• Jessica1

Hur slipper jag fler missfall?

Hej
    Är nu gravid igen (v 6+3) och har redan varit med om 3 misslyckade graviditeter...
    Undrar nu vad ni har fått för råd för att slippa missfall. Det enda jag har fått höra är du kan inte göra något.

• Svar på tråden Hur slipper jag fler missfall?
  • Motljus

Du kan inte göra någonting. Oftast får du ju inte missfall utan anledning, dvs att fostret inte är friskt.

• Pimpinellan

Du kan leva på ett stort hopp för fyra mf är extremt ovanligt.För övrigt kan man väl bara följa de råd som finns om man haft flera m.f:inte dricka mer än max tre koppar kaffe per dag,undvika sex tills tolfte veckan och äta folsyra och selen.Men det som avgör är ändå om det är fel på barnet.Man kan bara försöka minimera risken,men blir det m.f så blir det och då ska man INTE ta på sig skulden.

• Anje

Jag har haft 5 MF/MA och gjort en utredning som inte pekar på några fel hos vare sig mig eller min man. Nu har jag fått recept på Trombyl (blodtunnande medicin) som jag ska ta från ÄL nästa gång vi försöker bli gravida. Prata med din läkare om detta.Om det inte fungerar med Trombyl kommer jag att prova akupunktur. Efter 3 år av väntande kan jag inte bara tro att det ska fungera av sig själv nästa gång. Det behövs något som hjälper till på traven och jag är villig att prova det mesta.

• Finessan

Vad ledsen jag blir på er som skriver att det inte går att göra någonting. Det tyder på stor okunskap, ungefär lika stor som okunskapen är hos många läkare när det gäller upprepade missfall.

Hade jag lyssnat på dessa ord och accepterat ett nej så hade jag aldrig befunnit mig där jag befinner mig idag - gravid i vecka 12 efter fyra missfall. Två läkare, tre utredningar och ett 40-tal prover senare. Det är fortfarande långt till målsnöret, men för varje dag som går så kommer det närmre och närmre.

Jävlar i min själ vad jag har fått kämpa mot trångsynthet och inkompetens. Men det är så det ser ut i Sverige idag, tyvärr.

Vid enstaka missfall kan felet ligga hos barnet, men vid upprepade missfall ligger felet ofta hos mamman. Det är en villfarelse att det alltid är fel på barnet. När missfallsutredningar görs och inga fel hittas så beror det sannolikt på att man inte grävt tillräckligt djupt. Det som ofta kallas missfallsutredningar kan lika gärna kallas ett skämt med tanke på hur få prover som tas.

Kom in till oss här i tråden och lär av många kloka gummor som befinner sig i samma situation som dig. Kunskapen i tråden är även enorm och om du frågar oss så får du veta att det finns mycket som du kan göra.

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html

Än har den feta damen inte sjungit
  • Pimpinellan

Oftast går det inte göra nånting SJÄLV utan det är ju bara om man gjort en missfallsutredning och fått nåt KONSTATERAT som GÅR att åtgärda man ö.h.t kan göra nåt.Det är ju inte alltid de hittar fel även om man haft flera m.f och gjort utredning.Jag vet mycket väl att t.e.x Trombyl eller Progesteron kan hjälpa till att förhindra m.f.Jag svarade mer på själva frågan vad man kan göra SJÄLV-och det är ju som sagt inte mycket...Även jag har enorm kunskap-det får man när man själv befunnit sig i bebisverkstan alldeles för lång tid.Utredning kanske t.s gjort-vad vet jag.Hoppas du inte syftar på mig när du säger trångsynthet och inkompetens-jag är ingen expert,självklart,men som sagt en hel del vet jag och missfallsutredning var inte det t.s ens frågade om.

• Dofilus

Finesssan: Och exakt vad gjorde DU för att inte drabbas av ett missfall till. Alltså DU och inte någon läkare.

