• Bromma105

Privat äggdonation i Umeå

Är det någon som vet hur det går till i Umeå om man har egen äggdonator? Vad har de för krav på donatorn och är det fortfarande korsdonation?
    Våra vänner som vill donera har svårt att klara alla kraven som Stockholmslandsting har.

• Svar på tråden Privat äggdonation i Umeå
  • cetta

Jag vet faktiskt inte riktigt vilka exakta krav man har i Umeå. Jag vet att systrar som donerat till sina egna systrar har varit lite äldre än 36 som är kravet annars. Men annars har man samma krav i Umeå som på andra ställen. Det är ej nödvändigt att göra en korsdonation, även om det är vad de förespråkar och helst ser att man gör.

Inga exakta svar på dina frågor är jag rädd. Det enklaste är nog att höra av sig dit och fråga. Det är i alla fall en jättefin klinik och man blir mycket väl omhändertagen där uppe!

Lycka till!

Cetta

• Fiaflopp

Vilka krav i sthlm är det dom inte klarar av?

• Bromma105

Hej
    Stockholm har väldigt höga krav på vilket BMI man ska ha. Tyvärr försvann en av mina donatorer pga av ärftlig cancer som var dokumenterat i släkten. Man får heller inte vara äldre än 36. Och på Umeås webbsida läste jag att donatorn får ej vara fyllda 38. Det betyder att vi har fler att välja på att fråga.

• Fiaflopp

Aha ok,då förstår jag men tänk också på att dessa krav är för att ni ska få bästa möjliga resultat...
    Menar absolut inget illa utan bara poängterar det...ta inte illa upp!

• Bromma105

Jag tar inte illa upp. Och min vän som nu tyvärr har ärftlig cancer i familjen har själv skaffat barn. Vad jag ibland känner är att de vill få fram några perfekta människor. Just cancer är en obehaglig sjukdom som man tyvärr kan få vare sig man har den ärftlig eller inte. Men det var ju ingen som hindrade henne att skaffa ett eget barn.
    Den läkaren som jag var i kontakt med i Falun som sa till oss att vi behöver försöka med äggdonation sa att vikten påverkar inte. Därför tycker jag det är så konstigt att man så hårt håller på just BMI som kan vara väldigt fel visande. Om man är vältränad och har mycket muskler så kan man ligga på ett högt BMI. Skulle hellre vilja att de gör en allmän hälsoundersökning.

• Fiaflopp

Ja där håller jag med både ang sjulkomen och BMI eftersom det ju inte är DU som äggmottagare har för högt BMI.

Det är det som är det viktigaste,att du inte är överviktig alltså...

• kodoktorn

Bara av nyfikenhet, vilket BMI är gränsen uppåt? Är man vältränad borde man ju inte få ett BMI för fetma, möjligen övervikt.

• Fiaflopp

Tror att det ligger på 30 i Sthlm men jag är osäker eftersom jag inte har det problemet.

• Bromma105

Det är 30, och vad jag förstår så kollar det inte alls hur stor muskelmassa det är utan de kör endast på vikten.

• Fiaflopp

Nej det gör dom nog inte,fast som sagt så är det för att det ska lyckas bättre,kvaliteten påverkas av mycket märkliga saker måste jag säga,tyvärr är det så.På äggen menar jag nu alltså...

• Bromma105

Det är väl så, och vi får se hur det går. Det är 6 månaders väntan från att man lämnar blodprov tills man får lämna ägg så man har tid att gå ner i vikt. Det är värre med ärftliga sjukdomar och ålder.

Svar på tråden Privat äggdonation i Umeå