• barbafin

I Kinamockaskogen där bodde en familj...

... men hur fortsätter texten?

Kan någon hjälpa mig med texten till denna låt?

• Svar på tråden I Kinamockaskogen där bodde en familj...
  • Phidelie

..och pappa laga middag och mamma rensar sill. Och lillen satt på pottan och gjorde marmelad så kom den lilla råttan in och undra vad det var..
    Håll klaffen gamla råtta det angår inte dej för det jag har i pottan det ska jag ge min tjej.

Så sjunger jag, kommer inte ihåg texten exakt....säkerligen finns andra liknande.

• Sassafrass

... o tjejen satt på taket o tjejen ramla ner och tjejen slog i marken så va det inget mer.

Så avslutade jag den i alla fall som barn. Min version var också något mer oförskämd då jag sjöng håll käften istället för håll klaffen =)

• Emmiz

....Pappa lagar maten och mamma rensar sill,
    och lillan satt på pottan och gjorde marmelad, då kom en lite råtta och undrar var det var,
    Lillan sa till råttan det angår inte dig för det jag har i pottan det ska jag ge till dig!

• N E A

..där pappa laga maten o mamma hjälpte till o lillan satt på pottan o gjorde maremlad då kom en liten råtta o fråga va det va:
    -Håll klaffen lilla råtta, det angår inte dig, för de jag har i pottan, de ska jag ge min tjej.

Å tjejen satt på taket o tjejen ramla ner och tjejen ska begravas på söndag klockan tre. De hade ingen flagga men det gick bra ändå, de tog en gammal kärrning o piska gul o blå.

eller:

å tjejen satt på taket o tjejen raml ner sen födde hon fem ungar med rumpan upp-o-ner, den ena kom av farten, den ena åkte me, en av de satt vid hålet o den andre puttar på.

*lite mindre barnvänliga som vi sjöng vid typ 8 års ålder, hehe )

• barbafin

Tack - nostalgitripp eller hur?

• Sigrid Josefsson

I kinamockaskogen där bodde en familj där mamma lagar maten och pappa rensar sill,,,,,, Och lillan satt på påttan och laga mamelad då kom den stygga råttan och frågar vad det va,,, Håll skäften lilla råtta det angår inte dig för de jag har i påttan det ska jag ge till tjej,,, Och tjejen satt på taket och tjejen trillar ner och tjejen skulle begravas på LÖRDAG klockan tre,,,,, Dom hade ingen flagga men de gick bra ändå dom tog en gammal hagga och måla GUL & BLÅ ,,, Och mamma satt på taket och sålde hästarskit hon trodde det var lakrits hon åt var ända bit,,,,,,,,,,, BLÄ,,,,,, Av, Sigrid Josefsson 9 år,,,

• Awesomeness

I Kinamockaskogen, där bodde en familj, där mamma laga maten och pappa hjälpte till och lillen satt på pottat och gjorde marmelad, då kom det fram en råtta och fråga vad det var. Håll käften lilla råtta, det angår inte dig, för det jag har i pottan, det ska jag ge min tjej och tjejen satt på taket och tjejen ramla ner, så tjejen ska begravas på Fredag klockan 3, vi hade ingen flagga, men det gick bra ändå, vi tog en gammal kärring och slog na gul och blå.

• alena

I kinamockaskogen där bodde en familj
    där mamma laga maten och pappa rensa sill

Å lillen satt på pottan och gjorde marmelad
    då kom en liten råtta och fråga vad det var

Håll käften lilla råtta det angår inte dig
    och det jag har i pottan det ska du få av mej

Å lillen satt på taket och lillen ramla ner
    och lillen ska begravas på fredag klockan tre

Vi hade ingen flagga men det gick bra ändå
    vi tog en gammal käring och slog na gul och blå

• Hilmir

Där mamma tvätta' kläder och pappa laga' sill och lillan satt på pottan och gjorde marmelad då kom en liten råtta och fråga' vad det var, håll käften lilla råtta det angår inte dig, för det som är i pottan det gör jag åt min tjej och tjejen satt på taket, och tjejen trilla' ner, då blev det en begravning på söndag klockan 3 och när dom hade samlats så öppnades en port där kom en liten kärring, vafan har ni gjort

• twistedsocks

...mamma lagar maten och pappa rensar sill. Och lillen satt på pottan och gjorde marmelad, då kom en liten råtta och fråga vad det var.
    - Håll käften lilla råtta, det angår inte dig. För det jag har i pottan det ska jag ge min tjej.

Forts. alt. 1: Och tjejen satt på taket och tjejen trilla ner, och tjejen slog ihjäl sig och tjejen finns ej mer. Och tjejen ska begravas i morgon klockan tre. Vi hade ingen flagga, men det gick bra endå. Vi tog en gammal kärring och piska 'na gul och blå.

Forts. alt. 2: Och ettan satt på taket och tvåan trillade ner och trean slog ihjäl sig och fyran finns ej mer. Och femman ska begravas imorgon klockan tre och har du några blommor så får du följa med. Och sexan for till himlen och sjuan knacka på. Och åttan kom och öppna - vad tusan står nu på. Och nian sitter hemma och tian dricker mjölk och elvan står och kissar på våran gamla hôlk.

• AnniePanny

I Kinamockaskogen, där bodde en familj
    Mamma laga maten, och pappa rensar sill
    Och Lotta satt på pottan, och gjorde marmelad
    Då kom en liten råtta, och fråga' vad det var
    "Håll käften på dig råtta, det angår inte dig,
    för det jag har i pottan, ska mamma få av mig."
    Och Lotta satt på taket, och Lotta trilla ner
    Lotta blev begraven, med rumpan upp och ner

• Emmy wernersson

Jag komer ihåg den så här

I kinamakaskogen där bodde en familj och mamma laga maten och pappa rensa sill Å lillan satt på pottan och gjorde marmelad och då kom en liten råtta och fråga vad det var hållkäften lilla råtta det angår inte dig för det jag har i pottan slänger jag på dig åh lilla satt på taket och Lille ramla ner och lilla slagit ner sig och lillen fann sig med och på lördag klockan 3 så hade de begravning men de hade ingen flagga som tog en gammal kärring och måla henne gul och blå

• Lyckoslantsprenumerant

...och mamman laga maten å pappan rensa sill. Å lillan satt på pottan å gjorde marmelad, då kom en liten råtta å fråga vad det var.

Håll käften med dig råtta! Det angår inte dig, för det jag har i pottan, det ska jag ge min tjej.

Vilken underbar etnologisk undersökning!!

Svar på tråden I Kinamockaskogen där bodde en familj...