• Cillalilla

Får man välja när barnet ska börja skola? (Sent född på året)

Hej ni kunniga där ute i landet!

Jag har en liten undran som jag inte hittar något svar på.
    Min son är född i slutet på -04, 24/12...
    Med andra ord så kommer han vara drygt året yngre än sina klasskompisar när det är dax att börja i 0:an.
    På dagis så TROR personalen att vi som föräldrar får välja om han ska gå i skolan med -04:orna eller -05:orna om vi hellre vill det. Samtidigt har jag hört från andra pedagoger att det ska till många omständigheter om han ska börja senare.
    Vad är det som gäller? Någon som vet? Får vi välja själva eller är det bara gilla läget? Hur har ni andra gjort med sent födda barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-27 09:24:57:
    Vad det handlar om är att på dagis är han i gruppverksamheten med dom små barnen, dvs 1½ år upp till 2, sen kommer han. Dom är bara 5 st i gruppen. Hans kompisar som är äldre är i en annan grupp. (Dom tog dom 5 yngsta rakt av och då blev det så) Han får inte heller följa med till biblioteket på teater, för han har inte fyllt 3, fattas 2 veckor.. Vi är minst sagt sura och ska ha möte med personalen på onsdag. Vi hävdar att han ska byta grupp per omgående..

• Svar på tråden Får man välja när barnet ska börja skola? (Sent född på året)
  • Nyfiken gul

min son är född i slutet av november o han fick då börja i 6-års som vanligt med sina övriga klasskompisar från samma dagisavdelning...

Jag själv gick i skolan med en tjej som var född på nyårsafton o hon gick som vanligt med oss..

annars känns det ju fel om barnet ska vara äldre när det börjar - då känns det ju som att man får gå om en klass typ...

• Elli47

Det är väl egentligen upp till föräldrarna tror jag... men om inte barnet verkar ha några problem i jämförelse med de som är födda samma år så kan de väl få gå i samma klass? Min äldste son t ex är född i januari och bland hans klasskompisar finns två som är födda i december och det är ingen skillnad!

Min yngste son däremot måste nog tyvärr gå förskola ett år extra eftersom han har problem med talet... :(

• Snovit 79

Min son är född 27/11 och går med dem som är födda samma år. Jag hörde aldrig ngt om att man fick välja.
    Även jag som är född i januari har klasskompisar som fyllde i Dec. Var ingen skillnad i utveckling om man ser till studierna.

• Mickis74

Ja, man kan få välja.....

Mina barns kusin fyllde 6 år i februari och började 1:an nu i höstas, hoppade alltså över 0:an o började 1:an direkt.

• ericas mamma

Lånar tråden lite, om det är okej?
    börjar dom i skolan vid 6 eller 7år? får man välja?

Erica 060202 BF 080626
  • Mickis74

Man börjar väl det året man börjar 7, men får väl säga till om man vill att dom börjar tidigare eller senare?

• mmmao

vi har skolplikt i sverige. barnet börjar skolan HÖTEN det år h*n fyller sju. man kan alltså inte börja året efter.

• Cillalilla

Det kallas väl för 6års verksamhet eller 0:an om jag inte har fel. Och som jag har förstått så är det inte så mycket att välja, mer att utvecklingen är så att efter förskolan kommer 0:an för dom som fyller 6 och sen börjar 1:an...

• Älskarminabarn

Man börjar förskola verksamhet (nollan) när man är sex år och den har ej skolplikt.
    Ettan börjar man det året man fyller sju år.

TS, låt ditt barn börja på en skola där dom ser till varje individs färdigheter, mognad och kunskap.

Vårt äldsta barn har börjar nollan nu i höst och vi har valt en liten skola där varje barn arbetar ut ifrån var dom befinner sig idag, med andra ord, det spelar ingen roll om dom är födda i januari eller december.

Lycka till, även om det ligger några år fram i tiden.

Svar på tråden Får man välja när barnet ska börja skola? (Sent född på året)