• jassy

Hur gör man, om man vill ge bort ägg? :D

Vi väntar en flicka den 4 januari.
    Efter många års försök då vi trodde nåot var fel på oss, var det inte de, inget alls :D Och vi blev gravida. Är nu i vecka 36. Och lyckan är obeskrivlig.. :D

Då vi sedan inte vill ha några fler barn, utan ser våran flicka som ett mirakel, och vill endast ägna all tid och uppmärksamhet åt henne.

funderar jag på att göra nån annan lika glad som vi blev då vi märkte att vi faktiskt kunde bli med barn.

genom att donera ägg?

kan man välja vem man vill ge till..
    aa ni vet vad jag menar? Svårt att förklara?
  • Svar på tråden Hur gör man, om man vill ge bort ägg? :D
  • Lillefot

Hej!
    Först vill jag gratulera till din mirakelbebis och ge dig många guldstjärmor för att du vill donera!

Här är en lista på några kliniker:
    www.barnviadonation.se/aggdon_sokes.html

Sedan håller man även på att starta upp behndling med äggdonation i Malmö:
    www.skane.se/templates/Page.aspx

Det rekommenderas att dina vänner får ägg från en annan donator, men du kan ändå hjälpa ett par fram i kön genom att donera; s k korsdonation.

Lycka till med bebisen och hoppas att du kan bli donator sen!

/Lillefot, själv i behov av ägg.

• jassy
    Lillefot skrev 2007-12-04 10:59:37 följande:
    Hej!Först vill jag gratulera till din mirakelbebis och ge dig många guldstjärmor för att du vill donera!Här är en lista på några kliniker:www.barnviadonation.se/aggdon_sokes.html Sedan håller man även på att starta upp behndling med äggdonation i Malmö:www.skane.se/templates/Page.aspx rekommenderas att dina vänner får ägg från en annan donator, men du kan ändå hjälpa ett par fram i kön genom att donera; s k korsdonation.Lycka till med bebisen och hoppas att du kan bli donator sen!/Lillefot, själv i behov av ägg.
    ok!
    Hur mkt kan man donera??
    vad är det för regler osv?
  • petsod

Läste på en av ovanstående sidor att man inte får vara äldre än 26 år, kan det verkligen stämma???

• miss maple
    petsod skrev 2007-12-04 13:52:05 följande:
    Läste på en av ovanstående sidor att man inte får vara äldre än 26 år, kan det verkligen stämma???
    Nej det stämmer inte.
    36 år är gränsen.

jazzy STORT grattis till ert mirakel.
    Och vad glad jag blir av att höra att du vill donera sen.
    Kram.
  • jassy
    miss maple skrev 2007-12-04 19:12:48 följande:
    Nej det stämmer inte.36 år är gränsen.jazzy STORT grattis till ert mirakel.Och vad glad jag blir av att höra att du vill donera sen.Kram.
    Alltså jag har aldrig tänkt på det tdigare.
    Men att hjälpa nån annan upleva det vi upplever :)

det kan jag bara inte låta bli :D
  • Primrose
    jassy skrev 2007-12-04 13:44:54 följande:
    ok! Hur mkt kan man donera??vad är det för regler osv?
    Jag tror att det är så att man inte får ge upphov till mer än sex barn. Sedan är det ju så att du går igenom i princip samma procedur som en kvinna som gör IVF-behandling dvs. med nedreglering först och sedan en "hormonpush" för att du ska få många ägg i en cykel och därefter ÄP. Jag tror att det är så att donatorn inte är anonym i Sverige men att det är föräldrarna som avgör om de vill berätta för sitt barn att det kommit till via ÄD.

Vad fantastiskt att du vill donera!
  • kärlekslusen

Funderar också mycket på donation, då mina ägg är väldigt friska, men min kropp inte kan bära en graviditet till.

Men, får jag veta vem som blir förälder till barnet som blir?

• miss maple
    kärlekslusen skrev 2007-12-12 22:00:36 följande:
    Funderar också mycket på donation, då mina ägg är väldigt friska, men min kropp inte kan bära en graviditet till.Men, får jag veta vem som blir förälder till barnet som blir?
    Nej du får inte veta vilka föräldrarna är.
  • Hoppets ängel

Universitets sjukhuset i Malmö vill ah fler donatorer, ring dem
    Tänk om fler var som du, Jag blir varm o hjärtat. Från en som inga själv har. TACK

jassy skrev 2007-12-04 09:12:22 följande:
    Vi väntar en flicka den 4 januari.Efter många års försök då vi trodde nåot var fel på oss, var det inte de, inget alls :D Och vi blev gravida. Är nu i vecka 36. Och lyckan är obeskrivlig.. :DDå vi sedan inte vill ha några fler barn, utan ser våran flicka som ett mirakel, och vill endast ägna all tid och uppmärksamhet åt henne. funderar jag på att göra nån annan lika glad som vi blev då vi märkte att vi faktiskt kunde bli med barn. genom att donera ägg?kan man välja vem man vill ge till..aa ni vet vad jag menar? Svårt att förklara?
  • Mossmamman

men på MAS dvs på fertilitetskliniken i Malmö står det såhär....

Vad krävs för att bli äggdonator?
    För att donera ägg ska du:
    vara frisk
    vara mellan 20-26 år
    får gärna ha fött egna barn, men det är inget krav
    ha en BMI (Body Mass Index) på högst 30

Är det olika på olika kliniker då?
    Mellan 20- 26 har ju vissa inte ens börjat fundera på att skaffa barn?
    Jag menar jag skulle inte kunna donera ägg innan jag fött egna barn. TÄNK om jag inte skulle få senare?
    Ego kanske men så tänker jag.

• Ammiz

Finns det några risker med att donera ägg? Att det kan försämra mina egna chanser att bli gravid i framtiden?

Jag och min fru har haft olika teorier för varför det rekommenderas att vänta tills man fött de barn man vill ha. jag har trott att det är eventuella risker. Min fru tror att det är för att man då kanske är mer känslomässigt redo att ge bort ett ägg.

På akademiska sjukhustets sida (www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx) står det en tredje förklaring, att det är ett tecken på normal fertilitet.

• Mossmamman
    Ammiz skrev 2007-12-22 13:22:54 följande:
    Finns det några risker med att donera ägg? Att det kan försämra mina egna chanser att bli gravid i framtiden?Jag och min fru har haft olika teorier för varför det rekommenderas att vänta tills man fött de barn man vill ha. jag har trott att det är eventuella risker. Min fru tror att det är för att man då kanske är mer känslomässigt redo att ge bort ett ägg.På akademiska sjukhustets sida (www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...) står det en tredje förklaring, att det är ett tecken på normal fertilitet.
    ja se mitt svar tex så tänker jag....
  • Irma1

Mossmamman: På Sahlgrenska i Göteborg ser dom helst att personer som vill lämna ägg är mellan 25-35 dom får vara yngre men dom ska veta vad det innebär. Men att dom inte får vara äldre än 35.. Så sa läkaren till oss nu när vi va där.. Konstigt att det kan vara så olika..

Svar på tråden Hur gör man, om man vill ge bort ägg? :D