• Maggiepuh

Irriterad på fjortisarna

Som jag har skällt på fjotisarna i stallet idag. Jag kom dit ca 18.15 för att jag skulle rida en lektion. Först när jag kom körande så var det två fjortisar som red ute utan reflex på en mörk, obelyst bilväg (sista vägstreckan innan man kommer fram) som jag var nära på att köra in i eftersom man inte såg dem. Sedan när jag var parkerade bilen gick jag in i omklädningsrummet för att byta om till stallkläderna. När jag kom ut var det ca 10 fjortisar på stallgården och samtliga pratade i sina mobiler med vänner och bekanta, jag hörde hur en av dem sa till mig "ser du att det brinner?". Frågade vart då och började kolla runt mot hagen osv. Hon pekade och så såg man hur ett hyreshus var övertänt över hela taket. Jag frågade om någon ringt brandkår och fick svar "Vi vet inte vilket nummer de har"..... ÅÅÅÅHHHHH Trode jag skulle explodera...... Det nummret håller vi på att lära mina dagisbarn på jobbet. Tog upp min telefon och ringde 112, de hade redan skickat brandkår men de tackade för att jag ringde....
    När jag sedan gick in i stallet såg jag de här fjortisarna som ridit utan reflex och jag sa till det att man ska ha reflex när man rider ute och det är mörkt.... Gissa vad de svarade.... "Vi skulle ju bara skritta av hästarna så vi tyckte inte att det var viktigt"..... Det säger de inte när de en vacker kväll blir påkörda av en bil.

Är alla fjortisar lika knäppa????

Kolla in länken jag lagt in för att se branden.

hd.se/landskrona/2007/11/26/brand-paa-koppargaarden/

• Svar på tråden Irriterad på fjortisarna
  • Beatifully Chaotic

det var ganska oansvarigt gjort av dom! Man rider alltid med reflexväst på sig!
    och vem kan inte 112???? Herregud! Jag blir så arg på såna! Tänk om ingen ringt och du inte upptäckt branden!

• S vali s

Innan man blir alltför arg på dessa "fjortisar" kanske man ska rikta sin ilska mot de vuxna i deras omgivning som tydligen missat att lära sina "fjortisar" vilket larm nummer man använder sig av samt vikten av att synas i mörkret

Nej, alla "fjortisar" är inte lika knäppa finns rätt många "vuxna" som beter sig på exakt samma sätt, att dra alla över en kam är vidrigt och inskränkt....

Linn is speed, zebra is bad
  • Tehya

Blev extra fundersam på det här:

"Räddningstjänsten hade problem med ungdomar som kastade sten på brandmännen." (Citat från artikeln)

Hur tänker dom egentligen? Om dom tänker alls....

• Bevabus

"Vi vet inte vilket nummer de har".
    HAHAHAHAHAHAHA det där var det värsta jag hört på länge...jag orkar inte gråta så jag skrattar istället ;)

Svar på tråden Irriterad på fjortisarna