• Fagerholm

Hur lätt/svårt är det att hitta en hyreslägenhet i Södertälje ? Tips?

Fick igår veta att jag fått jobb i Södertälje. jätte kul och förväntansfullt =)

Men vi bor just nu i Gävle och måste ju därför flytta ner så har kollat på lägenheter igår. Men det verkar ju inte finnas så mycket tyvärr, så vetnågon hur lätt eller svårt det är att få en hyreslägenhet då det är ett vik på ett år till att börja med men med goda möjligheter till förlänging vill vi hellst inte köpa om vi kan slippa men blir en nödlösning om inget annat går.

Hur lång tid behöver man stå i kö tror ni?
    Jag får en bra lön (förskollärare) och min sambo pluggar på halvfart och har CSN på 50% han jobbar extra här och kommer försöka få ett jobb när vi flyttar med men det kan ju dröja men som sagt vi har en bra ekonomi med bara min inkonst (mot va vi har nu då båda studerar).

Så har ni några bra tips har kollat på olika sidor som typ telgebostäder mfl och blocket men så otydligt om hur många som lagt intresse anmälan och vem som får lägenheten mm

Börjar i jan så behöver ha lägenheten i feb, mars senast (kommer bo hos vänner under tiden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-29 21:53:39:
    Kan tilläga att det är från första januari som jag fått jobb så skulle behöva hitta en lägenhet (minst en tvåa men treor och fyror går med bra). Kommer bo hos vänner tills vi får boende och sambon bor kvar här.....

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att hitta en hyreslägenhet i Södertälje ? Tips?
  • Birgitta2

Akelius har ofta lägenheter lediga där. Gå in på akelius.se och kika in på "hyr bostad" till vänster i menyn. De har heller inga köer. Pratar man vänligt och snällt med dom, har inga betalningsanmärkningar så brukar det gå bra.

• Fille Fjonkan

Lundbergs (www.lundbergs.se/default.asp) har ofta lediga lägenheter. Vi fick hyra av dem efter ett par månader i kö. Jämfört med ca 4 år i kö hos Telgebostäder Fundersam

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fagerholm

okej bra tips, har kollat där men det ena har inga ute just nu och den sista har vi skickat in en intressen anälan på nu =)

• ToZa

Akelius lägger faktiskt sällan ut sina lägenheter på sidan , Man får ringa dom! ;)

Tu avez été fait pour moi
  • Lilla Frögurkan

Lundbergs har lediga lägenheter ganska ofta. Många på bodastigen fast det är stora fyror med hög hyra. Fast bästa området att bo på om man har barn.. *s*

• Lilla Frögurkan

Lundbergs har typ aldrig treor ute, fast det finns många lediga. Man ringer och så skriver man även en intresseanmälan.

• Fagerholm

okej jätte bra då ska jag springa och hämte telefoen och börja ringa lite då toppen ni får hålla tummarna. Jag börjar få lite panik över att vi inte ska hitta nått.

Jag börjar jobba i januari kommer bo hos vänner så länge så vi vill ha en lägenhet från februari/mars.....

• Birgitta2
    ToZa skrev 2007-11-29 14:15:23 följande:
    Akelius lägger faktiskt sällan ut sina lägenheter på sidan , Man får ringa dom! ;)
    De lägger ut alla lägenheter. Ringer man dom, säger de bara att "titta dagligen på hemsidan". Problemet är att man måste kika in minst ett par gånger om dagen. Ibland får de in så många intresseanmälningar att de tar bort lägenheten samma dag de får in den.

Jag har själv lägenhet hos dom. När jag skulle byta lägenheten jag har hos dom nu, och när min son skulle ha lägenhet hos dom, så skrev jag först intresseanmälan, och sen mailade jag hon som har hand om uthyrningarna hos oss i Lund. Grabben fick sin lägenhet, jag har fått min lägenhet. Det gäller att ligga på ordentligt och vara alert. Lägenheterna försvinner snabbt som attan.
  • ToZa

Jag har också lägenhet genom dom , jag har flera vänner som har skickat intresse anmälan och fått vänta i flera månader , så jag har ringt dom varje gång jag flyttat , då får man iallafall en lägenhet direkt ! Det är säkert olika beroende på vart också!

Birgitta2 skrev 2007-11-29 14:32:12 följande:
    De lägger ut alla lägenheter. Ringer man dom, säger de bara att "titta dagligen på hemsidan". Problemet är att man måste kika in minst ett par gånger om dagen. Ibland får de in så många intresseanmälningar att de tar bort lägenheten samma dag de får in den. Jag har själv lägenhet hos dom. När jag skulle byta lägenheten jag har hos dom nu, och när min son skulle ha lägenhet hos dom, så skrev jag först intresseanmälan, och sen mailade jag hon som har hand om uthyrningarna hos oss i Lund. Grabben fick sin lägenhet, jag har fått min lägenhet. Det gäller att ligga på ordentligt och vara alert. Lägenheterna försvinner snabbt som attan.
    Tu avez été fait pour moi
  • Fagerholm

ja det här är i Södertälje....

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att hitta en hyreslägenhet i Södertälje ? Tips?