• skuttmilf

Vilka lakan till 180-säng?

Hej, har en 180 dubbelsäng och nu ska jag in och beställa nytt sänglinne från zarahome. Fattar dock inte riktigt vilken storlek jag ska beställa. Bäddmåttet är alltså 180 men säng med ram 186. Påslakanet skall det vara 220, 240 eller 260 brett? Lakanet 180 eller 200?

PS: Duvet cover är väl påslakan på engelska?

• Svar på tråden Vilka lakan till 180-säng?
  • Maria40

Underlakan 200 är för smalt, om sängen är 180 behövs ävem "vika in kant". Enl mig bör underlakanet vara minst 240 - 260 cm brett.

• Maria40

Duvet = täcke
    cover = skydd

• skuttmilf
    Maria40 skrev 2007-11-25 18:42:05 följande:
    Underlakan 200 är för smalt, om sängen är 180 behövs ävem "vika in kant". Enl mig bör underlakanet vara minst 240 - 260 cm brett.
    Oki, men konstigt för det finns inte bredare än 200 vad jag kan se.
  • skuttmilf
    skuttmilf skrev 2007-11-25 18:45:59 följande:
    Oki, men konstigt för det finns inte bredare än 200 vad jag kan se.
    Var inne igen och ser nu att dom har två modeller flat sheet och fitted sheet. Vad är skillnaden? Är väl fitted jag ska ha då kanske.
  • Thursday

Jag tror att du ska ha flat sheet, som också finns i mer normala underlakansmått.

"Fitted sheets that have elastic going all the way around are definitely more expensive but well worth the extra dollars that you will spend. They fit snug as a bug over your mattress and don't move around when you toss and turn at night."

• annicavillhabeis

240*250 har vi till 180 säng..är nästan så det kan kännas litet ibland...men det är det största jag hittat.

• uniMog

om du har ett "fitted" så ska det inte vara mer än 200 men ska du ha "flat" så bör du ha minst 220 (helst 240) så att du har lite att vika in.

Why are vampires always so stupid?
  • Maria40

Själv föredrar jag att sy ihop 2 vanliga underlakan för att få ett extra-brett, med bra utrymme för att vika in (och inte lossna hela tiden).

• Utter72

annicavillhabeis: vart har du hittat ett 240x250? Jag har försökt att hitta så stora men inte lyckats...

• SeTa
    Pejgan skrev 2007-11-26 10:20:40 följande:
    om du har ett "fitted" så ska det inte vara mer än 200 men ska du ha "flat" så bör du ha minst 220 (helst 240) så att du har lite att vika in.
    Vad är skillnaden på fitted och flat? *lost*
  • Kulturtanten

Är inte skillnaden om de är sk dra på-lakan eller inte? Dra på-lakan har resår. Beror ju lite på vad man har för bäddmadrass, men jag skulle aldrig köpa vanliga lakan man viker in, det är super när de "sitter fast" under bäddmadrassen. IKEA ha billiga.

• uniMog
    SeTa skrev 2007-11-27 19:37:39 följande:
    Vad är skillnaden på fitted och flat? *lost*
    som någon skrev tidigare: den ena sorten har resårband runt, motsvarande våra "dra på lakan". Den andra viker du in
    Why are vampires always so stupid?
  • annicavillhabeis
    Utter72 skrev 2007-11-27 15:28:53 följande:
    annicavillhabeis: vart har du hittat ett 240x250? Jag har försökt att hitta så stora men inte lyckats...
    Hemtex har..kan tyckas dyra ibland..men jag har köpt på mib när det vare rea..bra kvalité är det dessutom där.
  • Embla82

hemtex dra-på-lakan i "satäng" (hemskt ledsen men kan inte komma på hur det stavas) 180 bred är perfekt. Tror det kostade 595 kr men är superbra. Ikeas billigare variant är helt noppit nu så man får nästan ont av å ligga på det :)

• Utter72

Då skall jag kolla Hemtex. Tackar för tipset!

• Mora

köpte satinlakan på hemtex igår 240*260 för 99 kr.

• Anita Jodelsohn

Vilket storlek pa täcket och påslakan för  180 bred säng?
    Är det opraktiskt att köpa 2 single storlek täcke och påslakan istället?  Kommer inte påslakan alltid med ett lakan också?

Svar på tråden Vilka lakan till 180-säng?