• Esa

Någon som ätit barnalbyl för att motverka missfall? Snälla, se hit!

Jag har på nio månader haft ett missfall i v.8 och ett i v.5. Jag har nu hört att man kan äta en kvarts barnalbyl (albyl minor) mellan ÄL och BIM för att motverka tidigt missfall. Är det någon som gjort det här inne eller vet något om detta? Vill gärna ha många svar.

• Svar på tråden Någon som ätit barnalbyl för att motverka missfall? Snälla, se hit!
  • Esa

Är det verkligen ingen här inne som vet?

• Marvinna

Om du Googlar så finns det en hel del info om detta.

• majsalotta

Jag har haft två missfall efter IVF och vid detta försök kommer jag att ta en tablett trombyl (75mg acetylsalicylsyra) per dag. Det kan underlätta implantationen i livmodern och ev minska risken för ytterligare missfall genom att det är lätt blodförtunnande och kan förhindra bildandet av små blodproppar i den nybildade moderkakan vid graviditet. Det har visst gett bra resultat för kvinnor med upprepade missfall. Trombyl är receptbelagt, men innehåller samma sak som ca 1/3 barnalbyl.

Det kan kanske vara bra för dig också, men jag tycker att du skall prata med din gyn/bm innan du börjar medicinera. Det är tex inte bra att äta acetylsalicylsyra om man är blödningsbenägen eller har problematisk astma. Jag vet dock ett stort gäng här på FL med upprepade missfall som tar trombyl.

• Eva X

Esa: Jag gjorde det i början på den här graviditeten, ungefär fram till vecka 12. Är nu i vecka 23. Jag håller väl egentligen med om att man inte ska börja på eget bevåg, utan att ha kollat med läkare, men jag åt faktiskt utan att ha fått klartecken från någon läkare. Å andra sidan heller inget nej när jag föreslog det. Men eftersom vi hade gått igenom en missfallsutredning efter tre missfall och inte hittat några fel och inget fel på blodet kände jag att jag gärna tog den risken. Kanske är det dumt att göra det om man inte kollat upp blodet innan. Men att äta lite ska ju inte vara någon fara.

• Lina1979

Jag har aldrig hört talas om det, funkar det? (mf i bagaget)

Loke är mammas lilla mirakel!
  • Lejonmor

Hej, vet två som fått barn efter att ha ätit barnalbyl. Och dom fick flera missfall innan. Den ena tjejen fick 6 missfall tror jag innan hon började med barnalbyl. någon expert på danderyd som gav henne tipset. Så käka på bara. Det skulle jag göra. Det är ju inte farligt vad jag förstår.

lycka till!

• Lejonmor

Just ja, och dom blev lyckligt gravida och har nu fött sina mirakel-barn...

• majsalotta

Det är viktigt att veta att om du på eget bevåg äter albyl så skall man bara ta mycket små doser (1/3-1/4 barnalbyl/dag). Jag tar 75 mg acetylsalicylsyra (Trombyl) och hos mig har dom inte heller hittat något fel under vår missfallsutredning. Högre doser av acetylsalicylsyra kan vara negativt då det är antiinflammatoriskt och kan påverka både ägglossning och implantationen av embryot i livmodern negativt - så var försiktiga med dosen!

Det är kanske ingen direkt fara med att äta så små doser som 75mg utan att rådfråga läkare, men det är inget jag kan rekommendera.

På IVF kliniken i Falun får patienterna rutinmässigt äta trombyl efter embryotransfer och dom har sett en något höjd graviditetsfrekvens, så det är möjligt att det kan ha en positiv effekt redan vid implantationen.

Svar på tråden Någon som ätit barnalbyl för att motverka missfall? Snälla, se hit!