sig själv ekonomiskt innan man planerar att skaffa barn. Alltså inte förvänta sig att bli försörjd av samhället genom socialbidrag o detta gäller alla som väljer att skaffa barn oavsett ålder.
    //Snart är det jul igen!
  • evapinglan

hej du det är väl inget fel i att vara en ung mamma...men tänk verkligen efter..på vad du vill..innan..man är en ung mamma även om man som jag var 24 när jag fick mitt första barn..vad vill du göra med ditt liv?+ jobba? resa? eller ta hand om ditt barn det är ett heltidsjobb..som är intensivt...barn kräver mkt speciellt när dom blir trötta,sjuka.m.m man är ju ingen robot själv..
    känn efter i ditt hjärta och gå på det beslutet..se till att du inte är ensam bara ha många nära och kära run dig-det kan behövas..stor kram

• MeNoLike

Jag tycker att 15 år och skaffa barn är lite väl ungt. Man har ingen inkomst eller något och det är ju en väldigt bra förutsättning.
    Jag har också velat ha barn sedan jag var 15 år, började tjata på min kille(inte min kille nu) när jag var 16, han var/är 6 år äldre än mig och tack och lov så såg hantill att dte inte blev av.

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • viseversa

tror inte det är åldern som gör en till en bra förälder!Så länge man ger sitt barn kärlek och trygghet så är man en bra förälder!.

jag ville också ha barn som 15åring men nu i efterhand så tänker jag att det nog var tur att jag inte blev gravid då!

Dels för att man inte har den ekonomin och dels för att man oftast lever hemma och då får ens föräldrar dra det ekonomiska lasset!

Jag tycker att man ska kunna klara sig själv. Sen om man känner att man klarar allt detta själv så visst kör på! har inga problem alls för unga mammor!!

• Bei Bei

JAG tycker det är egoistiskt att planera barn vid din ålder. Varför kan du inte vänta lite tills du har ekonomisk möjlighet att försörja ditt barn? Varför vill du leva på bidrag & andra? Känns ju inte så speciellt moget & ansvarsfullt?

♥ Ronja ♥
  • Lalla3

Hej! Första frågan man skall ställa sig som jag tycker. Är: Kan man försörja sitt barn? Jag skulle inte vilja vara beroende av morsan eller socialen för att allt skulle funka. Jag var 20 när jag fick mitt första barn. Då hade jag fått fast jobb. Kram...

• CarlHerman

Har du någon plan för hur du ska försörja barnet? Eller har du tänkt att dina föräldrar/soc ska hjälpa dig? Jag tycker inte det är fel att skaffa barn som ung, däremot tycker jag inte det är rätt att planera barn medvetet om man inte kan försörja sig själv, och det antar jag att duinte kan eftersom du är 15 år? Dina föräldrar borde få ett ord med i diskussionen eftersom det med största sannolikhet är de som kommer få betala för ditt barn.
    Sen tycker jag utbildning är viktigt, det är svårt att få jobb om man inte har gått gymnasiet minst.
    Jag tycket det är så oansvarigt att planera för barn om man inte har en aning om hur man ska försörja barnet och sig själv (föräldrar och sov räknas inte, de har ju inte valt att du ska skaffa barn).

• JooCee

Hur mogen man än må vara så är det inte att rekomendera att skaffa barn så ung som 15år. Man förändras så jäkla mycket just dom sista åren i skolan där, växer åt olika håll, skaffar nya kompisar, träffar intressanta människor. Vore oerhört dumt att missa allt det. Barn kan du få vid ett senare tillfälle menar jag, men du får inte tillbaka det du missade.

• LisaS

När man är 15 år är man fortfarande ett barn själv. Jag va själv 17 när jag fick mitt första och det va tufft många gånger, men det har gått bra.
    Man vill kunna ge sitt barn en trygg uppväxt. Det tycker jag inte man kan när man är 15 och inte har någon inkomst.
    Jag hade väntat till man gått ut skolan och skaffat sig en utbildning och jobb.

Varför skriva samma fråga 2 ggr under olika nick?

Svar på tråden 15 år vill ha barn