• maritmedm

Finns det någon som redan fått ett barn men sen inte kunnat få fler?

Hej alla... vill veta om det finns någon fler som mig här. Jag har en dotter på 4½ år med min förre kille, nu är det så att jag och min sambo vill bli med barn men det går inte. Vi har påbörjat utredning men inte kommit så långt än, men mest troligt så kan vår barnlöshet bero på alla inflammationer jag fick i äggledarna efter att jag satt in en hormonspiral.
    Nu vill jag veta om det finns någon som går igenom samma sak, antingen om du har ett barn och har problem att få ett till eller om du har haft inflammation i äggledarna och därför inte kan få barn.
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Finns det någon som redan fått ett barn men sen inte kunnat få fler?
  • Mamma till viljestark dotter

Vi har en dotter på snart fyra som vi försöker få syskon till. Tyvärr går det inge bra pga att jag inte har nån äl. Har prövat äl-stimulerande tabletter och sprutor, tyvärr utan resultat Nu ska vi snart påbörja vårt första IVF, börjar spraya ca 14 december

Har ni hunnit få nåt svar på mannens spermaprov? Är det äggledarna det är "fel" på är det väl läge för IVF, eller? Eftersom ni inte har gemensamma barn så får ni ju tack och lov landstingsfinansiering

• Paulina f69

Just idag så hamnade vi i det läget, kan man väl säga. Vi har en dotter ihop (och en tvillingsyster till henne i himmelen) som kom till genom ivf på första försöket. Sen har vi gjort tre syskon-ivf-försök som alla har misslyckats. Senaste gick alltså åt skogen idag. Eftersom det gick så lätt första gången så hade vi förstås trott att på tre försök så skulle vi lyckas få till ett syskon, men icke. Nu orkar vi inte mer och adoption är inget alternativ för oss av olika skäl. Så vår familj är som den är nu - och nu ska vi ta vara på det vi har, ägna oss åt dottern och varandra, våga börja göra mer äventyrliga planer för framtiden osv. Men samdigt så suger det förstås. Det är skit rent ut sagt. Min reaktion har nog inte kommit fullt ut än, jag får se hur det känns om några ddagar, än så länge så står jag på benen.....

• Cathy30

Hej
    Jag har en dotter från tidigare förhållande, hon är 8 år. Nu vill gärna jag och min sambo ha ett gemensamt barn, han har inga sedan tidigare.
    Vi har gjort 3 IVF försök, vi lyckades på första och blev gravida med tvillingar...tyvärr förlorade vi dem i vecka 20. Har inte lyckats med ivf efter det. Jag har endometrios och läkarna säger att jag har helt täta äggledare.
    Det känns tungt att inte kunna få ett barn med mannen som man älskar...samtidigt är man så fruktansvärt tacksam för det barnet man har.
    Men jag vet precis hur du känner, om det är någon tröst.
    Kram Cattis

• fjösen

Jag har ett barn sen tidigare, å nu för ett tag sedan bestämde jag och min "nya" sambo att det vi skulle villja ha ett gemensamt barn. Men det verkar helt kört. Första graviditeten va helt oplanerad och hände i ett tillfälligt förhållande. Före det hade jag och sambon på den tiden försökt att få barn i sju år utan att lyckas. så jag trodde absolut inte jag kunde bli med barn å då blev det som det blev å jag vet inte hur det kan komma sig. Men jag blir mer och mer ledsen på tanken att min underbara son kanske aldrig kommer att få ett sysskon och att den underbara man jag lever med kanske aldrig kommer att få några biobarn.

