• Diddy

Ni som har sparkonto till era barn??

Vart har ni?Hur funkar det?Kostnad?

Vill öppna ett åt vår son men vill veta lite innan om allting??

Någon.

• Svar på tråden Ni som har sparkonto till era barn??
  • evova

att öppna ett spar konto kostar inget.. vad ränran om året lugger på vet jag ej... men det öppnar ni ju i hans namn och person nr.. sen så kan ni ju göra så han inte kommer åt det fören han är myndig.
    jag har spar konto till min grabb hos swedbank... funkar hur bra som helst

• Näckrosen

Vi har ett fondkonto hos Handelsbanken till sonen. Det kan ju öka ganska fort och liten risk för förlust.
    Sätter in pengar då och då när spargrisen är full och det går kanon.

• Sockerkakan

Har ett "framtidskonto" hos Sparbanken som vi har stående överföring till på 300 kr i månaden. Sätter även in födelse/dop/julklappspengar där.
    Mina föräldrar har startat fondkonto till lillan där dom överför 100 kr i månaden.

• minnlis

Vi har ett sparkonto i dotterns namn som vi ska ändra till vårat, till en fond. just därför att vi vill inte att hon ska ta över det när hon blir 18 år. Anser inte att hon är tillräckligt mogen då. Sätter in 1000 kr i månaden.

• coco brun

Ett fondkonto kan öka ganska fort, vid goda år, men innebär inte liten risk som någon skrev ovan.. fonder innebär alltid risk och nu när börserna stigit i 5 år så finns risken för snabba nedgångar framöver(svenska börsen har en av världens högsta risk, sämsta börsen i hela världen år 2002), men över tiden ger fonder bättre avkastning, så vi har öppnat ett fondkonto till vår son. Sparar i Indien, Brasilien, Kina etc. När det går ner får man ha is i magen och passa på att köpa när det är billigt.

• lillaälgfrun

Sparar också i fonder. Det är nog det som ger bäst avkastning på lång sikt.

• Jag o de små

Vi har oxå fondkonton till våra små, i Nordea. Sätter in 100:-/månad+ födelsedags-, dop o julpengar samt när vi tömmer spargrisar... De får tillgång till dem när de blir 18. Kostar inget.

mamma till goa tjejerna Maja o Lina
  • Sterna

Vi har ett vanligt lågränte sparkonto till baarnen där vi stoppar 300kt/mån.
    När de har 5000kr på sina konton flyttar vi över dem tille tt VIP-konto och köper aktieobligationer som ger minst 7% ränta men går aktiemarknaden bra så kan räntan bli högre.
    Pengarna är låsta i obligationen i 3 år, sen sätts de åter in på sparkontot och vi kan göra om hela proceduren, eler rättare sagt, vår bankkontakt sköter det.

Vet inte vilken ränta vi fick men på 10000kr fick sonen 3500kr
    i ränta på 5 år.

• godishjärtat

Vi har ett fondkonto i vårt namn, sätter in 500kr i mån. Min pappa har ett sparkonto i handelsbanken i min dotter namn, som hon får tillgång till när hon är 18.

• 81patrik

Våra små har varsit sparkonto på Swedbank som de får tillgång till när de är 18 år. :)

• Lotusblomma

Har fondsparande åt grabbarna. Sätter iaf en 100 varje månad åt de. Blir väl mer sedan när vi båda jobbar igen.

• lurksmulan

Man kan bospara också, det är bra om ni vill att erat barn ska stå i kö till lägenhet och spara samtidigt.
    Jag vet att HSB har det, är osäker på om andra företag också har.

Vi sparar i fondkonton åt våra barn.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Sterna

lurksmulan
    Här är det svärfar som sparat i HSB ¨åt barnbarnen men det som stör mig med det sparandet är att jag ska betala 250kr om året i ett HSB-medlemskap för att barnen ska få spara...
    Räntan på kontona kommer inte ens upp i 250kr

Svar på tråden Ni som har sparkonto till era barn??