• septemberhopp

    Hjärtklappning/takykardi...

    Någon som varit med om att hjärtat plötsligt spårar ur? Jag råkade ut för det i torsdags -hjärtat slog plötsligt dubbelt så fort, dubbelt så hårt, så att hela halsen och tröjan synligt hoppade!
    Efter att ha gått in på KK och frågat blev jag skickad till vanl. akuten, och de sa att det är något som "kan drabba unga människor". Känns lite nojjigt i alla fall:(
    Någon annan som varit med om det/vet något? Jag har ju hjärtklappning så fort jag går i trappor osv, och om jag är väldigt trött, men det här var helt annorlunda, och varade i ca en timme. Urläskigt! Är nu så orolig att det skall hända igen. Har också haft mycket huvudvärk och blir lätt andfådd. Jag frågade på KK, och de sa att de inte diagnosticerar något som är relaterat till grav. så här tidigt - är snart i v. 19.

  • Svar på tråden Hjärtklappning/takykardi...
  • Makaroner

    Kanske panikångest el nåt som slagt till hos dig? Vila o ta det lugnt. Kroppen säger ifrån om du överanstränger dig. Kondisen försämras då man är gravid. Jag var både yr och andfådd när jag hade ansträngt mig för hårt.

  • septemberhopp

    Nej, det var inte panikångest - det har jag varit med om, och det här var helt fysiskt. Åt lunch, och sedan så kändes det som om hjärtat slog tre slag på en gång, och sen hade jag plötsligt en puls på 220/min.

    Men - visst vilar jag och lyssnar mer.

  • loppan1

    Jag har precis blivit utredd för hjärtklappning och hjärtrusning. har gått med 24timmars ekg och gjort ultraljud på hjärtat. Man hittar inget fel men ser att pulsen är hög och springer iväg ibland. Nu är jag sjukskriven 50% och ska göra tillväxtultraljud på bebisen för att se att den inte är påverkad. det är en läskig känsla när det händer

  • helenica

    hejsan igen..jag hade oxå hjärtklappning å att hjärta rusade..läkaren trodde att det berodde på min press jag hade då mamma å mormor dog .så jag blev sjukskriven 1 mån å sen har jag jobbat halvtid..Är mycket bättre i hjärtat nu..se till att få lite promenad å sov en stund under dagen ..lycka till

  • Mujsan

    Hej.
    Har samma hjärtrusningar som du beskriver, det dunkar upp i hårrötterna.
    En dag låg jag i 10 min. utan att det ville lugna ner sig.
    Min MN sa att det finns de kvinnor som nästan får ligga sig igenom hela graviditeten pga hjärtklappning!!
    Mina kommer och går. Oftast får jag det när jag är lite förkyld (täppt i näsan), har nåt virus eller liknande i kroppen och då kan det trigga hjärtat. Ska vara helt ofarligt.Som sagt, man bär ju omkring på en individ till och man får ökad blodvolym osv och allt detta ska hjärtat orka med, inte konstigt att det hoppar till ibland.

    / Mujsan

  • septemberhopp

    Så skönt att andra varit med om samma sak:) Inte för er, men att veta att det finns och verkar rel ofarligt.

    Tack för svar!

    Kramkram

  • Ronnyru

    Septemberhopp! 


    jag har exakt samma! Hände i början av grav, i slutet av grav, efter förlossningen och fortsatt efter. Får upp till 220-230 slag per minut, svimmar nästan, får huvudvärk, illamående, svag och skakig. Dagen efter har jag svar värk och obehagskänsla i bröstet. Fick det av att vara ute på gården i 10 min, och lunka fram. Om jag ställer mig upp från soffan(vilopuls på 60-70) så får jag 100-120 bara av att stå. Gjorde EKG igår utan att hitta något. Har du fått veta vad det var? Hände det mer? Har det gett med dig? 


    Hej!
  • Maac
    Ronnyru skrev 2023-07-23 13:28:30 följande:

    Septemberhopp! 


    jag har exakt samma! Hände i början av grav, i slutet av grav, efter förlossningen och fortsatt efter. Får upp till 220-230 slag per minut, svimmar nästan, får huvudvärk, illamående, svag och skakig. Dagen efter har jag svar värk och obehagskänsla i bröstet. Fick det av att vara ute på gården i 10 min, och lunka fram. Om jag ställer mig upp från soffan(vilopuls på 60-70) så får jag 100-120 bara av att stå. Gjorde EKG igår utan att hitta något. Har du fått veta vad det var? Hände det mer? Har det gett med dig? 


    Jag hade samma, oftast i slutet av en förkylning och när jag varit uttorkad (druckit alkohol). Började med ett dubbelslag och sen var det igång.

    Visade sig att jag hade AVNRT och fick göra en ablation. Efter det var alla besvär borta och det har inte kommit tillbaka.
Svar på tråden Hjärtklappning/takykardi...