• maritmedm
    fjösen skrev 2007-12-13 01:26:36 följande:
    Jag har ett barn sen tidigare, å nu för ett tag sedan bestämde jag och min "nya" sambo att det vi skulle villja ha ett gemensamt barn. Men det verkar helt kört. Första graviditeten va helt oplanerad och hände i ett tillfälligt förhållande. Före det hade jag och sambon på den tiden försökt att få barn i sju år utan att lyckas. så jag trodde absolut inte jag kunde bli med barn å då blev det som det blev å jag vet inte hur det kan komma sig. Men jag blir mer och mer ledsen på tanken att min underbara son kanske aldrig kommer att få ett sysskon och att den underbara man jag lever med kanske aldrig kommer att få några biobarn.
    Det känns som att vi är i exakt samma sits... det du skriver är exakt det jag själv känner. Hur ställer sig din nya till det faktum att han kanske aldrig får biobarn??
  • saraemma

Hej! Jag har en dotter på 11år sen ett tidigare förhållande. Blev då gravid på första försöket. Nu har jag och min nya sambo försökt ett år utan att lyckats. Nu äter jag pergo för att förstärka ÄL. Efter att jag tog ut min hormonspiral har varken ÄL eller mens funkat som det ska. Hade jag vetat det hade jag aldrig satt in spiralen!

• maritmedm
    saraemma skrev 2007-12-13 13:55:38 följande:
    Hej! Jag har en dotter på 11år sen ett tidigare förhållande. Blev då gravid på första försöket. Nu har jag och min nya sambo försökt ett år utan att lyckats. Nu äter jag pergo för att förstärka ÄL. Efter att jag tog ut min hormonspiral har varken ÄL eller mens funkat som det ska. Hade jag vetat det hade jag aldrig satt in spiralen!
    Jag hade heller aldrig satt in en om jag vetat hur mkt problem det skulle bli. Med tanke på hur stor risken ändå verkar vara att det kan skita sig så borde de förvarana en innan. Hoppas att det kommer gå bra för er!
    Din dotter, är hon syskonsjuk? Det är min... det är det enda hon pratar om.
  • saraemma
    maritmedm skrev 2007-12-14 07:48:10 följande:
    Jag hade heller aldrig satt in en om jag vetat hur mkt problem det skulle bli. Med tanke på hur stor risken ändå verkar vara att det kan skita sig så borde de förvarana en innan. Hoppas att det kommer gå bra för er!Din dotter, är hon syskonsjuk? Det är min... det är det enda hon pratar om.
    Nej, hon har nog kommit över det stadiet att va syskonsjuk... Hon pratar inte så mycket om syskon, men det skulle säkert va kul om det nu blir så!
    Min gyn sa att hormonspiral är sååå bra, inga biverkningar knappt och när man tar ut den blir allt som vanligt direkt! Nu tror hon fortfarande inte att detta beror på spiralen utan att det skulle ha krånglat ändå. Säkert! Jag har läst om jättemånga på nätet som fått liknande problem, såklart att det beror på spiralen!
  • maritmedm
    saraemma skrev 2007-12-14 07:58:04 följande:
    Nej, hon har nog kommit över det stadiet att va syskonsjuk... Hon pratar inte så mycket om syskon, men det skulle säkert va kul om det nu blir så!Min gyn sa att hormonspiral är sååå bra, inga biverkningar knappt och när man tar ut den blir allt som vanligt direkt! Nu tror hon fortfarande inte att detta beror på spiralen utan att det skulle ha krånglat ändå. Säkert! Jag har läst om jättemånga på nätet som fått liknande problem, såklart att det beror på spiralen!
    Jag fick ju en massa infektioner i äggledarna efter att jag satt in spiralen och det berodde verkligen på den så tillslut fick jag åka in akut och ta ut den. Sen är det ju så att det kan ha medfört skador på äggledarna som kanske inte går att göra ngt åt. Skulle det vara så blir jag oerhört besviken, just eftersom en spiral skulle vara så himmla bra! Sen är ju inte våran utredning helt klar än så vet inte än om det är jag eller min sambo eller oss båda som är problemet.
    Det är nu mer än 1½ år sen jag tog ut den och efter det har jag inte haft en enda infektion, hade heller aldrig haft det innan jag satte in den.
Svar på tråden Finns det någon som redan fått ett barn men sen inte kunnat få fler?