• Tigger2

Har haft tre missfall på ett år, Fick göra en utredning som inte visade några fel är nu gravid i vecka 30 efter att ha fått blodförtunnande (Fragmin) och varit sjukskriven större delen av tiden. Är inte i mål än men det ser ljust ut. Lycka till alla ni som kämpar!

• Capucine75

Finessan: Att brukar kolla igenom det senaste på den tråden ibland och tycker hittills inte att jag fått några andra tips än de som jag fått av läkaren (progestron & trombyl). Att gå igenom nära 900 inlägg när det mesta tar upp oro och plussande känns väldigt tidsödande. Är det då inte bättre att ha en tråd med svar på vad man kan göra och samla alla tips och råd där ni som tydligen vet vad vi kan göra kan tipsa oss? Det är vi nog många som skulle uppskatta.

• Kängu

Förutom att hitta en läkare som tar fler prover och är engagerad i ämnet, och mycket av det står i tråden som Finesssan tipsar om, så kan man inte göra mycket själv, hemma så att säga....

Detta har jag förstått kan hjälpa:
    *Försöka om och om igen, för många med upprepade missfall får barn tillslut utan att man gör något.
    *Ev trombyl och progesterone
    *Jag skulle själv inte träna och ha sex före v12, för det känns obehagligt när det drar i livmodern.
    *Skulle ligga rätt lågt med koffein.

Jag har lärt mig mycket genom att surfa runt och läsa, läsa, och läsa vad andra fått för tips, var olika läkare jobbar osv, vad de rekommenderar osv även om det är tidsödande.

• LisaC

Jag har haft två ma och ett mf tidigare och är nu gravid igen. Jag tar trobyl och progesteron och det verkar funka för mig, jag är nu i vecka 11 och har sett att det finns ett litet liv därinne! Vågar ju inte hoppas för mycket ännu men det känns mycket bättre den här gången så det är bara att hålla tummarna.

Jag tycker du ska höra med din gynekolog om trombyl och progesteron.

• Maura

Hur mycket Trombyl och Progesteron har ni blivit ordinerade? kram Maura

• Eva X

På mig hittade de inget vid missfallsutredningen, men jag har ätit albyl minor på eget bevåg under de första femton veckorna av min nuvarande graviditet (två halva tabletter i veckan ungefär) och även omega-3. Jag har dessutom minskat på kaffet och tagit det ovanligt lugnt både hemma och jobbet. Inget sex före femte månaden. Mycket av det som Kängu skriver alltså.

Jag har ingen aning om det är detta som gjort att jag för första gånge är i vecka 25, men på sätt och vis tror jag det.

Något annat man SJÄLV kan göra är ju att just som Finesssan skriver att faktiskt driva utredningarna vidare för att verkligen hitta något. De flesta vanliga MF-utredningar är ganska fattiga på prover och skiljer sig åt beroende på var man bor i Sverige.

• LisaC

Jag tog 3 progesteron om dagen från den dag jag plussade till utgången av vecka 8 då det blev 2 om dagen tom vecka 10. Nu ska jag ta 1 om dagen tom vecka 12. Trombyl (75 mg) har jag tagit 1 om dagen sedan plusset och ska fortsätta med det fram till UL vecka 18.

• Tittija

lite peppning på vägen har efter 7 mf sen 2005 tills januari 2007 lyckats plussa tidigt och började med progesteron vagitorer äre nu i v 38 dock kan min pco samt ålder 42 år spela in i mf risken
    god jul på er alla och jag håller tummarna

• Jessica1

Tack för alla råd.
    Har frågat läkaren om trombyl men eftersom jag blödde rätt mycket den gången jag kom halvvägs så tyckte hon att det var direkt olämpligt. Dessutom så beror 10% av missfallen (om man äter medicinen) utav medicinen enl. henne.

Progesteron får jag redan (FET försök) så det är bara kvar att ta det lungt, skippa sex och alla stressande moment i livet mao...

Svar på tråden Hur slipper jag fler missfall?